Time Fountain
- Electricguy
Det är det om det är flera droppar som står stilla i luften tex, skall det däremot vara en enda som rör sig upp eller ner långsamt så är det nog en droppe var för sig som man lyser upp på rätt ställe som jag ser det. Då måste man ha ett snabbt och förhållandevis exakt flöde av droppar så man kan lysa upp en droppe när den träffat botten och sedan nästa lyser man upp när den nästan träffat botten och nästa droppe en aningen bit högre upp än den förra osv för att få dom att röra sig upp så man måste ha många droppar per sekund för att få det att gå hyfsat mjukt.
Med den gravitation vi har så går det inte att få säskillt många "FPS" om man bara ska ha en ensam droppe i luften om dropparna börjar i fart 0, vilket droppar i regel gör.
Men man skulle kunna öka farten genom att låta det droppa längre upp och täcka för så att man inte ser dropparna första biten.
Då får dropparna högre starthatighet och därmed kan man få rörelserna mjukare.
Men det man ska tänka på är att felet blir större ju högre fart dropparna har så man kommer kanske uppleva att dropparna hoppar lite mer då.
Men man skulle kunna öka farten genom att låta det droppa längre upp och täcka för så att man inte ser dropparna första biten.
Men det man ska tänka på är att felet blir större ju högre fart dropparna har så man kommer kanske uppleva att dropparna hoppar lite mer då.
Nu har jag snickrat ihop en dropp-mojäng. 
Hittils kan droppen bara stå still men jag hoppas att jag orkar göra något lite roligare med den.
Fallhöjden från sensorn är 60mm och dropp-frekvensen blev 11Hz, det är väldigt jobbigt för ögonen att titta på.
Jag kör bara med vanligt vatten, för att man ska se dropparna har jag vit bakrund och lysdioden lyser på bakrunden istället för på droppen.
Lyser man på droppen ser man inte att det är en droppe, det ser bara ut som lite blänk som står still.
Jag lyckas inte filma, det blinkar för mycket för att min kamera ska klara av det.
Antingen måste man ha lång slutartid eller filma i synk men blinket.

Hittils kan droppen bara stå still men jag hoppas att jag orkar göra något lite roligare med den.
Fallhöjden från sensorn är 60mm och dropp-frekvensen blev 11Hz, det är väldigt jobbigt för ögonen att titta på.
Jag kör bara med vanligt vatten, för att man ska se dropparna har jag vit bakrund och lysdioden lyser på bakrunden istället för på droppen.
Lyser man på droppen ser man inte att det är en droppe, det ser bara ut som lite blänk som står still.
Jag lyckas inte filma, det blinkar för mycket för att min kamera ska klara av det.
Antingen måste man ha lång slutartid eller filma i synk men blinket.
Hm. Avståndet i tid mellan dropparna, som är det intressanta, vid en given position utmed fallet är oberoende av dropparnas hastighet vid positionen och även av avståndet till släpppunkten.Chribbe76 skrev:Med den gravitation vi har så går det inte att få säskillt många "FPS" om man bara ska ha en ensam droppe i luften om dropparna börjar i fart 0, vilket droppar i regel gör.
om du bara vill att en droppe ska synas s kan du kanske sätta UV-dioderna i rör så att du får en väldigt riktad stråle.
Att låta dropparna falla längre gör ju som jag tidgare sagt bara att de kommer längre ifrån varandra men förändrar inte tidsavståndet, så en högre fps pga det är ju ine att räkna med.
Att låta dropparna falla längre gör ju som jag tidgare sagt bara att de kommer längre ifrån varandra men förändrar inte tidsavståndet, så en högre fps pga det är ju ine att räkna med.