Bygga pryl som värmer framrutan innan bilen blivit varm
-
- Inlägg: 608
- Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
- Ort: Bollnäs
_Hej Hur skulle detta ställa sig i förhållande till katalysatorn i dagens bilar. Tänka att man har en sådan lindning eller att avgasgrenröret har gjutna kanaler som vatten kan cirkulera detta vatten kyler ner avgaserna och om inte jag her helt fel så behöver katalisatorn en viss temperatur för att fungera, eller är jag ute och "cyklar".v-g skrev:Vill man värma snabbt tar man ett rör och virar runt grenröret sen in i kupen. GÄller att det är tätt bara. Värmen kommer efter 15-20 sekunder![]()
Mvh John Eriksson i Bollnäs.
jag hadde något liknande till det 70kw elverk jag byggde en gång i tiden, efter grenröret gick det in till en liten ånggenerator som var svetsad runt avgasröret
att ha en permanent vattenslinga runt avgasröret direkt efter grenröret är ingen god ide då vattnet kommer koka hur man än gör efter ett litet tag
att ha en ångkokare däremot är smidigt , när man inte vill ha mera ånga matar man inte in mera vatten och låter hela den delen åka upp i normal arbetstemperatur
och med ånga får man lätt för att överföra mycket effekt men nackdelen är att man borde ha en kondensorburk , inga stora saker men måste vara där
att ha en permanent vattenslinga runt avgasröret direkt efter grenröret är ingen god ide då vattnet kommer koka hur man än gör efter ett litet tag
att ha en ångkokare däremot är smidigt , när man inte vill ha mera ånga matar man inte in mera vatten och låter hela den delen åka upp i normal arbetstemperatur
och med ånga får man lätt för att överföra mycket effekt men nackdelen är att man borde ha en kondensorburk , inga stora saker men måste vara där
Jag tänkte mest att man blåser luft genom röret. Därför viktigt att det är tätt annars kommer avgaserna eventuellt med (kräver läckage i grenröret iofs.)
På tex volvo 240 finns ett fäste som sitter över avgasröret precis där grenröret slutar (fästet sitter alltså på avgasröret) vilket är för förvärmingen av insugningsluften vid kallt väder.
På tex volvo 240 finns ett fäste som sitter över avgasröret precis där grenröret slutar (fästet sitter alltså på avgasröret) vilket är för förvärmingen av insugningsluften vid kallt väder.
Jag har spräckt två framrutor med hjälp av kupévärmare
Jag tyckte jag skulle spara tid som värmaren gick (snål? jag?
), genom att endast få den att tina rutan så snabbt som möjligt.
Jag ställde den på ena sidan av rutan så den fick blåsa jämns med...
"Kraeeääck", en lång fin spricka längst ner
(på båda bilarna, sen lärde jag mig
)
Så, som nån sa, ha inte för hög värme på en gång, om det är kallt ute, det blir inge bra
Var sak har sin tid!
Att linda ett rör kring avgasröret o blåsa luft tror jag funkar, dock ej vatten, som nån sa, det kokar.
/B

Jag tyckte jag skulle spara tid som värmaren gick (snål? jag?

Jag ställde den på ena sidan av rutan så den fick blåsa jämns med...
"Kraeeääck", en lång fin spricka längst ner


Så, som nån sa, ha inte för hög värme på en gång, om det är kallt ute, det blir inge bra

Var sak har sin tid!
Att linda ett rör kring avgasröret o blåsa luft tror jag funkar, dock ej vatten, som nån sa, det kokar.
/B
klart vattnet skall koka, svårt att få plats med ett rör stort nog för att trycka luft igenom, en enkel spiral runt och få ut lågtrycksånga som man kondenserar i värmebatteriet, inga konstigheter med det, ånga annvänds/annvändes i usa som fjärrvärme, fördelen är ju att när man inte vill ha mera värme så stänger man av vattenflödet och allt återgår till normalläge , spiralen blir ju riktigt varm men det gör ju inget
Ånga, undrar hur de mäter energiåtgången då.
De felsöker fjärrvärmen i mitt område eftersom det tydligen läcker.
Jag pratade med en kille som jobbar med det o han berättade att de kör upp temperaturen till 120 grader som mest.
Blir visst ett jäkla tryck i ledningarna då.
Returvattnet lär ligga på bara 40 grader.
De felsöker fjärrvärmen i mitt område eftersom det tydligen läcker.
Jag pratade med en kille som jobbar med det o han berättade att de kör upp temperaturen till 120 grader som mest.
Blir visst ett jäkla tryck i ledningarna då.
Returvattnet lär ligga på bara 40 grader.