Bygga pryl som värmer framrutan innan bilen blivit varm

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Inlägg av mrOh »

En 12V pump, och massa rör kring grenröret, sen är det bara att koppla på det på värmeväxlaren till kupén. Troligen inte riktigt lika snabbt som hårtorkar men man borde ju värma upp kylarvattnets inre krets snabbare?
John Eriksson

Inlägg av John Eriksson »

v-g skrev:Vill man värma snabbt tar man ett rör och virar runt grenröret sen in i kupen. GÄller att det är tätt bara. Värmen kommer efter 15-20 sekunder :D
_Hej Hur skulle detta ställa sig i förhållande till katalysatorn i dagens bilar. Tänka att man har en sådan lindning eller att avgasgrenröret har gjutna kanaler som vatten kan cirkulera detta vatten kyler ner avgaserna och om inte jag her helt fel så behöver katalisatorn en viss temperatur för att fungera, eller är jag ute och "cyklar".

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag hadde något liknande till det 70kw elverk jag byggde en gång i tiden, efter grenröret gick det in till en liten ånggenerator som var svetsad runt avgasröret

att ha en permanent vattenslinga runt avgasröret direkt efter grenröret är ingen god ide då vattnet kommer koka hur man än gör efter ett litet tag
att ha en ångkokare däremot är smidigt , när man inte vill ha mera ånga matar man inte in mera vatten och låter hela den delen åka upp i normal arbetstemperatur

och med ånga får man lätt för att överföra mycket effekt men nackdelen är att man borde ha en kondensorburk , inga stora saker men måste vara där
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag tänkte mest att man blåser luft genom röret. Därför viktigt att det är tätt annars kommer avgaserna eventuellt med (kräver läckage i grenröret iofs.)

På tex volvo 240 finns ett fäste som sitter över avgasröret precis där grenröret slutar (fästet sitter alltså på avgasröret) vilket är för förvärmingen av insugningsluften vid kallt väder.
benring

Inlägg av benring »

Jag har spräckt två framrutor med hjälp av kupévärmare :?

Jag tyckte jag skulle spara tid som värmaren gick (snål? jag? :D ), genom att endast få den att tina rutan så snabbt som möjligt.

Jag ställde den på ena sidan av rutan så den fick blåsa jämns med...

"Kraeeääck", en lång fin spricka längst ner :( (på båda bilarna, sen lärde jag mig :D )

Så, som nån sa, ha inte för hög värme på en gång, om det är kallt ute, det blir inge bra :)

Var sak har sin tid!

Att linda ett rör kring avgasröret o blåsa luft tror jag funkar, dock ej vatten, som nån sa, det kokar.

/B
nanopile

Inlägg av nanopile »

Om man nu kan plocka 70KW från avgasröret till en ångturbin så skulle man iaf ha tillräckligt med kraft till en extra svets i bilen :)
Bara man låter katalysatorn få tillräckligt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

klart vattnet skall koka, svårt att få plats med ett rör stort nog för att trycka luft igenom, en enkel spiral runt och få ut lågtrycksånga som man kondenserar i värmebatteriet, inga konstigheter med det, ånga annvänds/annvändes i usa som fjärrvärme, fördelen är ju att när man inte vill ha mera värme så stänger man av vattenflödet och allt återgår till normalläge , spiralen blir ju riktigt varm men det gör ju inget
benring

Inlägg av benring »

Ja, ok, på det viset med ånga så kan det ju funka, dock krävs det att det är helt slutet och tål lite tryck då antar jag.

Behöver man nått expansionsksärl då eller?

/B
nanopile

Inlägg av nanopile »

Ånga, undrar hur de mäter energiåtgången då.
De felsöker fjärrvärmen i mitt område eftersom det tydligen läcker.
Jag pratade med en kille som jobbar med det o han berättade att de kör upp temperaturen till 120 grader som mest.
Blir visst ett jäkla tryck i ledningarna då.
Returvattnet lär ligga på bara 40 grader.
Skriv svar