IRöga - Okända delar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
noratx
Kontakt:

Inlägg av noratx »

En liten fråga till er som använder/har använt girder...
(Tänkte fråga här flrst innan jag postar på girders forum då min engelska inte är i världsklass).

Jag vill binda samma knapp på en fjärrkontroll, till olika program.

ex. min fjärr har play, stop, pause, FF och RW knappar, Jag vill binda playknappen till Winamps playknapp, samt att jag vill använda den som "up knapp" i windows för att kunna navigera bland ikoner.
Men trots att jag har en katalog "on focus", å försöker navigera med playknappen (som jag har bundit till play i winamp samt "up" för övriga program, så görs bådadera.

Jag navigerar som jag vill bland ikonerna, samtidigt som winamp vill börja spela.
Önskar att enbart det fokuserade programmet tar emot kommandot från girder.

Finns det någon lösning på detta? Eller behöver jag en fjärrkontroll med lika många knappar som komandon jag vill utföra? (Vilket skulle bli hemskt många knappar :? )
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

kolla i girders hjälp. Det finns bra på hemsidan. Det borde gå att lösa med "states". Jag har inte använt det men det står om det på hemsidan.
noratx
Kontakt:

Inlägg av noratx »

heh, det är illa när man inte ritkigt förstår... =)

Försöker mig på exemplet med att öppna å stänganotepad, men icke så...
Hänger inte riktigt med i förklaringarna.. =(
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

noratx skrev:heh, ociloskåp är inget jag äger tyvärr...
Den här har två ben, 5V och Out, sen antar jag att benet från inkapslingen agerar jord...
Innuti inkapslingen sitter det ett litet kretskort där ir-ögat sitter (påminner om ett sånt där svart litet "inbakat" chip som brukar sitta i spelande gratulationskort typ), på undersidan sitter några kondingar samt ett par ytmonterade komponenter som jag nästan antar är motstånd (kan inte läsa på dem så allt sitter väldigt kompakt.

Så troligen blir det väl då att skaffa ett nytt iröga..
Ska jag ändå köpa allt annat så kan jga lika gärna köpa irögat också... det är ju inte direkt jättedyrt.. =)
Men... har du lyckats hitta vilket ben som gör vad så är det ju inga problem. Bara att använda! 8)
Skriv svar