Plockade ihop en liten förstärkare..

Berätta om dina pågående projekt.
Odemark
Inlägg: 36
Blev medlem: 16 juli 2006, 11:52:44

Inlägg av Odemark »

Fritzell
Visst är MJ15003 något bättre men skillnaden är inte stor.
Värdena tagna från PDF:n som nämns här.

2N3055
hFe max ca 130ggr
hFE vid 10A = ca. 14ggr

MJ150003
hFe max ca 130ggr
hFe vid 10A = ca. 25ggr


Enligt mitt sätt att se det är båda skräp. Linjariteten alltså, men eftersom transistorer är så olinjära som dom är får vi leva med det. Om det hade gällt ett rör, som egentligen är mitt bord, så skulle det anses vara direkt kass och bara att slänga.
Nog om detta.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Henry: Aha, nu hänger jag med. Jag blandade ihop BD137 med BD138, det var därför jag snöade in på push-pull. :)

Fritzell: Bra förklarat! Ska kolla databladet igen och göra om schemat.

Tur att jag valde ett kretskort med ganska tjocka kopparbanor, för det har blivit utsatt för ganska mycket lödningar nu. :) Bygger nog upp allt på labbplattan istället och gör ett nytt kretskort senare.

I sann forum-anda så har jag redan börjat fundera på små extrafinesser som t.ex lysdioder som indikerar line och peak-nivå. :)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

Haha, jag har en känsla av att detta enkla projekt kommer att spåra ur rejält och bli "lite bättre" än tänkt från början... KUL :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jo, jag är väldigt rädd för det... :lol:

Om någon moderator känner sig lite sysslolös så får ni gärna flytta tråden till Projekt-delen. :)


Har gjort om schemat nu. Får jag presentera version 3:
Bild


edit: Bytt sökväg till bilden
Senast redigerad av JimmyAndersson 8 augusti 2006, 11:41:40, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16837
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

int kommer den fungera int

kondensatorn på utgången sitter ju direkt på plus
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Pinsamt slarvfel... :lol:
Jag glömde flytta på kondingen när jag bytte transistor. :roll:

Men bortsett från det. Är det rätt tänkt med darlington-kopplingen?


edit: Har kopplat och testat. BC337 låter inte särskillt bra i detta sammanhang. Vid små förstärkningar fungerar det, men så fort man ökar lite till så låter det ganska illa. Tyvärr har jag inga andra småsignals NPN-transistorer än den. Men nog borde det gå att få bra resultat ändå?

C3 och utgången ska ju flyttas till emittern på T3, ifall någon undrar över min miss i schemat. :)
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Japp det där ser bra ut. Fast iomed att det blir ett till diodframspänningsfall hamnar vilospänningen på T3:s emitter på 0.7V vilket leder till ett väldigt litet utgångs-spänningssving. Ändra R4 till 270R istället. Då går det lite mindre störm i T1:steget vilket minskar spänningsfallet över R3 och du bör ha runt 3.8V i vila på T3:s emitter. Detta ifall du kör med 9V matningsspänning skall tilläggas!

R5 och R6 kan vara lågohmiga. 10R kanske?
R7 bestämmer hur mycket ström som skall gå genom Klass-A steget och vidare, hur mycket effekt du vill kunna plocka ut. Vill du plocka ut 1A tex kan ett 3.8R 5W motstånd vara lämpligt. Kanske lite högre effekttålighet..
2N3055
hFe max ca 130ggr
hFE vid 10A = ca. 14ggr

MJ150003
hFe max ca 130ggr
hFe vid 10A = ca. 25ggr
Odemark>> Måste bara få förtydliga mitt tänkesätt:
Dessa värden du nämner här har inget med linjäriteten att göra ju. Det är bara min/max hFE värden. Det är hFE vs. Ic kurvan som är intressant. En skicklig förstärkarkonstruktör tittar noga på sådana här parametrar eftersom dom påverkar olika distorsioner. Jag kan plocka fram referenser ur Audio Power Amplifier Design Handbook (D. Self) som handlar om ämnet om du är intresserad.
Men som sagt, vid JimmyAnderssons bygge har det absolut ingen betydelse, och det som du säger att några perfekta transistorer finns inte och några helt linjära inte heller. Och ifall det hörs nån skillnad är också mycket tveksamt...
/Over and out :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Trevligt med tips på komponent-byten *och* förklaringar till varför.
Mycket bra förklarat dessutom. :)
Det är precis så här det ska vara. Annars är det ju lätt hänt att man bara byter komponenterna utan att tänka på varför.

:tumupp: :tumupp: (Hade jag haft fler tummar så hade jag hållt upp dem också....)


Jag har läst lite böcker om förstärkarteori, men vid den här åldern (32) så glömmer man tydligen väldigt fort. :oops: Men nu börjar jag lära mig igen. Utmärkt! :)
Janne
Inlägg: 99
Blev medlem: 12 januari 2005, 10:51:58
Ort: Tyresö

Inlägg av Janne »

Nackdelar med kopplingen:
Ingen motkoppling.
Hög distorsion i T1.
Låg inimpedans.

Strömmen genom T1 är c:a 4,4 mA
Då är brantheten gm, 39 * 4,4 = 170 mA/V
Förstärkningen i T1 blir 560 * 0,17 = 95
Om T1 skall kunna styra ut darlingtonsteget fullt behöver utspänningen vara c:a 2 V.
Inspänningen blir då 2000 / 95 = 20 mV
Distorsionen är ungefär lika stor i % som spänningen i mV mellan bas-emitter dvs. 20 %.
Inimpedans till T1 är 1/gm * Strömförstärkningen, 1 / 0,17 * 100 = 600 Ohm.
Vilket är mycket lågt i jämförelse med Pot-resistansen (47 kOhm)
Odemark
Inlägg: 36
Blev medlem: 16 juli 2006, 11:52:44

Inlägg av Odemark »

Fritzell
Det är klart att hFE-skillnaden vid olika strömvärden är olinjaritet.
Vad är annars olinjaritet?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jag vill inte vara en surkart, men det där inte någon vidare lyckad design... Ta en LM386 istället, färre komponenter, billigare och fungerar mycket bättre - jag lovar...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Janne:
Det är visserligen inte tänkt att bli en hifi-förstärkare, men du får gärna skriva lite tips på förbättringar, nu när du ändå räknat ut nackdelarna. :)

bengt-re:
Varför är det ingen lyckad design? Det ger tyvärr inte så mycket hjälp när man inte får veta varför du tycker det. :wink: Vill man snabbt bygga en förstärkare så finns det som sagt färdiga kretsar, men nu är det inte riktigt det som är syftet med bygget. Jag vill alltså bara bygga en enkel förstärkare med diskreta komponenter för att ha något att test-spela musik-projekt i så att jag slipper offra andra förstärkare. Anledningen till att bara bygga med diskreta komponenter är för att det blir lättare att laga eventuella fel och att det alltid är kul att lära sig något nytt. Sedan är det väldigt kul med förstärkar-byggen också. :)


Jag var först lite rädd att jag inte hade något 3.8Ω men så hittade jag ett kretskort från ett demonterat nätagg. Det var ganska gott om sånt där gult lim, så jag lödde bara bort det första stora motstånd jag hittade. Mätinstrumentet visade 3.42Ω. Det fungerar nog på R7. Ibland har man tur. :D
Odemark
Inlägg: 36
Blev medlem: 16 juli 2006, 11:52:44

Inlägg av Odemark »

bengt-re
Man bör nog se hela tråden som en liten grundkurs i kretsteknik.
Ett experiment för att se om man kollektivt kan reda ut begreppen
Diskutera för och nackdelar med olika kopplingar.
Jag simulerade kretsen det första jag gjorde men det finns ingen anledning att avfärda den för det.
Bättre att se den som just ett pedagogiskt experiment och bara följa med.
Initiativet är bra. Hur får man än halv näve komponenter att fungera när man själv måste fixa det i en värld av betydligt mer avancerad hightech.
Senast redigerad av Odemark 3 augusti 2006, 23:46:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Odemark: Utveckla gärna det. Jag anar en lite negativ inställning, hoppas jag har fel. :wink:
Odemark
Inlägg: 36
Blev medlem: 16 juli 2006, 11:52:44

Inlägg av Odemark »

JimmyAndersson

Negativ, inte det minsta. Tvärs om. Jag tycker att uppslaget är mycket bra.

Däremot har jag reagerat på några sakfel.
Senast redigerad av Odemark 3 augusti 2006, 23:54:35, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar