Bygga egen AC
- Greensilver
- Kontakt:
Jag har en AC från Jula, just den modellen verkar inte finnas kvar, däremot finns art. 416029 som kostar 3 495 kr. Något dyrare än den jag har vill jag minnas.
Min AC fungerar hjälpligt för arbetsrummet som är ca. 10kvm. Det viktiga är att man ser till att bli av med frånluften samtidigt som man får in ny (sval) tilluft. I mitt fall har jag problem med detta eftersom jag dumpar frånluften ut genom det smala vädringsfönstret där jag monterat en platta med en slangstos. Jag kan därmed inte ha öppet det stora fönstret då frånluften isåfall sugs in igen. Dessutom är det enda stället jag kan ta tilluft är från resten av lägenheten och denna är ofta ruskigt varm samtidigt som min min nedkylda luft passar på att cirkulera ut genom dörren. Har man en tilluftsventil i rummet så fungerar det säkert bättre.
En stor nackdel är att maskinen låter en hel del också. Mycket jobbigt ljud.
Personligen rekommenderar jag att du lägger till några tusen och monterar en enhet som är avsedd att hänga utanför fönstret.
Min AC fungerar hjälpligt för arbetsrummet som är ca. 10kvm. Det viktiga är att man ser till att bli av med frånluften samtidigt som man får in ny (sval) tilluft. I mitt fall har jag problem med detta eftersom jag dumpar frånluften ut genom det smala vädringsfönstret där jag monterat en platta med en slangstos. Jag kan därmed inte ha öppet det stora fönstret då frånluften isåfall sugs in igen. Dessutom är det enda stället jag kan ta tilluft är från resten av lägenheten och denna är ofta ruskigt varm samtidigt som min min nedkylda luft passar på att cirkulera ut genom dörren. Har man en tilluftsventil i rummet så fungerar det säkert bättre.
En stor nackdel är att maskinen låter en hel del också. Mycket jobbigt ljud.
Personligen rekommenderar jag att du lägger till några tusen och monterar en enhet som är avsedd att hänga utanför fönstret.
I brist på annat att göra byggde jag mig en AC modell Fläktomatic 5000 turbo+ special limited edition pro.
Den fungerar bättre än en fläkt, skönt att ha den att blåsa på ansiktet. Dock kyler den inte ner ett rum om det är större än 1mm².
En liten plåtlåda:

In med några kylpatroner samt täta med styrox

Och tillsist en fläkt:

Med styroxbiten ovanpå fläkten styrs luftflödet längst bak till lådan, via kylpatronerna och ut via fläkten.
Får se hur länge en kylpatron räcker...
Den fungerar bättre än en fläkt, skönt att ha den att blåsa på ansiktet. Dock kyler den inte ner ett rum om det är större än 1mm².
En liten plåtlåda:

In med några kylpatroner samt täta med styrox

Och tillsist en fläkt:

Med styroxbiten ovanpå fläkten styrs luftflödet längst bak till lådan, via kylpatronerna och ut via fläkten.
Får se hur länge en kylpatron räcker...

- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag kör också med IE. Testade även med Firefox. Däremot kör jag Norton InternetSecurity. Kör du också med det (eller liknande) Henry? Jag har varit med om att bilder inte visas då om inte adressen är 100% "korrekt" eller om data i bildfilen inte stämmer exakt. Lite jobbigt ibland, men det är ju för att inte datorn ska öppna för virus som sprids den vägen.
Hur som helst så var det ett snyggt skåp, Macce. Var kommer det ifrån?
Hm, man borde få liknande resultat med kylklampar för kylväska. Lättare att få tag i än kylpatroner.
Hur som helst så var det ett snyggt skåp, Macce. Var kommer det ifrån?
Hm, man borde få liknande resultat med kylklampar för kylväska. Lättare att få tag i än kylpatroner.

Nej jag kör bara med IE, inget vid sidan om så att säga mer än XP:s brandvägg om den nu kanske skulle ha någonting med saken att göra. Men www gjorde ialf susen. Med och utan www är väl inte heller samma adress så att säga.
Så här såg min AC prototyp ut som jag gjorde för några år sedan.
AC
Som sagt en prototyp så den var inte gjord för att stå i tex ett fönster eller så, sedan vägde den också drygt 25kg. Men nu har jag fått tag på bättre grejer så nu håller jag på med en som jag hoppas kan bli klar innan sommaren tar slut.
Så här såg min AC prototyp ut som jag gjorde för några år sedan.
AC
Som sagt en prototyp så den var inte gjord för att stå i tex ett fönster eller så, sedan vägde den också drygt 25kg. Men nu har jag fått tag på bättre grejer så nu håller jag på med en som jag hoppas kan bli klar innan sommaren tar slut.
På de jag har sätt är det en slang som transporterar bort värme. Man får väl hänga ut den genom fönstret eller nått. Borde nästan åka ner till elgiganten och kika på den. Skulle ju vara underbart att ha en helt egen AC på rummet 
EDIT:
På kompressorkylningar till datorn kan man byta drivgas för att få ännu bättre kylförmåga. Borde det inte gå att "trimma" en vanlig AC på samma vis?

EDIT:
På kompressorkylningar till datorn kan man byta drivgas för att få ännu bättre kylförmåga. Borde det inte gå att "trimma" en vanlig AC på samma vis?