Bygga eget blinkerssystem

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Bygga eget blinkerssystem

Inlägg av MiaM »

Håller med om att 70 lysdioder låter mycket.

Som jämförelse så har vissa bakljus, som jag tror uppfyller kraven, två 1,5V-batterier och en enda LED. Det är lite klent men duger.

Jag skulle säga att ett halvdussin dioder eller liknande räcker gott.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Väldigt kort och väldigt elementärt:

Du har ett förhållande mellan resistans, ström och spänning och effekt enligt följande.
Uri_geller.jpg
Man börjar med att fastställa vilken ström man behöver och med utgångspunkt för (batteri)spänning dimensionerar man motståndet efter detta med formeln ovan.

Sedan kan man kolla vilken effekt motståndet ska klara och om jag matar en lysdiod (2V spänningsfall) med 12V och vill att strömmen ska vara 5mA, får jag att jag har 10V över motståndet (de andra 2V automatiskt över lysdioden) och 5mA kommer att flyta genom vilket ger R = 10/0.005 = 1000 Ohm. (Detta är bara ett exempel.
Nu kan vi bestämma effekten: P = 10 x 0.005 = 0.05W. Det finns billiga standardmotstånd på 0.25W.

(Jag har i delar en förstärkare med 1 transistor som har ett motstånd på 8 Ohm över vilket det ligger 12V. Där har jag en effektutveckling på 18W och måste välja motstånd efter det.)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
JensHaglof

Inlägg av JensHaglof »

Tack för svar alla!

Ok, då kanske 70 är lite overkill, kanske räcker med en per lampa.

Märker nu vilket kaninhål jag hamnat i. Har massor av frågor efter ditt inlägg HUGGBÄVERN. Men kanske skall gå en kurs istället... finns säkert bra kurser på Youtube, eller kanske Udemy. Bra inlägg i alla fall! Vore kul att kunna allt sådant här.

Så om jag har 9V tex och en diod har 2V spänningsfall så är det 7V över motståndet, sen vilket strömstyrka jag behöver vet jag ej, men säg 5mA. Då blir det 7/0.005 = 1400 Ohm. Och effekten blir 7 x 0.005 = 0.035W.

Bara en snabb fråga för att komma igång och köpa lite prylar. När jag köper motstånd, kan jag ta i i överkant när jag köper? Tex om effekten är 0.035 så köper jag 0.25 tex. Eller finns det en risk med att köpa motstånd som tål högre effekt än vad som körs igenom dom?

/Jens
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Typ precis sådär :tumupp: .

Om du handlar från Electrokit (som har billig frakt och stort sortiment) har de motstånd på 1/4W (0.25W) och (minns inte riktigt) 1/2W resp 0.6W. Jag tror det tom finns 1/8W (0.125W). Men "kvartwattare" funkar bra.

(När effekterna är så små behöver man inte ta till i överkant men mitt exempel på 18W innebär att 25W kanske är för lite)

Ohms lag är det allra mest elementära och något man bör (måste) kunna hantera och också kunna beräkna effekten. Jag vet inte var man hittar bra littertur men det finns väl nån avdelning här inne där man just diskuterar litteratur och annat. Det finns ju också YT-kanaler men jag har noll koll.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

JensHaglof: Du verkar ju vara villig att lära dig så fråga på. Det finns en enorm kompetens på forumet och vi skall nog peka dig åt rätt håll. Förresten, är du bevandrad i programmering? Många enkla problem löser man enkelt med en liten processor.
JensHaglof

Inlägg av JensHaglof »

Tack så mycket! :)

Bild

Hmm ok då har jag dessa frågor:
Om jag har fler lysdioder i kretsen, behövs det fler motstånd då, eller har det någon betydelse?
Om jag istället kör med 5V matning (jämfört med schemats 9V), gör det att det behövs fler motstånd (eller färre, eller svagare...)?
Behöver kondensatorn vara starkare om jag har fler dioder tex. Eller spelar det någon roll?
Är R1 motståndet det som reglerar hastigheten på blinket och R2 reglerar ljusstyrkan?

Jag jobbar som utvecklare, men inte i lågnivå språk. Vet ej hur man skriver instruktioner till hårdvara. Men det kan jag ju lära mig! :)

Jag köpte i alla fall en hel del grejer från Electrokit.se
Kopplingsdäck i olika storlekar och massa sladdar till dom.
9V batterikontakt
Motstånd kolfilm 0.25W (6.8kOhm, 8.2kOhm, 10kOhm, 12kOhm, 15kOhm, 10 st av varje)
Kondensatorer El.lyt 16V 85C (22uF, 47uF, 100uF, 220uF, 470uF)
Massa olika dioder (3mm, 5mm, 10mm, vita, gula, orangea, röda)

/Jens
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Tänk på att ett motstånd på 0,25 W inte tål 0,25 W utan snarare halva effekten typ max 0,15 W om du inte skall bränna dig och förkorta livslängden drastiskt på motstånden.
Detsamma gäller lysdioder, transistorer m.m. Man måste ta hänsyn till vad databladet säger vid en given effekt rörande temperatur och kylning.
Men du kan parallellkoppla två motstånd så får du dubbla effekttåligheten. Tänk då på att det enskilda motståndet skall ha dubbla resistansen mot det värde du vill ha. Tar du fler än två så blir det andra resistansvärden osv..
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den här enkla blinkisen är ganska okänslig, men man kan om man vill laborera byta R1 mot en potentiometer (i serie med ett litet motstånd, kanske 470 Ohm). R2 kan variera stort, från kanske 220 Ohm till 1 kOhm. Du hittar ett optimalt värde. CMOS-kretsen är lite speciell då man i stort kan koppla en lysdiod utan motstånd utan att man grillar krets och diod men ’just in case, use a motstånd’.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tänk på att effekten över motståndet äter upp batterikapacitet utan att du får ut något av det.

Med fler lysdioder så är det bra att seriekoppla dem, så att de kan dela motstånd. Det finns förstås en gräns, t.ex. med 2V över varje lysdiod så kan du max ha två i serie med 5V matning, för tre skulle kräva minst 6V.

OBS att 2V är väl om jag minns rätt en förenklad tumregel. I praktiken är det lägre spänningsfall och dessutom olika för olika färger, för de klassiska röd-orange-gul-grön, medan det är högre för de "moderna" blå och vit.

Så till exempel med 5V så lär du nog bara kunna driva en LED per motstånd för vita lysdioder som "slips" framåt, medan du kanske rent av kan ha tre röda i serie som "slips" bakåt, och två eller kanske tre i serie för orange/gul blinkers.

Dessutom så börjar de lysa något vid lite lägre spänning än vid full ljusstyrka, men skillnaden mellan dessa spänningar är rätt liten. Det kan vara värt att läsa datablad för några olika lysdioder. Typiskt är det snarlikt mellan alla med samma färg.

Vet inte om man idag en skiljer mellan "högintensitet" och "vanlig", men förr så fanns båda varianter och för batteridrift så är såklart de som ger med ljus per inmatad energi vettigast.

====================

Allmänt om att lära sig elektronik: Rekommenderar del 1 och kanske del 2 av bokserien "Elektronik för alla" för denna typ av kopplingar. Hela serien är bra (sånär som på att "datorn" i del 4, och mikrokontrollern i del 8, är rätt mossiga idag och är egentligen bara vettiga för vintage-dator-nördar).

P.S. skickar ett PM om en grej

=====================

Angående att beställa komponeter osv:
Se upp för att kopplingsdäck lär förekomma med rätt varierande kvalitet.

Men också, kolla runt lite vilka ställen som har bra/dåliga priser på frakt osv, och bra/dåligt utbud. Om jag fattat rätt så är väl polska (tror jag de är) tme.eu en av de bättre, med stort sortiment och rimliga fraktkostnader osv.
JensHaglof

Inlägg av JensHaglof »

Tack alla för svar! :)
MiaM skrev: 10 december 2024, 04:08:37 Tänk på att effekten över motståndet äter upp batterikapacitet utan att du får ut något av det.
Vad innebär detta? Är det om jag har motstånd som klarar av färre Watt?

MiaM skrev: 10 december 2024, 04:08:37 Med fler lysdioder så är det bra att seriekoppla dem, så att de kan dela motstånd. Det finns förstås en gräns, t.ex. med 2V över varje lysdiod så kan du max ha två i serie med 5V matning, för tre skulle kräva minst 6V.

OBS att 2V är väl om jag minns rätt en förenklad tumregel. I praktiken är det lägre spänningsfall och dessutom olika för olika färger, för de klassiska röd-orange-gul-grön, medan det är högre för de "moderna" blå och vit.

Så till exempel med 5V så lär du nog bara kunna driva en LED per motstånd för vita lysdioder som "slips" framåt, medan du kanske rent av kan ha tre röda i serie som "slips" bakåt, och två eller kanske tre i serie för orange/gul blinkers.

Dessutom så börjar de lysa något vid lite lägre spänning än vid full ljusstyrka, men skillnaden mellan dessa spänningar är rätt liten. Det kan vara värt att läsa datablad för några olika lysdioder. Typiskt är det snarlikt mellan alla med samma färg.

Vet inte om man idag en skiljer mellan "högintensitet" och "vanlig", men förr så fanns båda varianter och för batteridrift så är såklart de som ger med ljus per inmatad energi vettigast.
Ok så med 5V ljusskälla så kan jag seriekoppla två lysdioder per motstånd? Dvs vill jag ha 14 dioder så räcker det med 7 motstånd? Men då det gäller vita lysdioder så blir det 1 per motstånd?

Tack för tipset med Elektronik för alla! Jag har börjat läsa nu! Tack för varningen om kopplingsdäck! Det jag köpte var rate:at för 50000 i och ur kopplingar om jag minns rätt.

HUGGBÄVERN skrev: 9 december 2024, 20:03:48 Den här enkla blinkisen är ganska okänslig, men man kan om man vill laborera byta R1 mot en potentiometer (i serie med ett litet motstånd, kanske 470 Ohm). R2 kan variera stort, från kanske 220 Ohm till 1 kOhm. Du hittar ett optimalt värde. CMOS-kretsen är lite speciell då man i stort kan koppla en lysdiod utan motstånd utan att man grillar krets och diod men ’just in case, use a motstånd’.
Det är ju en bra ide med potentiometer, då kan man prova sig fram vilket motstånd man behöver. Så länge skalan är linjär så borde positionen ge en indikation vilket motstånd potentiometern simulerar. Frå prova mig fram!
Palle500 skrev: 9 december 2024, 20:02:28 Tänk på att ett motstånd på 0,25 W inte tål 0,25 W utan snarare halva effekten typ max 0,15 W om du inte skall bränna dig och förkorta livslängden drastiskt på motstånden.
Detsamma gäller lysdioder, transistorer m.m. Man måste ta hänsyn till vad databladet säger vid en given effekt rörande temperatur och kylning.
Men du kan parallellkoppla två motstånd så får du dubbla effekttåligheten. Tänk då på att det enskilda motståndet skall ha dubbla resistansen mot det värde du vill ha. Tar du fler än två så blir det andra resistansvärden osv..
Ok, det kanske är bättre att köpa starkare motstånd. Finns det någon tumregel? Typ man tar så många W som går åt gånger X...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Poängen är alltså ungefär att motstånden ger i sig bara värme som dras från batteriet, så det är bättre att klara sig med så lite effekt (spänning * ström) över motstånden, därav förslaget att ha flera lysdioder i serie per motstånd.

Som sagt läs databladen. Jag är inte helt säker men tror att du nog kan ha tre röda i serie på 5V. Kvalificerad gissning är två i serie för gul/amber (och grön).
JensHaglof

Inlägg av JensHaglof »

MiaM skrev: 12 december 2024, 10:15:18 Poängen är alltså ungefär att motstånden ger i sig bara värme som dras från batteriet, så det är bättre att klara sig med så lite effekt (spänning * ström) över motstånden, därav förslaget att ha flera lysdioder i serie per motstånd.

Som sagt läs databladen. Jag är inte helt säker men tror att du nog kan ha tre röda i serie på 5V. Kvalificerad gissning är två i serie för gul/amber (och grön).
Ok, då förstår jag! :)

Jag fick hem grejerna nu. Jag köpte bara lydioder på måfå... visste inte att man behövde kolla upp spänningsfall och dylikt.

Exempel på en diod jag köpte: https://www.electrokit.com/upload/produ ... 702x-3.pdf Vilken kolumn är spänningsfallet? Finns det andra värden i databladet som jag behöver ta hänsyn till när jag testar kretsen på kopplingsdäcket?
JensHaglof

Inlägg av JensHaglof »

Ok kunde inte hålla mig!

Satte ihop kretsen, och den blinkade!!!! Hurra! Vad kul. :) Dock gick den aldrig ner till noll, dvs lydioden lyste lite hela tiden. Vad kan det bero på? Kan det vara ström som tar en genväg någonstans? På vissa dioder så märktes knappt blinkningen, dioden gick från fullt ljus till nästan fullt ljus och tillbaka, mer som att den pulserade lätt än blinkade.

Jag har i kretsen:
2 st 10kOhm motstånd
1 kondensator på 100 uF
9V batteri

Bild
Senast redigerad av JensHaglof 13 december 2024, 22:27:20, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

JensHaglof skrev: 13 december 2024, 17:41:50 Exempel på en diod jag köpte: https://www.electrokit.com/upload/produ ... 702x-3.pdf Vilken kolumn är spänningsfallet? Finns det andra värden i databladet som jag behöver ta hänsyn till när jag testar kretsen på kopplingsdäcket?
Vf(V) är framspänningsfallet du ska räkna med.
JensHaglof

Inlägg av JensHaglof »

ajje skrev: 13 december 2024, 18:50:45
JensHaglof skrev: 13 december 2024, 17:41:50 Exempel på en diod jag köpte: https://www.electrokit.com/upload/produ ... 702x-3.pdf Vilken kolumn är spänningsfallet? Finns det andra värden i databladet som jag behöver ta hänsyn till när jag testar kretsen på kopplingsdäcket?
Vf(V) är framspänningsfallet du ska räkna med.
Tack så mycket ajje! :)
Skriv svar