Bygga sub för musik?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
platinum

Inlägg av platinum »

danne_linkinpark skrev:Rummet är 11m2 så det är inte så stort, sen har jag sett en bra subelement som ser bra ut det heter Zachry BX-P12 finns på ljudia och det har dubbla talspolar på 4 ohm styk kan man inte göra då så det blir 8ohm?
Vas är ju ganska hög på den samt den har ganska låg känslighet men jag tror att den skulle passa bra

EDIT: www.totalljud.se sök på: TW-12 & STRIKER DVC-12
danne_linkinpark

Inlägg av danne_linkinpark »

För dey är nöjd med Zachryn faktiskt!
Senast redigerad av danne_linkinpark 14 april 2006, 14:37:34, redigerad totalt 1 gång.
danne_linkinpark

Tar nog rilas rw 5000 steg istället
platinum

Inlägg av platinum »

Länk till den?
danne_linkinpark

Fakta:

Rila Subwoofer Förstärkare SW-5000

Rila förstärkarna är till för att göra din subwoofer aktiv, vilket innebär att du får en separat förstärkare till din baslåda som ger dig maximala möjligheter att ställa in basljudet i förhållandet till ditt övriga högtalarsystem. Rila förstärkaren tar hand om de kraftiga bastransienterna vilket medför att din Hi-fi förstärkare kan arbeta mer effektivt med det övriga frekvensområdet. Förstärkaren är försedd med många praktiska finesser. Inkopplingen kan ske både med lågnivåsignal (RCA) eller högnivå dvs. högtalarutgångarna från din vanliga förstärkare. Du har möjlighet att reglera volymen med en separat volymkontroll. Det elektroniska delningsfiltret kan ställas in steglöst från 40 till 180 Hz 12dB/oct. Rila SW-5000 är dessutom utrustad med fjärrkontroll vilket möjliggör att du kan styra både volym och delningsfrekvens från soffan. På högtalarutgången finns det möjlighet till vidarekoppling till satelliterna med en högpassdelning på 100 Hz 6dB/oct. Med fasomkopplaren kan du ändra fasen 0-180° beroende på var du placerar subwoofern gentemot din övriga anläggning. En annan finess är att Rila stegen är utrustad med "stand-by" läge vilket gör att förstärkaren slår av automatiskt efter ca 15-20 min då ingen signal tillförs. Förstärkaren är helt färdigbyggd, det enda du behöver göra är att montera in din Rila förstärkare i din subbaslåda alternativt montera den i en apparatlåda och ansluta högtalarkabeln till basen/basarna.

Effekt 8ohm RMS/Max 270/410
Effekt 4ohm RMS/Max 350/490
Delningsfilter variabelt 40-170 Hz
Till- frånslag Automatiskt
Fasomkopplare 0 - 180
Förstärkardel
Monteringshål BxHxD (mm) 220x220
Yttermått BxHxD (mm) 250x250x90
Fjärrenhet
Monteringshål BxH 36x110
Yttermått BxHxD (mm) 52x130x98
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Danne, bor du i stockholm ?

i så fall, gå in till "Hifi Kit" ( www.hifikit.se ) och snacka med dom som jobbar där, dom kan sina grejor.
platinum

Inlägg av platinum »

Japp, dom är riktigt duktiga, va själv där en gång.
danne_linkinpark

Nej bor tyvärr i göteborg :(
platinum

Inlägg av platinum »

Synd. Men det går ju fortfarande och beställa :)
danne_linkinpark

vadå tycker ni att jag både ska beställa rila och zachry?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag rekommenderar att köpa ett baselement som är lite gjort för PA-bruk, det tjänar man ofta på. Bilbasar är mest gjora för bilmiljö, tåler onödigt mycket effekt men har taskig verkningsgrad jämfört med PA-element. Hi-Fi-element har mest fin frekvensgång, exotiska material och kostar därefter, men har fortfarande ganska låg verkningsgrad.

Som sagt, med rätt element i rätt låda behöver man inte alls många Watt för att skrämma grannen.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag drew mitt 2x10" monster till sub med en 8w stärkare av väggvårtetyp (sån där hörslingesak) och det vibrerade nästan ner saker i bokhyllan, det är PA element i min subba.
platinum

Inlägg av platinum »

$tiff skrev:Jag rekommenderar att köpa ett baselement som är lite gjort för PA-bruk, det tjänar man ofta på. Bilbasar är mest gjora för bilmiljö, tåler onödigt mycket effekt men har taskig verkningsgrad jämfört med PA-element. Hi-Fi-element har mest fin frekvensgång, exotiska material och kostar därefter, men har fortfarande ganska låg verkningsgrad.

Som sagt, med rätt element i rätt låda behöver man inte alls många Watt för att skrämma grannen.
Jag har en polare som håller på med billjud och han sa att det blir mycket bättre resultat med bilbasar. Och att PA högtalare spelar högt men med ganska dålig ljud kvalitet. Men det finns ju också PA högtalare som låter bra med därefter stiger priset otroligt mycket på dom
danne_linkinpark

och det kan man inte med bilbasar?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Jag anser att bilbas för hemmabruk är att kasta bort onödigt mycket pengar om man skall ha det hemma, varför? jo
1. Bilelement har olika coating och andra "skydd" mot fukt som kostar pengar och är helt onödigt hemma.
2.Bilbasar är byggda för att spela bra i just bilar, i bilar utnyttjar man kupens resonanser som förstärker bas under 50 hz. Därför anpassas bilbasar i många fall för en F3db punkt vid just 40-45 Hz (visst, vissa stämmer av lägra och andra högre....) vilket är tråkigt i hemma miljö där man gärna vill ha även dom lägre tonerna (beråt 15-20 hz).
Visst, avstämningsfrekvensen bestämms mha ur baslådan byggs men med en bilbas som har ett Fs på >30 Hz och är byggd för att spela i små slutna lådor (de flesta bilbasar är byggda för det) är omöjlig att stämma av så lågt som man vill i hemma miljö.
Skriv svar