MOSFET Gate driver, IR2136 BOOTSTRAP?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

*spänningstålighet på bs-kondingarna = Vad jag kom fram till så var spänningen över kondensatorn aldrig högre än ca12V, så då är det lugnt. Dock så har jag bytt alla bs kondningar nu till Metalliserade polypropylenkondensatorer som tål 400V.

BS-Dioderna jag använder ärBYV27-150

Matningspänningen har jag inte märkt vara några problem med, varje spänning kommer från varsin skild källa & är rejält glättad. Dock så har jag inte en lyt intill varje krets (4totalt) utan bara en på kortet + några 100nf utplacerade nära drivarna, ska kontrollmäta det igen i morgon.

Dötiden är ju inbyggd i kretsen & är 520ns.

Och Chopper frekvensen har jag för mig att jag satte på runt 20Khz.
Senast redigerad av Fagge 19 oktober 2006, 11:33:34, redigerad totalt 1 gång.
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Det är mycket viktigt att matningsspänningen inge går under 10V.
520ns kan ev. vara för lite under vissa omständigheter. Kontrollera med oscilloskop. Om du inte har tillgång till osc. prova att öka tiden till 1us eller minska Rg.
Senast redigerad av pheer 21 oktober 2006, 17:47:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Dötiden går inte ändra i IR2104an.
Du menar att den ena mosen inte hinner stänga förrän den andra öppnar & på så sätt kortsluta sig själva. Detta ska ju drivkretsen hantera, men du menar om jag har för högt värde på gate-resistorn så rubbas tiderna, p.g.a kapacitanser & skit i mosarna?.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Hmm, fan vet om inte du har rätt pheer.
När jag mätte över känselresistorerna med skopet ställt på 5s tidbas, så uppkommer det ibland korta höga jävla spikar med en amplitud på upp till 3,5V över 0,2ohms resistorerna. Så strömmen blir ju 17,5A. Dessa spikar blir större & större ju högre matningspänning till mosarna jag lägger på. Och dessa 17,5A är vid 30V matningspänning. Så tro fan att det smäller när skiten jobba med 72V. :?
Att skapa en så hög ström genom motorn på så kort tid är ju omöjligt p.g.a induktansen, se det måste vara mosarna som lyckas vara öppna samtidigt. Men varför?.

Edit
När jag mäter direkt på gate-arna som man inte ska göra så är fyrkantspulserna spikraka & fina.

Edit2..
Mosarna jag använder BUZ31

Edit3
I brist på idér så testade jag med 4,7µf lytar som bs-kondensatorer, men utan minsta lilla skillnad. :cry:

Edit4
Testade med att halvera Gate-resistorerna till 34ohm, men ingen skillnad efter det häller.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Nu kopplade jag bort stegmotorn helt, så att mosarna jobbar helt obelastade & jag får lika förbannat rejäla spikar över sense-resistorerna.
Om jag tittar med skopet på båda gate-arna samtidigt så finns det en liten liten tidslucka mellan växlingarna precis som det ska vara. Så då måste det väll vara mosarna som inte hinner med i svängarna?. Men tittar man i databladet på mosarna så ser jag inga iögonfallande långa tider
Finns det någon här med mer mos-erfarenheter som vill kika lite i databladet, & se om jag har missat nått?. :pray:
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Prova med nya MOSar och ev. en annan modell för att se om spikarna kvarstår. Om man läser databladet låter 500ns snarare som en lång tid. Men trissorna kanske har fåttförsämrade prestanda pga spikarna.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Nu bytte jag mosarna till IRF530N, men spikarna finns där ändå dock mycket mindre. Nu handlar det om en amplitud på 1,3V över 0,2ohm resistorerna =6,5A
:wall: Ja jag fattar ingen ting :wall:
bearing

Inlägg av bearing »

Dom nya transistorerna kräver mindre gatecharge innan de börjar leda fullt. Eftersom spikarna blir mindre ny tyder ju det på att ena transistorn inte hinner stänga förän den andra öppnar.

Enligt databladet för irf530 är gatecharge 37 nC. Eftersom drivkretsen ger 130 mA när den höjer gaten tar det ca 300 nS att öppna den. Men du hade ju rätt stora motstånd så det kanske inte kan flyta 130 mA i slutet av laddningen. Det kanske tar dubbla tiden då. Dock behövs inte hela gatecharge för att transistorn ska driva.

Stängingen går ungefär dubbelt så fort eftersom drivkretsen ger mer ström då, men där måste den största delen av laddning ut innan transistorn slutar leda.
Har inte räknat så noga men det ser ut som att det skulle kunna ta längre tid att stänga än vad dötiden är.

Testa att minska gatemotstånden till 10 ohm eller mindre och ev. höja spänningen.

EDIT: Det borde gå att använda en diod och ett motstånd pararellt med gatmotståndet för att få långsam öppning och snabb stängning.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Nu sänkte jag resistansen till 9ohm men tyvärr ingen skillnad alls.
Här är ett par skärmdumpar på spikarna med en switchfrekvens på ca 25-50Khz

Översikt över spikarna.
Bild

Närbildstitt på en av spikarna.
Bild

On ni vill ha bilder från andra mätpunkter så säg till vart jag ska mäta så fixar jag det
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Prova med dioder som bearing skrev, de gör stor skillnad för turnoff-tiden. En bild på din koppling skulle inte skada och kanske ett schema också.

Så här har jag kopplat min drivkrets:
Bild
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

1N4148 dioderna hjälpte inte i alla fall.
Ska försöka knåpa ihopa ett schema...
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jag har tyvärr inte gjort min hemläxa, att rita upp ett schema över bygget, det föll på att jag inte hittade drivkretsarna i eagle
Men efter ett antal timmars experimenterande genom att plocka bort mosar på kortet & mäta , så visade det sig att det räcker att bara ha en mos inkopplad för att störningarna ska komma. Med andra ord är det inte mosarna som kortsluter varandra, utan ett samarbete mellan en mos & drivkretsen som skapa dessa spikar.
Det roliga är också att jag kan ta probens jordklämma & sätta fast den direkt på spetsen & jag kan fortfarande se spikarna när jag sätter spetsen på t.e.x jordbanan.
Jag har testat att sätta massvis med olika kondensatorer lite över allt på matningsspänningarna, men spikjävlarna envisas att vara kvar.
Det kanske inte är detta som är problemet, eller så kanske det är proben som inte är frisk.
Aja jag tror jag lägger bygget på hyllan så det får skämmas en stund till
Tekko

Inlägg av Tekko »

:lol: Vad e det du bygger, Fagge ?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Det är min stegmotorstyrning som vill ta livet av sig ibland :evil:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... c&start=15
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Jobbigt problem! Kan det inte vara nån trådlös störning bara? Du har väl gjort lite modifikationer nu, nya mosfets, lägre Rg, dioder paralellt med Rg. Kanske vore läge att göra ett sista test...
Skriv svar