MOSFET Gate driver, IR2136 BOOTSTRAP?
*spänningstålighet på bs-kondingarna = Vad jag kom fram till så var spänningen över kondensatorn aldrig högre än ca12V, så då är det lugnt. Dock så har jag bytt alla bs kondningar nu till Metalliserade polypropylenkondensatorer som tål 400V.
BS-Dioderna jag använder ärBYV27-150
Matningspänningen har jag inte märkt vara några problem med, varje spänning kommer från varsin skild källa & är rejält glättad. Dock så har jag inte en lyt intill varje krets (4totalt) utan bara en på kortet + några 100nf utplacerade nära drivarna, ska kontrollmäta det igen i morgon.
Dötiden är ju inbyggd i kretsen & är 520ns.
Och Chopper frekvensen har jag för mig att jag satte på runt 20Khz.
BS-Dioderna jag använder ärBYV27-150
Matningspänningen har jag inte märkt vara några problem med, varje spänning kommer från varsin skild källa & är rejält glättad. Dock så har jag inte en lyt intill varje krets (4totalt) utan bara en på kortet + några 100nf utplacerade nära drivarna, ska kontrollmäta det igen i morgon.
Dötiden är ju inbyggd i kretsen & är 520ns.
Och Chopper frekvensen har jag för mig att jag satte på runt 20Khz.
Senast redigerad av Fagge 19 oktober 2006, 11:33:34, redigerad totalt 1 gång.
Det är mycket viktigt att matningsspänningen inge går under 10V.
520ns kan ev. vara för lite under vissa omständigheter. Kontrollera med oscilloskop. Om du inte har tillgång till osc. prova att öka tiden till 1us eller minska Rg.
520ns kan ev. vara för lite under vissa omständigheter. Kontrollera med oscilloskop. Om du inte har tillgång till osc. prova att öka tiden till 1us eller minska Rg.
Senast redigerad av pheer 21 oktober 2006, 17:47:17, redigerad totalt 1 gång.
Hmm, fan vet om inte du har rätt pheer.
När jag mätte över känselresistorerna med skopet ställt på 5s tidbas, så uppkommer det ibland korta höga jävla spikar med en amplitud på upp till 3,5V över 0,2ohms resistorerna. Så strömmen blir ju 17,5A. Dessa spikar blir större & större ju högre matningspänning till mosarna jag lägger på. Och dessa 17,5A är vid 30V matningspänning. Så tro fan att det smäller när skiten jobba med 72V.
Att skapa en så hög ström genom motorn på så kort tid är ju omöjligt p.g.a induktansen, se det måste vara mosarna som lyckas vara öppna samtidigt. Men varför?.
Edit
När jag mäter direkt på gate-arna som man inte ska göra så är fyrkantspulserna spikraka & fina.
Edit2..
Mosarna jag använder BUZ31
Edit3
I brist på idér så testade jag med 4,7µf lytar som bs-kondensatorer, men utan minsta lilla skillnad.
Edit4
Testade med att halvera Gate-resistorerna till 34ohm, men ingen skillnad efter det häller.
När jag mätte över känselresistorerna med skopet ställt på 5s tidbas, så uppkommer det ibland korta höga jävla spikar med en amplitud på upp till 3,5V över 0,2ohms resistorerna. Så strömmen blir ju 17,5A. Dessa spikar blir större & större ju högre matningspänning till mosarna jag lägger på. Och dessa 17,5A är vid 30V matningspänning. Så tro fan att det smäller när skiten jobba med 72V.

Att skapa en så hög ström genom motorn på så kort tid är ju omöjligt p.g.a induktansen, se det måste vara mosarna som lyckas vara öppna samtidigt. Men varför?.
Edit
När jag mäter direkt på gate-arna som man inte ska göra så är fyrkantspulserna spikraka & fina.
Edit2..
Mosarna jag använder BUZ31
Edit3
I brist på idér så testade jag med 4,7µf lytar som bs-kondensatorer, men utan minsta lilla skillnad.

Edit4
Testade med att halvera Gate-resistorerna till 34ohm, men ingen skillnad efter det häller.
Nu kopplade jag bort stegmotorn helt, så att mosarna jobbar helt obelastade & jag får lika förbannat rejäla spikar över sense-resistorerna.
Om jag tittar med skopet på båda gate-arna samtidigt så finns det en liten liten tidslucka mellan växlingarna precis som det ska vara. Så då måste det väll vara mosarna som inte hinner med i svängarna?. Men tittar man i databladet på mosarna så ser jag inga iögonfallande långa tider
Finns det någon här med mer mos-erfarenheter som vill kika lite i databladet, & se om jag har missat nått?.
Om jag tittar med skopet på båda gate-arna samtidigt så finns det en liten liten tidslucka mellan växlingarna precis som det ska vara. Så då måste det väll vara mosarna som inte hinner med i svängarna?. Men tittar man i databladet på mosarna så ser jag inga iögonfallande långa tider
Finns det någon här med mer mos-erfarenheter som vill kika lite i databladet, & se om jag har missat nått?.

Dom nya transistorerna kräver mindre gatecharge innan de börjar leda fullt. Eftersom spikarna blir mindre ny tyder ju det på att ena transistorn inte hinner stänga förän den andra öppnar.
Enligt databladet för irf530 är gatecharge 37 nC. Eftersom drivkretsen ger 130 mA när den höjer gaten tar det ca 300 nS att öppna den. Men du hade ju rätt stora motstånd så det kanske inte kan flyta 130 mA i slutet av laddningen. Det kanske tar dubbla tiden då. Dock behövs inte hela gatecharge för att transistorn ska driva.
Stängingen går ungefär dubbelt så fort eftersom drivkretsen ger mer ström då, men där måste den största delen av laddning ut innan transistorn slutar leda.
Har inte räknat så noga men det ser ut som att det skulle kunna ta längre tid att stänga än vad dötiden är.
Testa att minska gatemotstånden till 10 ohm eller mindre och ev. höja spänningen.
EDIT: Det borde gå att använda en diod och ett motstånd pararellt med gatmotståndet för att få långsam öppning och snabb stängning.
Enligt databladet för irf530 är gatecharge 37 nC. Eftersom drivkretsen ger 130 mA när den höjer gaten tar det ca 300 nS att öppna den. Men du hade ju rätt stora motstånd så det kanske inte kan flyta 130 mA i slutet av laddningen. Det kanske tar dubbla tiden då. Dock behövs inte hela gatecharge för att transistorn ska driva.
Stängingen går ungefär dubbelt så fort eftersom drivkretsen ger mer ström då, men där måste den största delen av laddning ut innan transistorn slutar leda.
Har inte räknat så noga men det ser ut som att det skulle kunna ta längre tid att stänga än vad dötiden är.
Testa att minska gatemotstånden till 10 ohm eller mindre och ev. höja spänningen.
EDIT: Det borde gå att använda en diod och ett motstånd pararellt med gatmotståndet för att få långsam öppning och snabb stängning.
Jag har tyvärr inte gjort min hemläxa, att rita upp ett schema över bygget, det föll på att jag inte hittade drivkretsarna i eagle
Men efter ett antal timmars experimenterande genom att plocka bort mosar på kortet & mäta , så visade det sig att det räcker att bara ha en mos inkopplad för att störningarna ska komma. Med andra ord är det inte mosarna som kortsluter varandra, utan ett samarbete mellan en mos & drivkretsen som skapa dessa spikar.
Det roliga är också att jag kan ta probens jordklämma & sätta fast den direkt på spetsen & jag kan fortfarande se spikarna när jag sätter spetsen på t.e.x jordbanan.
Jag har testat att sätta massvis med olika kondensatorer lite över allt på matningsspänningarna, men spikjävlarna envisas att vara kvar.
Det kanske inte är detta som är problemet, eller så kanske det är proben som inte är frisk.
Aja jag tror jag lägger bygget på hyllan så det får skämmas en stund till
Men efter ett antal timmars experimenterande genom att plocka bort mosar på kortet & mäta , så visade det sig att det räcker att bara ha en mos inkopplad för att störningarna ska komma. Med andra ord är det inte mosarna som kortsluter varandra, utan ett samarbete mellan en mos & drivkretsen som skapa dessa spikar.
Det roliga är också att jag kan ta probens jordklämma & sätta fast den direkt på spetsen & jag kan fortfarande se spikarna när jag sätter spetsen på t.e.x jordbanan.
Jag har testat att sätta massvis med olika kondensatorer lite över allt på matningsspänningarna, men spikjävlarna envisas att vara kvar.
Det kanske inte är detta som är problemet, eller så kanske det är proben som inte är frisk.
Aja jag tror jag lägger bygget på hyllan så det får skämmas en stund till
Det är min stegmotorstyrning som vill ta livet av sig ibland
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... c&start=15

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... c&start=15