Ersätta jordfläta

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26501
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ersätta jordfläta

Inlägg av danei »

Flyg har återledare genom skrov. I alla fall när det är metallskrov.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32608
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ersätta jordfläta

Inlägg av säter »

Bjaellerud skrev: 5 november 2020, 15:13:53 Sen åker man på rostlagning som uppstått pga att ström leds i chassit genom dåliga fogar etc.
Det där tror jag inte ett skvatt på.
Bjaellerud
Inlägg: 1452
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Ersätta jordfläta

Inlägg av Bjaellerud »

Nä det kan man inte tro på.
Själv hade jag en gång i tiden en Ford Granda. Kombi.
En gång vid besiktningen var ena sidans rambalksförlängning rostskadad.
Den på andra sidan var i nyskick.
Min fråga varför det endast var ena sidan kunde ingen svara på.
Men jag såg sen att jordpunkten för alla baklyktor satt i den delen.
Således två lika bilchassidelar, den ena upprutten.
Den uppruttna fungerade som återledare för att baklyktor.

Jag nämnde fjärrljusen vars fästen brukar ruttna upp om den är återleare för strömmen till glödlamporna.

Således Järn, vatten, salt och ström= rost

Roy
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Ersätta jordfläta

Inlägg av Mizzarrogh »

Tror faktiskt att det kan stämma under sådana förutsättningar, att det blir etsverkan på vissa punkter. :humm:
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26501
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ersätta jordfläta

Inlägg av danei »

Det var ju en orsak till att Brittiska bilar var +jordade. Men det är ju anslutningspunkterna som kan bli problematiska, inte att chassit leder ström.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Ersätta jordfläta

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, man tycker ju logiskt sett att det bara borde hända där det finns någon form av fysiska kontaktpunkter.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Ersätta jordfläta

Inlägg av NULL »

Således två lika bilchassidelar, den ena upprutten.
Var det förarsidans balk som var upprutten?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33952
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ersätta jordfläta

Inlägg av Glenn »

Vänster sida är ju nästan alltid mer rostig än höger, antar att det är det du syftar på Null ?
Bjaellerud
Inlägg: 1452
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Ersätta jordfläta

Inlägg av Bjaellerud »

Minns inte vilken sida det var som var upprutten på Granadan. Möjligen var det vänster sida. Men som sagt den sida där alla ström från bakvagnen anslöts.

Men jag vill fråga hur plusjordat elsystem skulle kunna förhindra att järn+ström+ vatten+ salt = rost ????
Jag ser utlandet som en myt.

Visst var vissa Engelska bilar plusjordade, men de var nog mest LUCAS förtjänst, (LUCAS = mörkrets uppfinnare)
Förvånad märkte jag hur Husbilens bromsok fram var av märket Lucas, bilen 1996 Fiat Ducato. Men de var som nya då de inte har körts på vintern i salt vatten och slask.

Roy
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17278
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Ersätta jordfläta

Inlägg av AndLi »

Glenn skrev: 11 november 2020, 07:51:25 Vänster sida är ju nästan alltid mer rostig än höger, antar att det är det du syftar på Null ?
Jag hade gissat att det hade varit höger sida som varit mest rostig, det är ju oftare den som står in mot häckar, väggar och andra saker som håller kvar fukten längre än på förarsidan som man behöver hålla avstånd till saker runt om kring för att komma ut.
Men det är ju å andra sidan vänster sida som blir blästrad av vatten, sand och salt av mötande trafik, det slipper högersidan...
Nu var det skönt nog väldigt många år sen jag ägde en bil med några större rostproblem, så det hela baserar sig bara på teoretiska tankar...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33952
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ersätta jordfläta

Inlägg av Glenn »

Jag tror det beror på att den blir mer utsatt i högertrafik, vore intressant att veta om problemet är motsatt i vänstertrafikländer.

Å andra sidan vet jag inte om det finns nåt land med liknande klimat som oss som kör på fel sida av vägen.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Ersätta jordfläta

Inlägg av NULL »

@Glenn: Jo det var det jag syftade på, förarsidan är mot trafiken, så den är ofta mer rostig än passagerarsidan.
Bjaellerud
Inlägg: 1452
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Ersätta jordfläta

Inlägg av Bjaellerud »

Jag visste att myten om att det rostar mer beroende vilken sida man kör.
Den gången för många år sen fick jag massor av "förklaringar". Som att det finns en slasksträng mitt i vägen.
ha ha som om det skulle bli blötare om det är lite tjockare lager med slask på en del av vägen när den ändå är genomblöt. Bilen kan inte bli blötare än blöt.
Men hela bilen var lika blöt på båda sidor, varje gång den var blöt eller saltblöt.
Så det köper jag INTE.
En MYT

Roy
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33952
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ersätta jordfläta

Inlägg av Glenn »

Jag vet inte hur mycket bilar du rostlagat och meckat med, men det brukar vara ganska tydligt att vänstersidan i princip alltid är rostigare än högersidan.

Får du nedslag på rost i en balk är det i princip alltid på väsntersidan, titta på dörrarnas underkanter på en rostig bil, brukar oftast vara värre på vänstersidan.

Vad det beror på vet jag inte exakt däremot.
Bjaellerud
Inlägg: 1452
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Ersätta jordfläta

Inlägg av Bjaellerud »

Har låtit byta trösklar flera ggr på mina gamla bilar, ingen skillnad på vänster eller höger sida.
På min S70 1998, är det rostskador på trösklarna som är täckta av plastkjolar.
Besiktningsman sticker in en mejsel under kjolen och det "känns" lika på båda sidor.

Ser man på en slaskig bil efter att man kommit hem så rinner slasket av och båda sidor är lika blöta.
Körning 5 % av tiden stående hemma i 95 % av tiden ... Så just körning i blötan är en liten del som knappast påverkar.

Ser man på synlig rost på dörrar och skärmkanter så ser det lika ut på båda sidor.
Bak vid bagageluckan är roten lika över hela bredden.

Men det är ju bara mina iakttagelser.

Roy
Skriv svar