Ersätta jordfläta
Re: Ersätta jordfläta
En annan klassiker är om man lyft ur motorn och sen satt tillbaka den, och glömmer att ansluta jordflätan/orna, allt ser ut att fungera tills man vrider på startnyckeln och startmotorn försöker dra flera hundra ampere genom den enda jordanslutningen som finns, typ nån skärmstrumpa till en EGR-ventil eller liknande.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 20513
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Ersätta jordfläta
Eller man råkar slå av den med något verktyg när man mekar...
Jag brukar köra minst 50 kvadratmillimeter till huvudlinan för chassijord, kanske owerkill, men jag resonerar som så att om tex volvo köper in två miljoner jordflätor om året kanske det finns pengar att spara, men jag som kanske använder några stycken är mellanskillnaden en skitsumma att gå upp till vettig storlek om man kan använda generiska tillverkare enligt tidigare. Även om arean är owerkill så blir den fysiskt starkare och tåligare mot kardelavbrott till följd av saltkorrosion resonerar jag.
Separat återledare eller ej är kanske en vanesak, på båtar måste man i princip alltid ha det, mest att jag vill eliminera allt som kan gå fel ute till sjöss, förmodligen fastnar man i samma banor när man mekar med gammelbilar också...
Jag brukar köra minst 50 kvadratmillimeter till huvudlinan för chassijord, kanske owerkill, men jag resonerar som så att om tex volvo köper in två miljoner jordflätor om året kanske det finns pengar att spara, men jag som kanske använder några stycken är mellanskillnaden en skitsumma att gå upp till vettig storlek om man kan använda generiska tillverkare enligt tidigare. Även om arean är owerkill så blir den fysiskt starkare och tåligare mot kardelavbrott till följd av saltkorrosion resonerar jag.
Separat återledare eller ej är kanske en vanesak, på båtar måste man i princip alltid ha det, mest att jag vill eliminera allt som kan gå fel ute till sjöss, förmodligen fastnar man i samma banor när man mekar med gammelbilar också...
Re: Ersätta jordfläta
Finns massa ex. om detta som eldragning där man kör en minuskabel som är lika tjock som alla andra ledare.
Dock har man inte räknat på att när alla andra ledare käkar massa ström så måste minusen iaf ha samma area som resten sammanlagt för att undvika dipp eller överhettning.
På ett forum blev jag tagen i örat av ett "proffs" som förklarade att "plussen" var viktigast för den skickade strömmen fram till lampan som började "glöda"
Jag tog inte striden , andra tog över
Dock har man inte räknat på att när alla andra ledare käkar massa ström så måste minusen iaf ha samma area som resten sammanlagt för att undvika dipp eller överhettning.
På ett forum blev jag tagen i örat av ett "proffs" som förklarade att "plussen" var viktigast för den skickade strömmen fram till lampan som började "glöda"
Jag tog inte striden , andra tog över
- Mizzarrogh
- Inlägg: 20513
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Ersätta jordfläta
Skulle vara kul att se på när någon körde startmotorn med 0,75 kabel till jord, eller backvägen över radion...
Även med 4 eller 6 eller tom 8 kvadrat mm tycker man det borde bli rejält hett...
25 brukar man väl annars sätta som ett minimum till startmotorn (om vi talar personbilar).
Även med 4 eller 6 eller tom 8 kvadrat mm tycker man det borde bli rejält hett...
25 brukar man väl annars sätta som ett minimum till startmotorn (om vi talar personbilar).
-
- Inlägg: 208
- Blev medlem: 8 mars 2016, 11:41:49
- Ort: Hurva
Re: Ersätta jordfläta
Jag har testat med en kort bit 0,75mm2 kabel vid felsökning av startmotor, och den eldade bort höljet vid start. Det gick väl bara en 250A i den, men jag hittade felet på startmotorn.
Re: Ersätta jordfläta
Som jag skrev innan så finns folk som kört startmotorn via radion , minus 1mm via koaxskärmen(gles) o poff...
Re: Ersätta jordfläta
Det gjorde jag för en massa år sen.
Det var en huvudbrytare på den pickisen jag hade då som bröt minuspolens jordanslutning.
Radion gick åt skogen för den var kopplad direkt på batteriet.
Det var en huvudbrytare på den pickisen jag hade då som bröt minuspolens jordanslutning.
Radion gick åt skogen för den var kopplad direkt på batteriet.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 20513
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Ersätta jordfläta
En del gamla traktorer och -har jag för mig, ett fåtal gamla Jänkare hade + på chassi sidan.
På dessa ser det också ut så. (Det gäller att inte glömma det bara om man kopplar in andra saker efteråt... )
På dessa ser det också ut så. (Det gäller att inte glömma det bara om man kopplar in andra saker efteråt... )
Re: Ersätta jordfläta
Det är annars typiskt Engelskt. Massey Ferugson traktorer. Bilar som Landrover, MG mm. Samtliga med elsystem från Lucas.
Ersätta jordfläta
På 70-talet så kollade man spänningsfallet över tex jordflätan genom att ta en svetstråd och rispa lite mellan batteriets minuspol och tex ventilkåpan på en B18 och letade lite gnistor, samtidigt som en kollega körde på startmotorn. Japp tändkabeln var lossad.
Såg man några gnistor så hade man konstaterat onormalt högt spänningsfall.
En voltmeter var en dyr sak och alla kunde inte förstå vad man mätte. svetstrådar till gassvetsen hade man drösvis av.
Såg man några gnistor så hade man konstaterat onormalt högt spänningsfall.
En voltmeter var en dyr sak och alla kunde inte förstå vad man mätte. svetstrådar till gassvetsen hade man drösvis av.
-
- Inlägg: 1457
- Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33
Re: Ersätta jordfläta
Ja jordkablar och återledare genom bilen chassi är ett återkommande problem.
Vissa bilar har batteriet bak, och använder chassit som återledare, det uppmärksammades som höga magnetfält i bilen.
Numera har man en gen kabel från minus fram till motorblocket. Och en jordpunkt i chassit där det inte hamnar startström.
En granna kom en dag med sin bil, radion var död. Han hade plockat isär hela instrumentbrädan.
Den gick inte ändå.
Efter minst 10 s betraktande av bilradion där den satt i plasten, (behövde inte ta fram Voltmetern) gick jag ur bilen, och tog ett kraftigt tag om antennfoten som satt bak på bilen. Plupp så började det spela i radion.
Grannens haka var nere vid knäna, (tappade hakan) va fan gjorde du??????
Sen visade jag vad som gällde, bilradion var monterad isolerat i instrumentbrädan, och ingen minusledning var dragen. Minsu återledare till chassit via antennkabelns skärm. Sen genom hela bilens plåtskrällen, med limmade fogar punktsvetsar och allt.
Jag visade hur han skulle dra en minussladd från radion till plåten.
Helt nytt liv i radion sen, störningsfri mottagning.
Att ha likström och glappkontakter i antennkoaxen genererar störningar.
En dag kom "Nisse" med sin bil, han hade installerat en 2 x 400 W stereoanläggning i bagageluckan.
det lät inget vidare.
Vi tog fram ett par startkablar och kopplad dem mellan stereoslutsteget i bagaget, till batteriets minus.
Nu lät det av bara f-n.
Chassit ända bak i bagaget till batteriet är ingen bra ledare för en stereo som vill ha 20 - 50 A.
Medicinen var att dra tjockast möjliga svarta sladd mellan stereon och batteriets minus.
Radiostörningar vid helljus?
ja fjärrljusen hade sin återledare genom dess hölje, och fjärrljusfästet i främre balken, kofångare etc.
När bilen åldras rostar det, och det blir dålig kontakt med gnistbildning, störningar.
Installerar alltid fjärrljus med minussladd numera.
Att använda chassit som ledare i bilar spar förstås flera hg koppar vid tillverkningen, men är förkastligt.
Om det ändå finns sådana system gäller att hålla dem i skick. Dvs se till att ha fräscha flätor och jordkablar.
Systemet med chassit som återledare är inte tillåtet i båtar. "Som nämnts i tråden)
I vissa fartyg finns larmsystem ifall det förekommer jordströmmar, eller skrovströmmar.
Ström i chassiplåt, eller fartygsskrov påskyndar oxidation, (rost).
Järn, vatten ,salt och ström = rost Dvs det som finns på våra vägar och i bilar.
de
Roy
Vissa bilar har batteriet bak, och använder chassit som återledare, det uppmärksammades som höga magnetfält i bilen.
Numera har man en gen kabel från minus fram till motorblocket. Och en jordpunkt i chassit där det inte hamnar startström.
En granna kom en dag med sin bil, radion var död. Han hade plockat isär hela instrumentbrädan.
Den gick inte ändå.
Efter minst 10 s betraktande av bilradion där den satt i plasten, (behövde inte ta fram Voltmetern) gick jag ur bilen, och tog ett kraftigt tag om antennfoten som satt bak på bilen. Plupp så började det spela i radion.
Grannens haka var nere vid knäna, (tappade hakan) va fan gjorde du??????
Sen visade jag vad som gällde, bilradion var monterad isolerat i instrumentbrädan, och ingen minusledning var dragen. Minsu återledare till chassit via antennkabelns skärm. Sen genom hela bilens plåtskrällen, med limmade fogar punktsvetsar och allt.
Jag visade hur han skulle dra en minussladd från radion till plåten.
Helt nytt liv i radion sen, störningsfri mottagning.
Att ha likström och glappkontakter i antennkoaxen genererar störningar.
En dag kom "Nisse" med sin bil, han hade installerat en 2 x 400 W stereoanläggning i bagageluckan.
det lät inget vidare.
Vi tog fram ett par startkablar och kopplad dem mellan stereoslutsteget i bagaget, till batteriets minus.
Nu lät det av bara f-n.
Chassit ända bak i bagaget till batteriet är ingen bra ledare för en stereo som vill ha 20 - 50 A.
Medicinen var att dra tjockast möjliga svarta sladd mellan stereon och batteriets minus.
Radiostörningar vid helljus?
ja fjärrljusen hade sin återledare genom dess hölje, och fjärrljusfästet i främre balken, kofångare etc.
När bilen åldras rostar det, och det blir dålig kontakt med gnistbildning, störningar.
Installerar alltid fjärrljus med minussladd numera.
Att använda chassit som ledare i bilar spar förstås flera hg koppar vid tillverkningen, men är förkastligt.
Om det ändå finns sådana system gäller att hålla dem i skick. Dvs se till att ha fräscha flätor och jordkablar.
Systemet med chassit som återledare är inte tillåtet i båtar. "Som nämnts i tråden)
I vissa fartyg finns larmsystem ifall det förekommer jordströmmar, eller skrovströmmar.
Ström i chassiplåt, eller fartygsskrov påskyndar oxidation, (rost).
Järn, vatten ,salt och ström = rost Dvs det som finns på våra vägar och i bilar.
de
Roy
- Mizzarrogh
- Inlägg: 20513
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Ersätta jordfläta
På litet större skepp sitter det (eller gjorde i allafall förr i tiden) ofta en galvanometer som visar eventuell potentialskillnad.
Re: Ersätta jordfläta
Jag håller inte med dig. Chassit är i allmänhet en bra återledare. Men det gäller ju att anslutningarna är bra.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 20513
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Ersätta jordfläta
Är det bara god kontakt och solid metall (förbindelse) överallt fungerar det ju som vilken återledare som helst.
(På båtar finns det andra skäl till att det inte är optimalt i praktiken, sedan kan det säkert förekomma på vissa mindre fritidsbåtar.)
Dock är jag personligen ganska less på den årliga övergången av farsans släpkärra, traktor el, mm.
90% av all skit brukar vara relaterat till dålig jordförbindelse någonstans när det kryper in fuktiga saltrester från vägsalt och annat.
(På båtar finns det andra skäl till att det inte är optimalt i praktiken, sedan kan det säkert förekomma på vissa mindre fritidsbåtar.)
Dock är jag personligen ganska less på den årliga övergången av farsans släpkärra, traktor el, mm.
90% av all skit brukar vara relaterat till dålig jordförbindelse någonstans när det kryper in fuktiga saltrester från vägsalt och annat.
-
- Inlägg: 1457
- Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33
Re: Ersätta jordfläta
danei, det finns hur många exempel som helst att bilens plåtskrälle (chassi) är sämsta tänkbar återledare för ström.
Jag räknade upp några och tänker inte rabbla fler.
Rost, som bildas av ström, järn vatten salt gör att det blir dålig kontakt och oönskad rost överallt.
Mågna fogar i en bil är limmade, andra punktsvetsade, båda lika dåliga på att leda ström.
Släpkärror, bilar traktorer, allt och alla fel till stor del beroende på dålig återledning i chassit.
Sen åker man på rostlagning som uppstått pga att ström leds i chassit genom dåliga fogar etc.
Klart att en ny bil kan funka, men avsikten är från tillverkaren att bygga så billigt som möjligt och se till att livslängden blir begränsad.
Vad man kan göra är i alla fall att hålla jordledarre fräscha.
Vet inte vad som gäller på flygplan, store resp små?
Nån?
Roy
Jag räknade upp några och tänker inte rabbla fler.
Rost, som bildas av ström, järn vatten salt gör att det blir dålig kontakt och oönskad rost överallt.
Mågna fogar i en bil är limmade, andra punktsvetsade, båda lika dåliga på att leda ström.
Släpkärror, bilar traktorer, allt och alla fel till stor del beroende på dålig återledning i chassit.
Sen åker man på rostlagning som uppstått pga att ström leds i chassit genom dåliga fogar etc.
Klart att en ny bil kan funka, men avsikten är från tillverkaren att bygga så billigt som möjligt och se till att livslängden blir begränsad.
Vad man kan göra är i alla fall att hålla jordledarre fräscha.
Vet inte vad som gäller på flygplan, store resp små?
Nån?
Roy