Ersätta jordfläta

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ersätta jordfläta

Inlägg av Glenn »

En annan klassiker är om man lyft ur motorn och sen satt tillbaka den, och glömmer att ansluta jordflätan/orna, allt ser ut att fungera tills man vrider på startnyckeln och startmotorn försöker dra flera hundra ampere genom den enda jordanslutningen som finns, typ nån skärmstrumpa till en EGR-ventil eller liknande.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20513
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Ersätta jordfläta

Inlägg av Mizzarrogh »

Eller man råkar slå av den med något verktyg när man mekar... :oops:

Jag brukar köra minst 50 kvadratmillimeter till huvudlinan för chassijord, kanske owerkill, men jag resonerar som så att om tex volvo köper in två miljoner jordflätor om året kanske det finns pengar att spara, men jag som kanske använder några stycken är mellanskillnaden en skitsumma att gå upp till vettig storlek om man kan använda generiska tillverkare enligt tidigare. Även om arean är owerkill så blir den fysiskt starkare och tåligare mot kardelavbrott till följd av saltkorrosion resonerar jag.

Separat återledare eller ej är kanske en vanesak, på båtar måste man i princip alltid ha det, mest att jag vill eliminera allt som kan gå fel ute till sjöss, förmodligen fastnar man i samma banor när man mekar med gammelbilar också...
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6149
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Ersätta jordfläta

Inlägg av Biker »

Finns massa ex. om detta som eldragning där man kör en minuskabel som är lika tjock som alla andra ledare.

Dock har man inte räknat på att när alla andra ledare käkar massa ström så måste minusen iaf ha samma area som resten sammanlagt för att undvika dipp eller överhettning.

På ett forum blev jag tagen i örat av ett "proffs" som förklarade att "plussen" var viktigast för den skickade strömmen fram till lampan som började "glöda"

Jag tog inte striden , andra tog över :mrgreen:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20513
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Ersätta jordfläta

Inlägg av Mizzarrogh »

Skulle vara kul att se på när någon körde startmotorn med 0,75 kabel till jord, eller backvägen över radion... :mrgreen:
Även med 4 eller 6 eller tom 8 kvadrat mm tycker man det borde bli rejält hett...

25 brukar man väl annars sätta som ett minimum till startmotorn (om vi talar personbilar).
Fossingarna
Inlägg: 208
Blev medlem: 8 mars 2016, 11:41:49
Ort: Hurva

Re: Ersätta jordfläta

Inlägg av Fossingarna »

Jag har testat med en kort bit 0,75mm2 kabel vid felsökning av startmotor, och den eldade bort höljet vid start. Det gick väl bara en 250A i den, men jag hittade felet på startmotorn.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6149
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Ersätta jordfläta

Inlägg av Biker »

Som jag skrev innan så finns folk som kört startmotorn via radion , minus 1mm via koaxskärmen(gles) o poff...
cinc
Inlägg: 414
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:13:48
Ort: Bromma

Re: Ersätta jordfläta

Inlägg av cinc »

Det gjorde jag för en massa år sen.
Det var en huvudbrytare på den pickisen jag hade då som bröt minuspolens jordanslutning.

Radion gick åt skogen för den var kopplad direkt på batteriet.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20513
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Ersätta jordfläta

Inlägg av Mizzarrogh »

En del gamla traktorer och -har jag för mig, ett fåtal gamla Jänkare hade + på chassi sidan.
På dessa ser det också ut så. (Det gäller att inte glömma det bara om man kopplar in andra saker efteråt... :D )
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ersätta jordfläta

Inlägg av danei »

Det är annars typiskt Engelskt. Massey Ferugson traktorer. Bilar som Landrover, MG mm. Samtliga med elsystem från Lucas.
Palle500
Inlägg: 4514
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Ersätta jordfläta

Inlägg av Palle500 »

På 70-talet så kollade man spänningsfallet över tex jordflätan genom att ta en svetstråd och rispa lite mellan batteriets minuspol och tex ventilkåpan på en B18 och letade lite gnistor, samtidigt som en kollega körde på startmotorn. Japp tändkabeln var lossad.
Såg man några gnistor så hade man konstaterat onormalt högt spänningsfall.
En voltmeter var en dyr sak och alla kunde inte förstå vad man mätte. svetstrådar till gassvetsen hade man drösvis av.
Bjaellerud
Inlägg: 1457
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Ersätta jordfläta

Inlägg av Bjaellerud »

Ja jordkablar och återledare genom bilen chassi är ett återkommande problem.
Vissa bilar har batteriet bak, och använder chassit som återledare, det uppmärksammades som höga magnetfält i bilen.
Numera har man en gen kabel från minus fram till motorblocket. Och en jordpunkt i chassit där det inte hamnar startström.

En granna kom en dag med sin bil, radion var död. Han hade plockat isär hela instrumentbrädan.
Den gick inte ändå.
Efter minst 10 s betraktande av bilradion där den satt i plasten, (behövde inte ta fram Voltmetern) gick jag ur bilen, och tog ett kraftigt tag om antennfoten som satt bak på bilen. Plupp så började det spela i radion.
Grannens haka var nere vid knäna, (tappade hakan) va fan gjorde du??????
Sen visade jag vad som gällde, bilradion var monterad isolerat i instrumentbrädan, och ingen minusledning var dragen. Minsu återledare till chassit via antennkabelns skärm. Sen genom hela bilens plåtskrällen, med limmade fogar punktsvetsar och allt.
Jag visade hur han skulle dra en minussladd från radion till plåten.
Helt nytt liv i radion sen, störningsfri mottagning.
Att ha likström och glappkontakter i antennkoaxen genererar störningar.

En dag kom "Nisse" med sin bil, han hade installerat en 2 x 400 W stereoanläggning i bagageluckan.
det lät inget vidare.
Vi tog fram ett par startkablar och kopplad dem mellan stereoslutsteget i bagaget, till batteriets minus.
Nu lät det av bara f-n.
Chassit ända bak i bagaget till batteriet är ingen bra ledare för en stereo som vill ha 20 - 50 A.
Medicinen var att dra tjockast möjliga svarta sladd mellan stereon och batteriets minus.

Radiostörningar vid helljus?
ja fjärrljusen hade sin återledare genom dess hölje, och fjärrljusfästet i främre balken, kofångare etc.
När bilen åldras rostar det, och det blir dålig kontakt med gnistbildning, störningar.
Installerar alltid fjärrljus med minussladd numera.

Att använda chassit som ledare i bilar spar förstås flera hg koppar vid tillverkningen, men är förkastligt.
Om det ändå finns sådana system gäller att hålla dem i skick. Dvs se till att ha fräscha flätor och jordkablar.

Systemet med chassit som återledare är inte tillåtet i båtar. "Som nämnts i tråden)
I vissa fartyg finns larmsystem ifall det förekommer jordströmmar, eller skrovströmmar.
Ström i chassiplåt, eller fartygsskrov påskyndar oxidation, (rost).


Järn, vatten ,salt och ström = rost Dvs det som finns på våra vägar och i bilar.


de
Roy
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20513
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Ersätta jordfläta

Inlägg av Mizzarrogh »

På litet större skepp sitter det (eller gjorde i allafall förr i tiden) ofta en galvanometer som visar eventuell potentialskillnad.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ersätta jordfläta

Inlägg av danei »

Jag håller inte med dig. Chassit är i allmänhet en bra återledare. Men det gäller ju att anslutningarna är bra.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20513
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Ersätta jordfläta

Inlägg av Mizzarrogh »

Är det bara god kontakt och solid metall (förbindelse) överallt fungerar det ju som vilken återledare som helst.
(På båtar finns det andra skäl till att det inte är optimalt i praktiken, sedan kan det säkert förekomma på vissa mindre fritidsbåtar.)

Dock är jag personligen ganska less på den årliga övergången av farsans släpkärra, traktor el, mm.
90% av all skit brukar vara relaterat till dålig jordförbindelse någonstans när det kryper in fuktiga saltrester från vägsalt och annat.
Bjaellerud
Inlägg: 1457
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Ersätta jordfläta

Inlägg av Bjaellerud »

danei, det finns hur många exempel som helst att bilens plåtskrälle (chassi) är sämsta tänkbar återledare för ström.
Jag räknade upp några och tänker inte rabbla fler.
Rost, som bildas av ström, järn vatten salt gör att det blir dålig kontakt och oönskad rost överallt.
Mågna fogar i en bil är limmade, andra punktsvetsade, båda lika dåliga på att leda ström.
Släpkärror, bilar traktorer, allt och alla fel till stor del beroende på dålig återledning i chassit.
Sen åker man på rostlagning som uppstått pga att ström leds i chassit genom dåliga fogar etc.

Klart att en ny bil kan funka, men avsikten är från tillverkaren att bygga så billigt som möjligt och se till att livslängden blir begränsad.

Vad man kan göra är i alla fall att hålla jordledarre fräscha.

Vet inte vad som gäller på flygplan, store resp små?
Nån?


Roy
Skriv svar