Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Prins Valiant

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Prins Valiant »

Reparation på distans. Min dotter i Oslo skulle byta lampa i Siemens-ugnen och ringer mig, men lampkupan över lampan satt som sten. En sådan med 40W lampa. Både hon och hennes man slet så de trodde lampsockeln skulle gå sönder. Jag läste all möjliga tips på nätet. Värma ugnen lite lätt osv. Polygrip med Vettex emellan för att få bättre grepp. Kanske köpa specialverktyget som är en förlängningshylsa (vilket antyder att det brukar fastna). Men den säljer man ihop med nytt lampglas, så det kostar nästan 400kr.
Eller som vissa forum antyder, anlita en elektriker som lättar på hällen och är beredd på att lampsockeln går sönder.

Då kom jag med förslaget, köp CRC5-56 och spruta med den smala pipen mot glasets gänga. Tänkte, fett löser fett. Vänta en stund! Och utan problem lossades glaset ca 3 timmar senare. :D

Tänkte att det är kanske någon har samma problem.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag hade exakt det problemet i lägenheten jag bodde i, jag löste det dock genom att flytta nåt år senare, och ha en ficklampa brevid ugnen tills dess ;)

När lampan pajade i min nuvarande electrolux-ugn så beredde jag mej på det värsta, men det glaset lossade hur lätt som helst (till min förvåning)
Shimonu

Inlägg av Shimonu »

Blev inspirerad av allt fixade av ugnslampor så tog en titt på vår ugn där lampan dött. Hade sett att sidogallret blockerade lampan tidigare och kände inte för att stöka med det men nu när man tittade lite till gick det bara att lyfta bort och sen var kåpan till lampan bara fastkilad så det var inte mer än att vicka lite på den fram och tillbaka så lossnade den. Ny lampa från Kjell och så var det fixat. Ibland förstår man inte varför man skjuter på saker.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Vad är det för ugn du har? Vilken lampa köpte du på Kjell&Co?

Man ser på kommentarer att Kjell&co ungslampor inte håller så längre. Det kan bero på att ugnen har 3-faser fram till ugnen, men ingen nolla, och då när nolla saknas, då passerar strömmen till ugnslampan ett spänningssänkningsmotstånd för att en 230 V lampa ska kunna användas. Sätts då lägre effekt på ugnslampan in än vad som anges i ugnens bruksanvisning, då blir det inte 230 V till ugnslampan, utan betydligt högre spänning, då smälter lampan glödtråd snabbt av.

En kommentator vill ha en LED-lampa i ugnen, man häpnar. Tål elektroniken i en LED-lampa uppåt 300 °C?
Senast redigerad av Haralt 31 maj 2025, 11:13:33, redigerad totalt 1 gång.
Castor

Inlägg av Castor »

Miljövänligt med LED :mrgreen:
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Behövs ingen LED av miljöskäl, lampan hjälper ju ugnen att bli varm snabbare :mrgreen:
Det är en konstig värld. Ugnslampa går ju knappt att köpa längre. Har du en Siemens ugn, med 230V, 40W ungnslampa så finns den inte på lager i någon butik nära dig. Måste beställas som reservdel. Pris från ca 60kr till 150kr + frakt. Clas O hade den tidigare.
Shimonu

Inlägg av Shimonu »

Haralt skrev: 31 maj 2025, 07:48:00 Vad är det för ugn du har? Vilken lampa köpte du på Kjell&Co?

Man ser på kommentarer att Kjell&co ungslampor inte håller så längre. Det kan bero på att ugnen har 3-faser fram till ugnen, men ingen nolla, och då när nolla saknas, då passerar strömmen till ugnslampan ett spänningssänkningsmotstånd för att en 230 V lampa ska kunna användas. Sätts då lägre effekt på ugnslampan in än vad som anges i ugnens bruksanvisning, då blir det inte 230 V till ugnslampan, utan betydligt högre spänning, då smälter lampan glödtråd snabbt av.

En kommentator vill ha en LED-lampa i ugnen, man häpnar. Tål elektroniken i en LED-lampa uppåt 300 °C?
En Electrolux och jag köpte denna: https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... 5-w-p64301
Det är identiskt med vad som satt i ugnen tidigare och den har hållt sedan vi flyttade in många år sedan så jag tror inte det ska vara några konstigheter. Sen är det här en Nedis vilket man inte vet vilken kvalitet det är, tidigare satt en Philips.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Prins Valiant skrev: 31 maj 2025, 11:02:33 Behövs ingen LED av miljöskäl, lampan hjälper ju ugnen att bli varm snabbare :mrgreen:
Det är en konstig värld. Ugnslampa går ju knappt att köpa längre. Har du en Siemens ugn, med 230V, 40W ungnslampa så finns den inte på lager i någon butik nära dig. Måste beställas som reservdel. Pris från ca 60kr till 150kr + frakt. Clas O hade den tidigare.
Min lokala ica har ett brett sortiment med om jag minns rätt 15,20,25 och 40W.
Skriv svar