Förra veckan i lördags när sista timmarna av kvällen spenderades i TV soffan, blev det plötsligt svart i huset. Jordfelsbrytare hade löst ut. Illavarslande
Jag återställde jordfelsbrytaren och allt var normalt i kanske en halvtimme till, då samma sak hände. Denna gång gick det inte att återställa, så det var bara att försöka gå runt och isolera vart felet var. Tills sist kom vi fram till att det var tvättmaskinen, den var ju igång och körde!
Det är Electrolux av årgång 2016 och det första problemet vi ställdes inför var: hur fasen får vi upp luckan för att få ut tvätten? Lucklåset är elektriskt och ingen wire för nödöppning finns. Direkt vi stoppar i stickkontakten till maskinen så löser jordfelsbrytare ut. Moment 22 ...
Till sist lyckas min sambo hitta en dyrk-guide och får upp luckan med en skruvmejsel. Under tiden har jag skruvat upp maskinen för att kolla läget invändigt. Allt såg bra ut, inga tecken på vattenläckage som letat sig in på kretskort eller liknande.
20250608_084347.jpg
Lite på känn så kopplar jag ur värmeelementet och nu går maskinen att koppla in och startar! Aha, läckström i elementet? Tog loss elementet och det ser inget vidare ut.
20250608_095202.jpg
Knatade över till labbänken och satte mitt gamla högspännings DC agg mellan värmeslingan och jord, med ett seriemotstånd på 4k och en multimeter i serie. Mycket riktigt, vid 200V går flera tiotals mA mellan värmeslingan och jord, så skall det verkligen inte vara - inte konstigt att jordfelsbrytaren blir upprörd.
20250608_111255.jpg
20250608_111258.jpg
Strömmen sjunker också sakta medan jag kollade läckage med DC agget. Jag misstänker att fukt kommit in i elementet via porer som uppstått på grund av korrosion, med spänning på så kokar fukten sakta bort. När maskinen är full med vatten så lär väl mer och mer fukt komma in och strömmen hela tiden öka.
Vi beställer snabbt ett nytt element och igår kom det fram.
Det nya elementet monterades och nu är maskinen igång igen, härligt med en seger! Nytt element för omkring 400kr var värt att lägga ut för att kunna rädda maskinen och slippa köpa en ny. Tvättmaskinen är väldigt fräsch i övrigt så jag hoppas den går länge till nu.
20250613_193604.jpg
20250613_195152.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.