Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Prins Valiant

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Prins Valiant »

Reparation på distans. Min dotter i Oslo skulle byta lampa i Siemens-ugnen och ringer mig, men lampkupan över lampan satt som sten. En sådan med 40W lampa. Både hon och hennes man slet så de trodde lampsockeln skulle gå sönder. Jag läste all möjliga tips på nätet. Värma ugnen lite lätt osv. Polygrip med Vettex emellan för att få bättre grepp. Kanske köpa specialverktyget som är en förlängningshylsa (vilket antyder att det brukar fastna). Men den säljer man ihop med nytt lampglas, så det kostar nästan 400kr.
Eller som vissa forum antyder, anlita en elektriker som lättar på hällen och är beredd på att lampsockeln går sönder.

Då kom jag med förslaget, köp CRC5-56 och spruta med den smala pipen mot glasets gänga. Tänkte, fett löser fett. Vänta en stund! Och utan problem lossades glaset ca 3 timmar senare. :D

Tänkte att det är kanske någon har samma problem.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag hade exakt det problemet i lägenheten jag bodde i, jag löste det dock genom att flytta nåt år senare, och ha en ficklampa brevid ugnen tills dess ;)

När lampan pajade i min nuvarande electrolux-ugn så beredde jag mej på det värsta, men det glaset lossade hur lätt som helst (till min förvåning)
Shimonu

Inlägg av Shimonu »

Blev inspirerad av allt fixade av ugnslampor så tog en titt på vår ugn där lampan dött. Hade sett att sidogallret blockerade lampan tidigare och kände inte för att stöka med det men nu när man tittade lite till gick det bara att lyfta bort och sen var kåpan till lampan bara fastkilad så det var inte mer än att vicka lite på den fram och tillbaka så lossnade den. Ny lampa från Kjell och så var det fixat. Ibland förstår man inte varför man skjuter på saker.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Vad är det för ugn du har? Vilken lampa köpte du på Kjell&Co?

Man ser på kommentarer att Kjell&co ungslampor inte håller så längre. Det kan bero på att ugnen har 3-faser fram till ugnen, men ingen nolla, och då när nolla saknas, då passerar strömmen till ugnslampan ett spänningssänkningsmotstånd för att en 230 V lampa ska kunna användas. Sätts då lägre effekt på ugnslampan in än vad som anges i ugnens bruksanvisning, då blir det inte 230 V till ugnslampan, utan betydligt högre spänning, då smälter lampan glödtråd snabbt av.

En kommentator vill ha en LED-lampa i ugnen, man häpnar. Tål elektroniken i en LED-lampa uppåt 300 °C?
Senast redigerad av Haralt 31 maj 2025, 11:13:33, redigerad totalt 1 gång.
Castor

Inlägg av Castor »

Miljövänligt med LED :mrgreen:
Prins Valiant

Behövs ingen LED av miljöskäl, lampan hjälper ju ugnen att bli varm snabbare :mrgreen:
Det är en konstig värld. Ugnslampa går ju knappt att köpa längre. Har du en Siemens ugn, med 230V, 40W ungnslampa så finns den inte på lager i någon butik nära dig. Måste beställas som reservdel. Pris från ca 60kr till 150kr + frakt. Clas O hade den tidigare.
Shimonu

Inlägg av Shimonu »

Haralt skrev: 31 maj 2025, 07:48:00 Vad är det för ugn du har? Vilken lampa köpte du på Kjell&Co?

Man ser på kommentarer att Kjell&co ungslampor inte håller så längre. Det kan bero på att ugnen har 3-faser fram till ugnen, men ingen nolla, och då när nolla saknas, då passerar strömmen till ugnslampan ett spänningssänkningsmotstånd för att en 230 V lampa ska kunna användas. Sätts då lägre effekt på ugnslampan in än vad som anges i ugnens bruksanvisning, då blir det inte 230 V till ugnslampan, utan betydligt högre spänning, då smälter lampan glödtråd snabbt av.

En kommentator vill ha en LED-lampa i ugnen, man häpnar. Tål elektroniken i en LED-lampa uppåt 300 °C?
En Electrolux och jag köpte denna: https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... 5-w-p64301
Det är identiskt med vad som satt i ugnen tidigare och den har hållt sedan vi flyttade in många år sedan så jag tror inte det ska vara några konstigheter. Sen är det här en Nedis vilket man inte vet vilken kvalitet det är, tidigare satt en Philips.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Prins Valiant skrev: 31 maj 2025, 11:02:33 Behövs ingen LED av miljöskäl, lampan hjälper ju ugnen att bli varm snabbare :mrgreen:
Det är en konstig värld. Ugnslampa går ju knappt att köpa längre. Har du en Siemens ugn, med 230V, 40W ungnslampa så finns den inte på lager i någon butik nära dig. Måste beställas som reservdel. Pris från ca 60kr till 150kr + frakt. Clas O hade den tidigare.
Min lokala ica har ett brett sortiment med om jag minns rätt 15,20,25 och 40W.
Prins Valiant

Min ca 10 år gamla Elektrolux UltraOne dammsugare gav upp. Motorns kolhållare smälte.

Ok, i vanliga fall hade man väl köpt en ny UltraOne, men min gamla köptes medvetet precis innan EU skulle spara energi. Den har en 1900W motor. Senare blev ju maxeffekten reducerad till 1600W och numera ynkliga 900W. Så man vill ju helst inte köpa en ny lika Elektrolux Ultra One med 850W motoreffekt för 2300kr.
Köper en ny reservdelsmotor hos Elektrolux Home och för säkerhets skull även ett nytt kretskort för totalt 1100kr. Motorn kostar drygt 850kr, fri frakt. Snabb leverans. Och dessutom håller Elektrolux Home bättre priser på sina delar än andra reservdelsföretag.

Problemet är ju sedan att montera ny motor. Har haft den sönder tidigare för att byta kablevinda. Är ett djv.a jobb att plocka isär. Hur kan man designa en produkt med så många plastdelar. Tur det finns Youtube. Även när man vet hur man skall göra en andra gång, tar det ca 3 timmar att demontera/montera denna dammsugare. Min fru undrade vad jag lagt för delar på golvet, hon kunde inte en se att det var dammsugaren. Jag räknade till att jag demonterat ca 70 större plastdelar.
Ok, nu har hag förstått att Elektrolux medvetet skall minska sugförmåga och slutgiltigen gå sönder. Närmast motorn sitter ett kompakt svar skummgummifilter, mycket igensatt. Utanpå motorkåpan sitter ett fluffit vitt stort fliter som omsluter hela motorkåpan. Även detta igensatt. Dessa filter är helt omöjliga att byta/rensa utan total demontering! Det är klart att en så liten motor med 1900W kräver mycket gott luftflöde. Livslängden är alltså i mitt tycke mer eller mindre programmerad. Kunden skall uppleva att den tappat suget, och till sist brinner motorn.

Ok, efter ca 1,5 timmars montagearbete är dammsugaren åter monterad med ny fin motor och kretskort. Går jättefint, och kan konstatera att den fått bättre sugkraft p.g.a. de rengjorda filtrena kring motorn. Så förhoppningsvis har den ytterligare 10 år att erbjuda.

Sammanfattning, man ger ju inte upp en 1900W dammsugare, där man steglöst kan anpassa effekten.
Knut

Inlägg av Knut »

Vår luft luft värmepump installerades för gissningsvis 5-6år sedan. Vi installerade den för att hålla ner temperaturen på övervåningen under sommaren. Blir olidligt att försöka sova uppe när solen gassat på taket hela dagen. Den går naturligtvis för värme på vintern med. Men det är inte det primära.

Upplevde att den börjat kyla sämre. Funderade på om den tappat kyleffekt/gått sönder. Kontaktade installatören och han bad mig kolla om flänsarna i innerdelen hade blivit igensatta. Men nej såg fint ut. Men fläkttrumman var svårt att se om den hade "skovlar" längre, massor med damm och gissningsvis något som "växte". Installatören ville ha 2500kr för en rengöring. Det lät lite mycket tyckte jag så jag tog fram skruvmejseln och satte igång. Såhär i efterhand hade jag inte behövt plocka isär den så mycket. Men tillslut fick jag ut fläkten och spolade helt enkelt av den med trädgårdsslangen. Har sett andra göra det på plats i maskinen. Men jag är glad att jag tog mig tid att plocka ur den ur apparaten. Hade blivit bra pilligt där inne.

Jag pysslade kanske i 1.5h med detta. Trots allt rätt god timpenning. Och gissa om den kyler fint nu igen. Lagom till sommaren 2025. :-D

/Knut
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Prins Valiant skrev: 6 juni 2025, 10:53:16
Sammanfattning, man ger ju inte upp en 1900W dammsugare, där man steglöst kan anpassa effekten.
Jag har en typ 20 år gammal elektolux 1700w, och en ganska ny Siemens 900w. Jag har testat flera olika saker, och det enda jag kan hitta är att ända upp till typ 90% full påse, så fungerar båda lika bra. Sen tappar 900w. Annars käkar den ena typ dubbelt så mycket ström och låter dubbelt så mycket med. Båda går att reglera mellan 10-100%.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Fick in ett flipperspel där spelplan hade slagit sig. Så det fick bli lite raggarhack.
Hittade ett vesafäste som jag skruvade fast i mitten på plan, två pelare i ytterkanterna på vinkeljärnet och en gängstång genom vesafästet. Helst hade jag velat sätta vinkeljärnet direkt mot spelplan, men det fanns inte plats. Men det verkar funka fint.
rak.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

:tumupp: Gillar skarpt sådana modifieringar :tumupp:
Prins Valiant

frownlayer skrev: 12 juni 2025, 20:54:22 Jag har en typ 20 år gammal elektolux 1700w, och en ganska ny Siemens 900w. Jag har testat flera olika saker, och det enda jag kan hitta är att ända upp till typ 90% full påse, så fungerar båda lika bra. Sen tappar 900w. Annars käkar den ena typ dubbelt så mycket ström och låter dubbelt så mycket med. Båda går att reglera mellan 10-100%.
Jag tror du är i samma läge som min Elektrolux, skumgummifiltret kring motorn är är så igensatt, så den blir inte starkare än en nyare 900W. Men när påsen dessutom blir full, dubbelt motstånd, då orkar den lite mer med sina 1700W än de 900W.
På min Elektrolux finns det 5 symboler (steg) som anger inställd styrka. Vanligtvis har vi kört med steg 4 för att mattor m.m. inte skall bli allt för tröga att dammsuga p.g.a. sugkraft. Med det rengjorda filtret kring motorn är nuvarande steg 3 starkare än dåvarande steg 4. Men Elektrolux är ju smarta, när maskinen upplevs som tröttare efter drygt 10 år, köper kunden en ny, för motorfilterbyte blir för dyrt och är okänt för gemene man. :happy:
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Förra veckan i lördags när sista timmarna av kvällen spenderades i TV soffan, blev det plötsligt svart i huset. Jordfelsbrytare hade löst ut. Illavarslande :cry:
Jag återställde jordfelsbrytaren och allt var normalt i kanske en halvtimme till, då samma sak hände. Denna gång gick det inte att återställa, så det var bara att försöka gå runt och isolera vart felet var. Tills sist kom vi fram till att det var tvättmaskinen, den var ju igång och körde!

Det är Electrolux av årgång 2016 och det första problemet vi ställdes inför var: hur fasen får vi upp luckan för att få ut tvätten? Lucklåset är elektriskt och ingen wire för nödöppning finns. Direkt vi stoppar i stickkontakten till maskinen så löser jordfelsbrytare ut. Moment 22 ...

Till sist lyckas min sambo hitta en dyrk-guide och får upp luckan med en skruvmejsel. Under tiden har jag skruvat upp maskinen för att kolla läget invändigt. Allt såg bra ut, inga tecken på vattenläckage som letat sig in på kretskort eller liknande.
20250608_084347.jpg
Lite på känn så kopplar jag ur värmeelementet och nu går maskinen att koppla in och startar! Aha, läckström i elementet? Tog loss elementet och det ser inget vidare ut.
20250608_095202.jpg
Knatade över till labbänken och satte mitt gamla högspännings DC agg mellan värmeslingan och jord, med ett seriemotstånd på 4k och en multimeter i serie. Mycket riktigt, vid 200V går flera tiotals mA mellan värmeslingan och jord, så skall det verkligen inte vara - inte konstigt att jordfelsbrytaren blir upprörd.
20250608_111255.jpg
20250608_111258.jpg
Strömmen sjunker också sakta medan jag kollade läckage med DC agget. Jag misstänker att fukt kommit in i elementet via porer som uppstått på grund av korrosion, med spänning på så kokar fukten sakta bort. När maskinen är full med vatten så lär väl mer och mer fukt komma in och strömmen hela tiden öka.

Vi beställer snabbt ett nytt element och igår kom det fram.

Det nya elementet monterades och nu är maskinen igång igen, härligt med en seger! Nytt element för omkring 400kr var värt att lägga ut för att kunna rädda maskinen och slippa köpa en ny. Tvättmaskinen är väldigt fräsch i övrigt så jag hoppas den går länge till nu.
20250613_193604.jpg
20250613_195152.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar