Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av Klas-Kenny »

Ja, jag tycker dock att de motsäger sig själva en hel del.

Först säger de "endast vid reservhjulsbyte", därefter säger de att den bara ska användas vid "enstaka tillfällen". Men sen nämner de byte till vinter/sommarhjul som jag vill påstå är mer än "enstaka tillfällen"....
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja, dom säger emot sej själva.

men det brukar stå tydligt att den ENBART får användas vid nödfall, just för att den inte är dimensionerad för annat.

Dessutom brukar dom vara rätt väredelösa användarmässigt och en riktig garagedomkraft kostar från 250:-
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Grejen är ju att denna är ju, förutom trögheten, klart bättre än en garagedomkraft just för att en garagedomkraft inte går att använda på annat än nästan perfekt släta ytor.

Ifall jag hade kunskap och utrustning att svetsa så skulle jag svetsa fast ett kugghjul istället för veven på en sån domkraft, och svetsa fast en "arm" som sticker ut i sidled, där jag skulle fästa en elmotor med snäckväxel som jag har liggande, som bör kunna veva domkraften utan problem. (Motorn är 220V DC, så bara att köra likriktarbrygga på nätspänning, och polväxla för att byta riktning). :)
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag har kört omkring med biltemas röda garagedomkraft i bilen. Den funkar helt bra på grus då den gräver ner sig själv litet, lite värre om det är lutande asfalt. Det kunde gå att ha en bit 18mm björkplywood med en fastlimmad kant, eller nånting liknande i tjockare stålplåt, som fångar domkraften så den inte kan rulla iväg.

Eller byta ut hjulen mot nån sorts fot istället.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det beror kanske också på hur högt man lyfter bilen. De flesta av dessa Volvo är inte så jättehöga, men t.ex. en Granada som är högre behöver man antingen ha en kloss emellan eller så riskerar man att domkraften välter.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det gäller väl även med originaldomkraften då ?

Jag har också åkt omkring med biltemas röda i bagaget på en bil där tidigare ägare hade misshandlat fästena föär originaldomkraften så dom inte längre passade.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

nej, alltså alla dessa hydrauliska garagedomkrafter rör ju sig som en delcirkel, medan originaldomkraften till de flesta (alla) bilar lyfter rent vertikalt. Med en Biltemadomkraft med nöd och näppe instucken under en sånhär Volvo så är det stor risk att bilen ramlar av ifall man lyfter rejält högt, eftersom domkraften också vill knuffa sig in under bilen men kör fast på mark den inte kan rulla på, varpå lyftplattan rör sig ut från bilen och till slut lär bilen ramla av, och man lär få ett fult märke på sidan av hur bilen krockat med domkraften.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Det är nu den röda som används oftast på min 850 och det har nu gått bra, jag sätter den där "koppen" på armen fångas av nån mutter (subframe fäste t.ex.). Jag har nog aldrig använt originallyftpunkterna.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Kör du utan gummi? :wink: Jag har alltid gummiskydd på domkraften och på pallbockarna, vill ju inte ha några repor.
Samt plastfötter på pallbockarna för att skydda golvet.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... dd-002678/
https://verktygsboden.se/garage-verksta ... 09676-2-st
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag slänger bort gummit det första jag gör. En gång halkade en bil av p.g.a. gummit så jag vägrar dom hädanefter.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

På vänster sida borrade jag ut några av clipsen med en mindre borr för att få ut dem hela (skruvade in en skruv och drog ut den), så jag kunde mäta dem, sen köpte jag nya nitar från aliexpress. Sen plockade jag av rails:en från taket, eftersom jag vet det förekommer små rostskador runt dessa. Jag vill även måla om rails:en med nån passande mörkgrå färg, inte riktigt hundra om det skulle passa med nån 2k basfärg eller dylikt.

Bild

Bild

Bild

Skruvarna behöver jag nya av:
Bild

Borde kunna åtgärdas med färg och 2k klarlack som jag appliceras med en liten pensel, bara jag får bort rosten först. Denna vecka ska jag köpa färg.

Sen tog jag bort de här täcklisterna som sitter på A-pelaren

Bild

Dom har gått isär i mitten och det är förmodligen orsaken att de har lyft upp från bilen och man se rakt igenom. Jag skulle helst vilja köpa nya av dessa lister men de kanske inte går att få tag i längre. Jag har provat limma ihop den med epoxi just nu. Får se om det tar fast imorgon.

Sist så plockade jag av framskärmen, det var nu en helsikes massa skruvar som höll fast denna, måste säga det känns överkant. Vissa var riktigt omöjliga att slippa åt.

Bild

Ja såhär är rostangreppet, värre än jag trodde där under faktiskt
Bild

Bild

Men det borde gå att lappa ihop bara man tar det lugnt och metodiskt, lämnar rosten på plats, kapa inte bort nånting, det som finns kvar är mallen. Jag får bygga nytt utifrån det. Ska bli intressant.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

På de nyare S70/V70 så är innerskärmen popnitad i skärmen, än värre att ta loss, om jag minns rätt.

Vet inte varför men 850 verkar rosta mer än S70/V70.

Hur mycket skiljer mellan skärmarna på dessa? Undrar om man kan ta en bit av en skärm från S70/V70 som lagningsbit till en 850? Den direkt uppenbara skillnaden är ju formen på blinkersen, och där brukar det väl inte vara några rostproblem.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Lite imponerad att du fick loss den dom brukar ju vara limmade/kittade och skruvade, så även om man tar bort skruvarna brukar man får massakrera rätt rodentligt för att få loss skärmen.

..Iofs ska jag inte påstå att jag har försökt på många bilar, men på några iaf.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

jag lossade skärmarna på en V70 och de var vad jag minns bara skruvade (och popnitade eller motsvarande till innerskärmen). Förvånansvärt lätt att ta loss.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Det var lättare här då skärmen rostat bort runt ett av fästena, man ser fästet på bilen, en metallbit framför innerskärmen. Sitter en skruv i den och delar av skärmen där ännu. Jag kanske måste ta bort hela fästet och eventuellt tillverka ett nytt.

Personligen är det jobbigare och svårare för mig att försöka hitta delar från skrotar, då inga finns i närheten, än att börja svetsa till ny plåt som jag kan börjar på direkt med.
Skriv svar