Crescendo

Berätta om dina pågående projekt.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Kondensatoernas eventuella trasighet påverkar inte jordningen, det rippel jag menar att du skulle mäta om du trodde att kondningarna var trasiga är
0 till VCC och 0 till VEE dvs mellan benen på kondensatorerna (en åt gången).

Som jag skrev i mitt förra inlägg så har du garanterat rippel på matningsspänningen (dvs över terminalerna på kondensatorerna) men om det inte är överdrivet rippel är det så det skall vara och ingenting som ger brum.
danne_linkinpark

Inlägg av danne_linkinpark »

Nått rippel var det inte det var bara några få mV växel!!
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Då är det inget fel på dina kondensatorer
danne_linkinpark

Men vad e det då blir helt galen snart om jag inte kommer på felet!
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor

Inlägg av Greve Hamilton »

Fått bukt på självsvängningarna?
JenzA

Inlägg av JenzA »

Vilken lång tråd om lite brum :)
Jag får riktiga flashbacks om mina bravader med Crescendo och mini-Crescendo byggen.
Jag har nog byggt ett 10-tal Crescendo och ett par mini sen Elektor släppte ritningen nångång i början på 80-talet.
jag byggde även ett 1000W- Crescendo med dubbla antal utgångstrissor mot vad den vanliga Crescendon hade.

Samt ett par QRO byggde jag med, QRO var väl hundra gånger bättre än Crescendo :)

Crescendon lät förvånandsvärt bra och gör det fortfarande.

Nåja, till trådens ämne igen, Jag har nog aldrig haft såna problem med brum som trådskaparen har fått med sitt bygge, Jag hade det en gång minns jag, med bygge nummer tre tror jag att det var.
Jag höll på att bli tokig, hittade inga kopplingsfel nånstans, jag mätte stegen och märkte att det toksvängde och drog en massa ström.
jaha, vad gör man? kollar om alla komponenter funkar och att grejerna sitter på rätt ställe, och det gjorde dom.
förutom R27, R28, R29 och R30,.
Det här bygget var det enda av dom där jag hade använt vanliga 5W keramiska effektmotstånd. hmmm, bort med dom och dit med 6st 1,2 ohm 1w Metallfilmsmotstånd parallellt i stället för ett 0,22ohm 5W.
på med steget igen, knäpptyst! trasigt? nope, allt brum var borta.
Sen dess har jag aldrig mer använt keramiska effektmotsånd i ett slutsteg, varför? jo tråden i dom är lindad runt en stav och motståndet beter sig som en spole vid vissa frekvenser och får steget att självsvänga och då uppstår brum när steget börjar dra en massa ström.

EDIT: fixade felstavningar..
Senast redigerad av JenzA 7 februari 2006, 13:04:33, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

:)

Klokt och informativt första-inlägg!

Välkommen till forumet.
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Inlägg av Jolles »

skulle bra gärna vilja veta vad 'QRO' är för nått om det är 100ggr bättre än cresendo?? =)
JenzA

Inlägg av JenzA »

Jolles skrev:skulle bra gärna vilja veta vad 'QRO' är för nått om det är 100ggr bättre än cresendo?? =)
Peranders lilla bygge http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/qro/index.html
danne_linkinpark

Det går väl lika bra att byta de där effektmotstånden mot 4 st 1ohm 2W motstånd på varje?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Men kan du inte bara mäta med oscilloskop på utgången för att se om du har självsvänging!?
danne_linkinpark

Jo det självsvänger lite , mätte för ett tag sen men kommer inte ihåg hur mycket!
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

JenzA skrev: Det här bygget var det enda av dom där jag hade använt vanliga 5W keramiska effektmotstånd. hmmm....
EDIT: fixade felstavningar..
När du säger det så hade jag samma problem med mitt mosfet steg. Bytte från vad jag tror var trådlindade till vad nån kallade "Massamotstånd". Aldrig hört talas om denna typ tidigare, men detta reducerade problemen avsevärt.

Danne: Kanske dags att mäta lite mer exakt (frekvens amplitud m.m.) och posta resultaten här...
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

*suck*

Det kanske är dags att börja göra som vi säger nu? För 5 sidor sen rekommenderade jag att fixa självsvängningen (vilket högst troligt orsakar brummet!!!) INNAN man börjar bry sig om att finslipa på jordning osv.

Bara ett tips. :)
Tekko

Inlägg av Tekko »

Fritzell, när det kommer till de svar som är tips verkar danne ha läs svårigheter ja. :-\
Skriv svar