Strömrusningen som blivit åtminstone sista gången är ganska lik näst sista gången och dessutom i samma förstärkare, vilket renderat det gemensamma katodmotståndet (330R/10W) till avbrott KAN bero på att g1-kabeln lossnat eller glappar för vad som händer då är att EB-bias går in men den är för småsignalrör typiskt -1V/10MOhm och här krävs det runt -40V för att strömmen inte skall bli så stor, om man antar 100M så är det bara -10V dvs en bit ifrån -40V, röret kroknar alltså av för hög ström och jobbar alltså mer som en diod.
Så det finns en viss risk att felet hos dom senaste rörens fallerande är mitt och min konstruktion, jag hoppas inte det men detta MÅSTE verifieras innan jag skickar ner mina trasiga rör till JJ Electronic i Slovakien med dito rapport och bilder.
Så i morgon lyfter jag återigen ur min KPA ur hyllan och tar in den till labbet samt mäter på den, denna gången kommer jag dock bara nyttja ohmmeter och lupp, KPA kommer aldrig spänningssättas vilket underlättar mecket en aning

MVH/Roger