Ytterligare en Storebro Combi Mill

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter

Re: Ytterligare en Storebro Combi Mill

Inlägg av säter »

NeoTech skrev:De ja får nu e bara "allmänt programmeringsfel" ibland, på grund av avrundningsfel o liknande.
Jag kom till rätta med merparten av dessa avrundningsfel genom att öka precisionen i CAD-progammet.
Tar ner det till 3 decimaler sedan i sista steget så att säga.
Men det dyker fortfarande upp problem någon enstaka gång, som kan vara nog så svåra att hitta.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

NeoTech skrev:4) Ange fixtur, samt gör en modell av ämnet som ska fräsas ist för o låta den "uppskatta" på så vis får man en exakt bit som man kan såga till.
Du som kan Fusion360.
Fungerar det att ange ett ämne som inte är plant på ovansidan?
Om vi tänker oss en kvadratisk platta som man spänner på högkant i skruvstycket, med ett hörn uppåt.
Om man vill planfräsa ned detta hörn ordentligt, så blir det ju längre skärvägar för varje pass.

Fixar Fusion360 detta?
Jag provade detta i äldre CAM-system för många år sedan, utan acceptabelt resultat.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Det e så här du tänker eller??
corner.png
Just i detta fallet har ja då gjort en modell för "materialet som ska skäras" och en modell för hur materialet ska se ut när det e klart.
Skruvstycket e angett som fixtur. Kordinaterna som programmet utgår ifrån e angivet på fixturen.

För o korta ner skärbanan har jag definerat "yttre kontur för stock material" genom o välja konturen för de planet som den ska skära ner till
o sen valt en "Facing operation" i 2D med 2mm per passering som går i båda riktningarna.
Så ingången för programmetär Röd och utgången e grön.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det var exakt så där jag menade.
Men som du ser är fräsbanorna lika långa på samtliga pass.
Det är det jag vill komma ifrån.

Dessutom vill jag ha en annan frässtrategi, men det antar jag är lösbart.
Jag vill att man "fräser av" helt i X-led, och kör snabbmatning i Y-led om fräsen är mindre än bredden på arbetsstycket.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Ja, du kan jue optimera om fräsbanan, men det e inget jag har satt mig in i jätte mkt jag har inget behov av o korta mina cycler ännu. E man lite pillrig kan man t.om göra en "kurva" i en 2D sketch som man använder för o förflytta skäret efter.

Tror jue iofs om man gör en 2D adaptiv operation ist för en facing operation, så kommer den korta ner banan rätt mkt. Likadant du kan köra en 3D Adaptive clearing, även kallat waterline i vissa program - så borde den ta hänsyn till en mer optimal förflyttning runt materialet.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Intressant.. "program fel".. jag stog o körde en bunt med klossar igår som skulle planas o riktas för ett projekt ja pysslar med o noterade rörelsen från G1 in till ändplanet. de beryktade G2/G3 rörelserna i IK gör.. well fel. =)

Detta är vad som är programmerat. (se bild 1)
output.png
Men står man o tittar på maskinen, så är de detta den faktiskt gör.
actual_movement.PNG
Det är precis som att G2/G3 är "omvända" o ja noterade de inte förrän ja började köra många bitar me samma program. Men varje gång så går skäret ner till sista planet innan materialet och gör en båge ner till skärplanet, men åt fel håll.
Detta kan jue lätt ordnas genom o vända på lite värden i postprocessorn, men är jue rätt konstigt trots allt.
GunnarW

Inlägg av GunnarW »

Men programmen är ju inte lika... i det övre står det G3 på rad 31 men i det undre står det ju G2 på denna rad... så bilderna på fräsbanorna verkar ju stämma med programmen.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Tror du missade poängen.. Det övre programmet, beter sig som det nedre.. Gjorde 2 bilder mest för o demonstrera.. Men övre bilden, så beter sig maskinen som i nedre bilden.
Då det e svårt o visuellt visa vad maskinen gör vid ett visst program.
Iccccie

Inlägg av Iccccie »

Var det så här du menade?

I sådanfall får man använda en 3D strategi. Liksom NeoTech så gjorde jag en modell för Arbetsstycket och en för delen.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Lite konstigt, först skriver du G17, men sedan den cirkulära rörelsen i X-Z planet.
Du kanske skulle prova att renodla koden här?
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Njae, vi konstaterade detta tidigare, att G2/3 med IKJ har inget med G17/G18/G19 planen o göra. För typ bara några medelanden uppåt.
Utan IKJ funkar, baserat på inledande vilken inledande vektor man ger den. Däremot om man gör rena helical kommandon så rör sig maskinen endast i G17. Den tycker inte alls om helical grejerna i ngt annat plan.

Det lustiga här e mest att maskinen gör en "counter clockwise" ist för en "clockwise" när den gör en G3, och vice versa.. vilket e konstigt.. De funkar jue annars så. =)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

maskinen gör
:humm:

Sen gör väl vad den blir tillsagd att göra, nåt i PP som är galet.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

*nnghhn* ngn som läste tidigare medelandet alls??? =)

Japp maskinen gör ngt annat, japp det e ngt knasigt med postprocessen.
Men simuleringen visar det rätt, maskinen gör det omvänt... Vilket e lite knasigt.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Så efter mkt letande, tydligen så när en maskin har sin Z+ i nedåtgående axel av knät.. Så gäller ISO G18/19 G2<->G3 för dom två rörelserna.. bra o veta. =)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Programmerar du Z+ när du t.ex. ska borra?
Skriv svar