Under senaste veckan har jag passat på att jobba lite mer med installationen i lokalen. Trots att mycket av den tv-produktion som mitt företag normalt arbetar med är satt på paus så har det ändå varit rätt mycket jobb den senaste tiden, inte minst med att slutleverera (bl.a. redigera) en del tidigare inspelningar.
På kabeldragningsfronten så var ju statusen innan att det i princip bara är videokablar kvar. Eller bara, det är 89 stycken enligt kabellistan. Men eftersom det är BNC-kontakter som crimpas så går det (i alla fall för mig) fortare än att löda ljudkablar.
Men innan jag började med det så gjorde jag i ordning de patchpaneler som skall sitta i bordet. Bordet har ju fyra inbyggda rack - ett på varje ovansida av bordet och ett i varje bordsben. Jag hittade inte blankpanelerna, men alla kontakter hittade jag i alla fall.
Vänster sida innehåller el-uttag, en hörlursförstärkare och två paneler med uttag för video, ljud, nätverk och USB till datorn som sitter i racket. Dessutom två 12 VDC uttag (4-pin XLR som är standard i tv-branschen) för att mata t.ex externa hårddiskar och två USB-uttag kopplade till USB-laddare:
bordsrack_vänster.jpg
Höger sida ska innehålla el-uttag (som jag inte har monterat än) och en panel med nätverksuttag och två USB-uttag kopplade till USB-laddare:
bordsrack_höger.jpg
På vänster sida under border sitter dels nätverksswitchen som är kopplad till racket med fiber, dels en nätverkspatch där alla kablar från bordet skall anslutas (för att sedan kopplas ihop med switchen). Dessutom en fjärrstyrd PDU och två lister med eluttag (kopplade till var sin utgång på PDU:n). Tanken är att selektivt kunna slå av och på viss utrustning (det är t.ex ingen mening med att ha ren video-utrustning så som monitorer och mätare påslagna om man inte behöver dem). Så här ser det ut, med några temporära kablar inkopplade:
bordsrack_undre.jpg
Sedan tog jag tag i videokablarna. Från början var ju tanken att göra som med alla andra kablar i racken; låta dem gå ner och vända i golvet för att på så sätt hålla det hela snyggt. Det har dock under det tidigare arbetets gång börjat gå upp för mig att detta inte kommer att gå. Dels är inte hålen i botten på racken tillräckligt stora, dels finns det absolut inte tillräckligt med plats i golvet. Så jag bestämde mig för att låta videokablarna gå uppåt istället, och gömmas på en hylla ovanför racken. En tur till IKEA för att köpa detta hyllplan resulterade tyvärr i en vit hylla, då de har låtit de svarta utgå ur standardsortimentet (och jag köpte tyvärr inga extra när jag byggde racken). Men ett vitt hyllplan fick jag tag i, och jag hade sedan tidigare en sprayburk med svart färg så jag skapade mitt eget svarta hyllplan:
kabelhylla_1.jpg
Jag målade bara ena sidan plus fronten, då det är det enda som kommer att synas. Blev inte helt perfekt, då jag använde värmepistolen för att få det att torka lite snabbare. Men tillräckligt bra för ändamålet - det kommer knappt att synas där det sitter ovanför racket. En kabelhållare monterades på ovansidan för att förhindra att kablarna kommer på utanför hyllan:
kabelhylla_2.jpg
Här är två bilder med de första videokablarna installerade. Återstår ganska exakt 80 stycken. Just dessa 9 kablar går faktiskt ned i golvet, för det är de kablar som går vidare till bordet:
Kabeldragning_8.jpg
Kabeldragning_9.jpg
Och med det så är alla kablar som skall ner i golvet klara (om jag inte glömt någon). Vilket är bra, för det börjar bli fullt:
Kablar_Golv_3.jpg
Men med golvet tillbaka på plats så ser det prydligt ut:
Kablar_Golv_4.jpg
Nu börjar jag se slutet på den här delen av installationen. Det är som sagt en hel del kablar kvar i racket, men de går relativt fort att göra. Sedan är det kabeldragningen i bordet kvar - kablarna finns där men de skall dras så det blir snyggt och anslutas till sina respektive apparater.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.