Har tyvärr haft mycket att göra föra att förbereda inför mitt exjobb så det här har tyvärr stått stilla.

Men! Nu så kommer jag med lite info samt min Quaternion AHRS Estimerare medans jag är ledig över jul.
Först svarar jag på lite frågor...
Andax: Jag har deisgnat ett system som automatiskt kalibrerar min accellerometer. Nu mäter den inom (vad jag har kunnat testa till) +/- 0.1% av en g.
Jag skapade en Gauss-Newton optimeringsmodell för sensorn enligt denna formel:
ax, ay, az är den uppmätta accelerationen.
mx, my, mz är offset av alla tre axlar.
gx, gy, gz är varje axels gain.
Ligger sensorn stilla får man då att summan av kvadraten av alla axlar ska vara lika med 1g:
Kod: Markera allt
2 2 2
(ax - mx) (ay - my) (az - mz)
---------- + ---------- + ---------- = 1
2 2 2
gx gy gz

Samt man behöver typ bara 50-100 mätpunkter av varje sida på sensorn. Så man behöver ta in data på 6 olika lägen för att extremt bra kunna estimera parametrarna!
Jag till denna kalibrering i Config-programmet för att man enkelt ska kunna kalibrera sensorn.
Sedan va det de om min Quaternion estimator.
Jag läste igenom tråden och insåg att jag glömt lägga upp dokumentet! Fy på mig.
Så här kommer det! Läs igenom och kom gärna med förbättringar.
Jag funderar lite om kvällarna att dumpa EKF (Extended Kalman Filter) tänket och gå över till UKF (Uncented Kalman Filter).
Då min största olinjaritet är state*state så skulle ett UKF perfekt estimera allt, medans ett EKF bara ger en första ordningens approximation.