Pistmaskin i skala 1:8 [Ny video 17/12]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Pistmaskin i skala 1:8

Inlägg av Glenn »

Man blir ju grymt sugen på att bygga själv när den fungerade så bra :)

Jag skulle nog också helst bygga bensindrivet dock hmmmmm.. en diff, slirkoppling och två skivbromsar.. hmm :)
Lundgren
Kontakt:

Inlägg av Lundgren »

Oj haha jag bara tog för givet att byggherren bodde norrut! :D

Ja den för 4000 euro var ju maffig... lite väl maffig kanske...

Något mitt emellan tänkte jag mig mer!
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Annars få tag på en bensindriven hydralpump och driva och styra banden. Eller använda en bensindriven generator och elmotorer.

/// Marcus
Användarvisningsbild
LRC

Inlägg av LRC »

detta kanske är fel ställe att fråga men är det någon som vet någon bra handbok för nybörjare om hur man kopplar med sändare, mottagare, kristaller, fartreglage och allt sån och förklarar hur allt funkar och sånt ? är mycket inteserad av att bygga egna rc fordon men behöver kunskapen om den elekriska delen.

tack på förhand
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Om det bara är inkoppling av färdig RC-elektronik du vill lära dig och inte att bygga
från grunden så kan jag tipsa dig att fråga på http://www.rsb.se istället, de har
nog mer koll där. Det mesta borde dessutom finnas att läsa i instruktionsmanualerna
för de olika delarna. :)
Användarvisningsbild
LRC

Inlägg av LRC »

om vi utgår ifrån att jag har byggt ett fordon med 2st 12v skruvdragarmotorer som slås på och av en strömbrytare på fordonet. så den kan altså bara fara rakt fram. det jag vill är att göra den radio styrd. någon liknande med pistmaskinen här men mindre avanserad. har sett att man kan köpa sändare och mottagare som det följer med 3st servon. är det något ni kan rekomendera http://www.radiostyrda-modeller.se/defa ... uct_id=844 . kopplar man servon och fartreglagen direkt in till mottagaren ? hur styr seron de 2st 12v motorerna ? .
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Ok, på så vis! Starta en egen tråd så ska vi nog kunna hjälpa dig. :)
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Jag hade nästan gett upp hoppet om att få mer snö den här vintern
så det har inte hänt så mycket med maskinen på sistone. Men så igår
var det "snöstorm" och då blev man ju lite sugen...

Idag har jag därför målat utsidan av chassiet och baksidan av bladet och vingarna.

Dessutom trädde jag på en liten bit cykelslang på varje hjul som "däck".
IMG_7882rz.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
walle87

Inlägg av walle87 »

Cykelslang var ingen dålig ide. Jag har ganska stora problem med att bärhjulen blir uppätna av bandet bga bandvagnen är rätt tung. Den idèn kopierar jag om jag får :wink:
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Gör du så! :)

Hur mycket väger din maskin förresten?
walle87

Inlägg av walle87 »

Ja det har jag funderat på varje gång jag går ner för trappen med den i famnen. Tung som fan. Motorerna väger några KG och sen har jag 75st 1.2V 1.3Ah battericeller som väger en hel del.
Ska försöka komma ihåg att väga den nästa gång jag hälsar på morsfarsan.
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Så här blev bandspänningen, ska bara vara en längre bult att spänna med så klart. :)
IMG_7885rz.jpg
Det går att spänna och släppa med banden på.
IMG_7887rz.jpg
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Snyggt att går att justera med bandet på :tumupp:
Väldigt snyggt chassi.
emil.s

Inlägg av emil.s »

Är grymt imponerad över ditt bygge! Önskar att man själv hade kunskapen att göra något liknande. Men då skulle det vara något rätt stort så man kunde ploga vägen till gården med och liknande. :)

Såg att det diskuterades för/nackdelar med att sätta drivhjulet fram respektive bak, och efter att ha åkt några hundra mil Stridsfordon 90 så kan jag starkt rekommendera att ha drivningen fram.
När man svänger ett bandfordon så trycks det ju av naturliga anledningar in en massa skit i bandet, och om det åker lite sten och skit i spännhjulet är ju oftast skitsamma, då det är mycket mindre, och inte alls lika känsligt för skit.

Och den skiten som blir kvar på bandet trillar oftast ner på bärhjulen då bandet ju lär åka ett halvt varv innan det ens är framme vid drivhjulet.
När man backar (eller har drivningen bak), så trycks ju skiten direkt upp i drivhjulet, och så fort den passerat hjulet så trillar den ner precis framför drivhjulet igen!

Och när man börjar få in skiten i drivhjulet så tar det inte lång tid innan det kuggar över, bandet hamnar snett på kransen, och sen låser bandet sig så motorn inte orkar dra runt det.

Nu är ju inte din maskin så stor, men ett vanligt problem när man kör i snö med 90-vagnarna är att drivhjulet blir rätt varmt när man kört en stund. Drivhjulet väger ju närmare 100kg på en 90a, så det blir en del lagrad värme...
När man sen bryter ut i terrängen så blir det en stor samling slask/blötsnö i mitten av drivhjulet, och när man sedan stannar så fryser skiten till is.
Och när man åker iväg igen så finns det ingen möjlighet för den nya snön som kommer in att tränga ut.

Nu är det ju inte riktigt dessa storlekar det handlar om i ditt, och sen antar jag att de löst problemet på något smart sätt, då de ju enbart kör på snö. :)

Har iallafall rätt mycket erfarenhet och kunskap om 90-vagnarnas bandaggregat (förövrigt samma som på jänkarnas Bradley). Hör av dig om det är nån detalj du är intresserad av. :)
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Tackar! :)

Det har snöat hela dagen här idag. Hela förmiddagen spenderade jag därför med att montera ihop
maskinen igen. Dessutom byggde jag klart alla stagen till verktygslyften.

Lite senare ikväll kommer det en video med lite snökörning. :)
IMG_7892rz.jpg
IMG_7890rz.jpg
Skriv svar