Är grymt imponerad över ditt bygge! Önskar att man själv hade kunskapen att göra något liknande. Men då skulle det vara något rätt stort så man kunde ploga vägen till gården med och liknande.
Såg att det diskuterades för/nackdelar med att sätta drivhjulet fram respektive bak, och efter att ha åkt några hundra mil Stridsfordon 90 så kan jag starkt rekommendera att ha drivningen fram.
När man svänger ett bandfordon så trycks det ju av naturliga anledningar in en massa skit i bandet, och om det åker lite sten och skit i spännhjulet är ju oftast skitsamma, då det är mycket mindre, och inte alls lika känsligt för skit.
Och den skiten som blir kvar på bandet trillar oftast ner på bärhjulen då bandet ju lär åka ett halvt varv innan det ens är framme vid drivhjulet.
När man backar (eller har drivningen bak), så trycks ju skiten direkt upp i drivhjulet, och så fort den passerat hjulet så trillar den ner precis framför drivhjulet igen!
Och när man börjar få in skiten i drivhjulet så tar det inte lång tid innan det kuggar över, bandet hamnar snett på kransen, och sen låser bandet sig så motorn inte orkar dra runt det.
Nu är ju inte din maskin så stor, men ett vanligt problem när man kör i snö med 90-vagnarna är att drivhjulet blir rätt varmt när man kört en stund. Drivhjulet väger ju närmare 100kg på en 90a, så det blir en del lagrad värme...
När man sen bryter ut i terrängen så blir det en stor samling slask/blötsnö i mitten av drivhjulet, och när man sedan stannar så fryser skiten till is.
Och när man åker iväg igen så finns det ingen möjlighet för den nya snön som kommer in att tränga ut.
Nu är det ju inte riktigt dessa storlekar det handlar om i ditt, och sen antar jag att de löst problemet på något smart sätt, då de ju enbart kör på snö.
Har iallafall rätt mycket erfarenhet och kunskap om 90-vagnarnas bandaggregat (förövrigt samma som på jänkarnas Bradley). Hör av dig om det är nån detalj du är intresserad av.
