har nu fått tag på en AODE låda som jag ämnar att bygga en styrning ala arduino till.
efter att ha ögnat igenom tråden har jag några funderingar,
optokopplare i all ära, fordonsström är skitig men räcker det inte med en driverkrets för att jorda solenoiderna?
problemet är ju att även med optokopplare så måste även dess sekundärsida drivas från bilens 12V,
så för att få helt galvanisk åtskillnad måste man ju ha en isolerad switchad nätdel till sekundärsidan som driver solenoiderna.
om man verkligen ska få alla kablar galvaniskt åtskilda från 5V sidan.
aningen bökigt.
ämnar att bara filtrera drivningen ordentligt och köra med enkla 5V switchar.
och ang säkerheten i trafik.
om arduinon får för sig att växla ner till 1an, 2an på motorvägen i 130km/h
det händer om arduinon blir spänningslös, om båda solenoiderna släpper går 2an i.
en analog skyddskrets som hårdvarumässigt förhindrar att en för låg växel läggs i om det går för fort funkar ju inte heller om
säkringen pajjar...
sånt kan ju aldrig hända på en manuell låda eller en spakstyrd automatlåda...
hur är fabriksstyrningar beskaffade?
någon som vet?