Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 10.29 2019-11-14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 224 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 19.25 2018-08-08 

Blev medlem: 20.20 2010-08-30
Inlägg: 3380
Ort: Umeå
intressant tråd, har missat den..
skulle behöva en växellåda till frugans mustang...
en AODE typ,
ingen här som har en till salu? :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.24 2018-09-04 

Blev medlem: 20.20 2010-08-30
Inlägg: 3380
Ort: Umeå
har nu fått tag på en AODE låda som jag ämnar att bygga en styrning ala arduino till.
efter att ha ögnat igenom tråden har jag några funderingar,
optokopplare i all ära, fordonsström är skitig men räcker det inte med en driverkrets för att jorda solenoiderna?
problemet är ju att även med optokopplare så måste även dess sekundärsida drivas från bilens 12V,
så för att få helt galvanisk åtskillnad måste man ju ha en isolerad switchad nätdel till sekundärsidan som driver solenoiderna.
om man verkligen ska få alla kablar galvaniskt åtskilda från 5V sidan.
aningen bökigt.
ämnar att bara filtrera drivningen ordentligt och köra med enkla 5V switchar.

och ang säkerheten i trafik.
om arduinon får för sig att växla ner till 1an, 2an på motorvägen i 130km/h :shock:
det händer om arduinon blir spänningslös, om båda solenoiderna släpper går 2an i.
en analog skyddskrets som hårdvarumässigt förhindrar att en för låg växel läggs i om det går för fort funkar ju inte heller om
säkringen pajjar...

sånt kan ju aldrig hända på en manuell låda eller en spakstyrd automatlåda...

hur är fabriksstyrningar beskaffade?
någon som vet?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.39 2018-09-04 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.56 2005-07-18
Inlägg: 1676
Ort: Karl Gustav, Varberg
En automatlåda som inte ligger i lockup motorbromsar inte, så 2:an eller ens 1:an är inga problem. Hela anledningen att 2:an ligger i när det inte finns spänning är för att det då blir ”limp-home”.
Min första version var utan optokopplare och det funkade bra, så nä, man behöver inte optokopplare om man inte vill.

En elektonisk styrd automatlåda skiljer sig inte något nämvärt mot en traditionell automatlåda förutom att guvenören är utbytt mot en dator som väljer växlarna. Guvenören kan absolut paja på en vanlig automatlåda och då läggs 1:an i. Men som sagt, om 1:an läggs i när man håller 130 på motorvägen känns bara som om lådan slutar driva, inget annat...

”Fabriksstyrningen” har ingen form av ”extra säkerhet” som du menar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 05.10 2018-09-05 

Blev medlem: 20.20 2010-08-30
Inlägg: 3380
Ort: Umeå
ok, nog vill jag minnas att min ford motorbromsar om jag lägger i 2an 1an ? men jag kanske har fel...
när använder man lockup?
direkt efter man kommit igång?
från 2an och uppåt?

eller bara på 4an?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 06.04 2018-09-05 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.56 2005-07-18
Inlägg: 1676
Ort: Karl Gustav, Varberg
Din Ford motorbromsar för att du lägger i låg-växel. Det är inte samma sak som att en lägre växel läggs i. Du får läsa på om vilka kopplingar som är aktiverade beroende på vilket läge du har på spaken.
Låg-växeln styrs fortfarande av spaken även om du har elektronisk växling.

De flesta lådor använder lockup på högsta växeln, men det finns styrningar som även använder lockup på 3:an, men väldigt sällan på lägre växlar.

Detta skiljer sig från bil till bil, alltså är bara en mjukvarudel som är lite olika beroende på vilken beteckning som styrboxen har.


Senast redigerad av Bosen 10.20 2018-09-05, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 06.31 2018-09-05 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.56 2005-07-18
Inlägg: 1676
Ort: Karl Gustav, Varberg
Här är en tabell för din låda:
Bilaga:
6C16F7D7-D1EC-419A-B7FB-67FC4589F7C6.jpeg


Jag har ringat in de kopplingar som är påverkade när man ligger i lågväxel och som skiljer sig från när lådan ligger i drive. De två kopplingarna är inget du styr med elektronik utan de styrs med växelväljaren precis som på din gamla växellåda.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.01 2018-09-06 

Blev medlem: 20.20 2010-08-30
Inlägg: 3380
Ort: Umeå
det är mycket jag behöver läsa på om automatlådor, principer har jag klart för mig men inte viktiga detaljer.
tack ,hade inte just den tabellen, den jag hade såg helt annorlunda ut.
tror det kommer att sköta sig själv om man ser till att SS1 och SS2 är on/off om spaken är i läge P N eller R

det viktigaste är dock att man kan labba med solenoiderna utan att riskera något..
det verkar så om den bara slutar driva om det är för låg växel.

tror det blir en knapplåda bakom växelspaken med fem knappar, en för varje växel och en för autoläge.
den kommer att gömmas bakom en skjutlucka i en mittkonsoll.

nästa problem är MAP sensorn, tror det är enklare med en sådan istf en potte på spjällaxeln...
du har den på kortet ansluten mha en slang till insuget,
jag skulle föredra att ha den på motorn med en kabel till boxen,
får åka på skroten och hitta en lämplig med kontakt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.46 2018-09-06 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.56 2005-07-18
Inlägg: 1676
Ort: Karl Gustav, Varberg
Gamla saabar ska tydligen ha en lämplig map-sensor.
Du kan labba med solenoiderna hur mycket du vill. I, iallafall GM’s lådor så har man tagit hand om all ”säkerhet” i själva lådan. Så i P och N så spelar det ingen roll alls hur du aktiverar solenoiderna, för det går ändå inget hydraultryck genom dem.

När styrkortet däremot får fnatt och ger signal till alla solenoider, då blir det 4:an med lockup och dessutom lägsta hydraultrycket. Försöker man då ändå ta sig vidare på det sättet och försöker starta från stillastående så bränner man forward-clutchen i lådan, för det har jag testat :shock: :roll: :vissla:
Det jag skulle ha gjort va att stänga av strömmen till lådan och kört på 2:an istället, men det va bilkö och svårt stt stanna, så det fick bli som det blev :cry:

Anledningen att det felet hände var att pwm-transistorn blev för varm och ”smittade av sin värme” på dom andra transistorerna. Efter det så byggde jag min nuvarande version av kortet. Jag har även numera en strömbrytare under instrumentbrädan där jag enkelt kan bryta spänningen till kortet om det skulle behövas. När kortet var kopplat så det fick spänning under startsekvensen av motorn så fick det antagligen mycket strömspikar så då låste det sig, och då behövde jag använda strömbrytaren för att starta om kortet, men annars har jag aldrig behövt bryta spänningen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.53 2018-09-07 

Blev medlem: 20.20 2010-08-30
Inlägg: 3380
Ort: Umeå
himmla otur...
kommer att ha boxen i bilen och en kontakt man kan dra ur...
ska försöka hitta en MAP sensor som monteras i motorrummet och ansluts med slang...
funderingar på hur man mäter varvtalet på motorn...
att använda + på tändspolen verkar lite osäkert, den innehåller ju transienter, speciellt om man får fel på en tändkabel eller om den lossnar...
så den är ju inte bra att dra in i kablaget till styrboxen...
i så fall får man filtrera i början på kabeln...
eller kanske sätta en givare genom kåpan vid flexplattan....?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.06 2018-09-07 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.52 2005-01-10
Inlägg: 24151
Ort: Aabenraa, Danmark
Då jag kände av tändpulser monterade jag ett RC lågpassfilter direkt på tändspolen. Det fungerade perfekt.

Innan hade jag pulserna direkt in till mätdatorn och filtrerade där - men satan med oljud i radion.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.07 2018-09-07 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.56 2005-07-18
Inlägg: 1676
Ort: Karl Gustav, Varberg
Du behöver egentligen inget varvtal från motorn, men däremot behöver du en hastighet, eller varvtal på utgående axel.
Min 4L80E-låda har en varvtalsgivare med 40 pulser per varv på utgående axel (VSS).
Det finns även en varvtalsgivare på ingående axel som man kan använda för att kolla om växellådan slirar på kopplingarn, men den använder jag inte. (jag va tvungen att kapa bort den för att lådan skulle få plats).

Lite lustigt, för jag upptäckte igår att jag har gjort ett dumt programmeringsfel i mitt arduinoprogram till växellådan. Det är många år sedan jag satt och labbade med detta men jag hade svårt att få hastigheten att bli rätt. Formeln jag har använt har jag ingen aning om hur jag har kommit fram till (Där kan man se hur jobbigt det kan bli när man är dålig på att kommentera sin kod), men jag vet att jag fick testa mig fram till ett "korrektionsvärde" på 320 som jag multiplicerar med för att få rätt hastighet.

Nu till själva felet:
Eftersom jag satt och räknade pulser/per varvtal på en maskin här på jobbet igår så slog det mig att jag hinner inte mäta hur lång tid ett varv tar på utgående axel om jag använder millis() i koden (upplösningen blir för dålig). Jag snickrade ihop en ny formel som använder micros() istället och jämförde dessa formler med varandra:

Bilaga:
VSS.PNG

(vertikal axel=hastighet, horisontell=RPM på utgående axel)

Imponerande ändå att jag kommit så nära med så dålig upplösning, men man ser ju att hastigheten visar mindre och mindre med den gamla formeln ju fortare det går.

Just nu så fungerar ju min växellåda ganska ok, så det blir ingen förändring just nu, men framöver så blir det ny kod. :D


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.20 2018-09-07 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.52 2005-01-10
Inlägg: 24151
Ort: Aabenraa, Danmark
Och för att mäta rätt använder man en Capture-enhet, då får man mycket bättre upplösning och kan filtrera som man vill.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.42 2018-09-07 

Blev medlem: 20.20 2010-08-30
Inlägg: 3380
Ort: Umeå
Citera:
Du behöver egentligen inget varvtal från motorn,

helt rätt...
tack för det...
det är ju en maxhastighet på varje växel som beror på inversen av vacuumet.....
fick tag på en FAE 9132374 map sensor..
blir perfekt...
men måste skaffa styrstag från en saab 9-3 innan det blir snö...
ska ha dit en kuggstångsstyrning i vinter åckså....
kanske någon här har ett par?
Bilaga:
Screen Shot 2018-09-07 at 6.53.08 PM.png


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.40 2018-09-09 

Blev medlem: 20.20 2010-08-30
Inlägg: 3380
Ort: Umeå
det blir många kablar från lådan, tror jag ska ändra i kablaget så att alla solenoider +matas via en kabel, då blir det 3 färre.
Tubine Speed Shaft Sensor, behövs den?
det blir alltså 5 för solenoiderna
2 för temp
2 för Output Speed Sensor
2 för + och -
3 för MAP

alltså 14...
in i boxen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.58 2018-09-09 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.56 2005-07-18
Inlägg: 1676
Ort: Karl Gustav, Varberg
Turbine speed sensor behövs inte för funktionen. I orginalstyrningen så jämför datorn ingående varvtal med utgående för att se hur mycket lådan slirar, bara för att ge en felkod när lamellerna är dåliga i någon koppling.

Jo, många kablar blir det. Jag använder en kontakt för pc atx nätaggregat. 24 anslutningar.
På min låda så har jag 3 olika hydrauliska switchar i lådan som talar om i vilket läge jag har spaken. Vet inte hur det funkar på din låda. Kanske har du någon lägesgivare på utsidan av lådan, men datorn måste ju veta vilket läge du har valt.

Sen måste du veta när du trycker på bromsen (för att släppa lockup:en). Jag plockar bara spänningen direkt från bromsljuset, men på en orginalstyrning så är det en separat switch vid bromspedalen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 224 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010