Det finns ett ritfel i kopplingen ovan ser jag nu, en potentiometer med löparen hängande i luften blir ett vanligt motstånd men det gör inte så mycket i det här fallet.
Det är originalet som ligger på pall.swesysmgr skrev:Har läst om tråden från början men blir inte riktigt klar över exakt vad som är fel med den gamla driven, det kanske aldrig kom fram? Antar det är den gamla/originalet som ligger på en pall på golvet nu.
Här kommer lite teorier om varför det beter sig som det gör.säter skrev:Nu verkar spindeldriven fungera igen![]()
Lokaliserade felet med hjälp av värmepistol, till en strömmätningstrafo med ett litet kretskort ovanpå.
Fabr. Nana Electronics. Märkt med CD på den översta ritningen.
Skiftade enbart kretskort från den "nya" driven, och nu reagerar den inte på värme längre.
Det är ett väldigt enkelt kort med enbart några få komponenter.
En zenerdiod verkar vara "tät" åt båda hållen, det kan aldrig vara rätt, frågan är om det är enda felet?
Det jag inte kan begripa, hur kan ett defekt strömmätningdon, på likströmssidan, göra så att spindelindexeringen ballar ur?
Det fungerar ju vid normal drift.
Det här med att indexeringsvarvtalet finns med bland parametrarna kan man strunta i.säter skrev:H.O
#En gissning är att när den indexerar så kör den motorn på konstant (och låg) ström för att begränsa momentet#
Kan det till och med vara så, att vid indexering är motorn inte återkopplad mot tacho'n över huvud taget?
I sådana fall skulle den istället vara reglerad mot strömmen, och varvtalet blir det det blir?
Det som verkar skumt med detta resonemang är att indexeringvarvtal finns med som parameter i styrsystemet.
Dessutom verkar inkommande 0-10V stämma, vare sig spindeln rusar eller inte.
Man kan nog konstatera att den här "CD"/Nana Electronics-grejen är enbart till för att reglera motorströmmen vid spindelindexering.säter skrev:Skulle testa att köra "skarpt" idag.
Stoppade tillbaka relä'et för indexplungen och körde en indexering. Säkringarna blåste direkt när plungen gick i.
Tyckte att spindeln indexerade något snabbare än tidigare, efter byte av det lilla kortet på strömtransformatorn.
Det sitter en trimpotentiometer på det lilla kortet. Testade att vrida lite på den, och mycket riktigt påverkar den orken och hastigheten på indexeringen.
Ställde ner så spindeln knappt orkade starta indexering. Då gick plungen i utan störningar.
Körde programmet ett par verktyg, vid spindelstopp på 2500rpm blåste säkringarna direkt.
Märkligt, det måste nästan vara något mer fel än strömtrafon, för den verkar fungera nu.
Sund kommer hit i morgon. Eventuellt byter vi hela servot. Tyvärr blir felsökning av den gamla, näst intill omöjligt sedan.
Jag har lite svårt att hänga med när det gäller analog elektronik, men det du beskriver stämmer säkert.swesysmgr skrev:Utifrån det Sund skrev för fem år sedan om dubbla spolar gissar jag att strömavkänningen "CD"/Nana Electronics fungerar så här:
Det låter rimligt.swesysmgr skrev:spänningen över R2 och U1 (potentiometer) blir då fast vilket ger konstant ström.
Här hänger inte riktigt med vad du menar?swesysmgr skrev:I Kretsen i den första bilden finns en koppling mellan de båda lindningarna i strömmätaren, den hittar jag inte men den skulle kunna vara ingjuten i sen svarta plasten.
Jag kan bara hålla med.Magnus_K skrev:Jädrar vad duktigt du är swesysmgr
Ok och det gick inte att se något mönster i vilken av huvudsäkringarna som gick utan det varierade? Om en viss tyristor var trasig tycker jag det borde vara samma fas som går hela tiden. Minns du vilken av de mindre säkringarna som gick samtidigt?säter skrev: Det visade sig vara två fel på originaldriven.
1: Spindeln rusar någon gång ibland vid spindelindexering. (Spindelindexering är ett moment där spindeln vrider sig sakta från stillastående till verktysväxlingsläge. Detta syns på filmen.)
Detta fel är verifierat genom att det fungerar med "CD"/Nana Electronics-kortet från den nya driven.
2: Vid bromsning från högre varvtal skjuter man ingående 3-fassäkringar.
Det är detta fel som återstår att felsöka.
Jag tror den gör lite mer än så, strömsignalen går in på SDC (tyristordrivkortet) och påverkar bland annat LA och L01 (LO1?). LA går sedan ner till SQC-kortet och in på höger sida och påverkar Overload-larmdioden via IC5. Kanske borde detta löst ut eller fått styrningen att slå av tyristorerna men eftersom strömtransformatorn ger fel värden pga. den trasiga zenern då gasar styrningen på istället och säkringen går?säter skrev:Man kan nog konstatera att den här "CD"/Nana Electronics-grejen är enbart till för att reglera motorströmmen vid spindelindexering.
Ja det kanske går att kroka fast ett par minigrabbers på zenerns ben och ha multimetern ute i skåpet när maskinen startar?säter skrev:Det var väl lite osäkerhet om värdet på zenerdioden, men i värsta fall kan man ju mäta på den nya driven.
Ja den påverkar referensströmmen genom den ena av de två mätspolarna om min gissning stämmer. Modellbeteckning på strömtransformatorn vore bra för att avgöra om gissningen är rätt eller fel, det finns fler sätt att mäta strömmen på där burkarna ser ungefär likadana ut.säter skrev:Jag antar att U1 är den lilla trimpotentiometern som jag skruvade på?
Den verkar helt klart påverka motorströmmen vid spindelindexering.
Jag tror den mäter spänningen över motorns armatur/rotor. VD = Voltage Detect, CD = Current Detect?säter skrev:Sen kan man fundera vad den andra strömtransformatorn, "VD", gör för något?
Det varierar vilka säkringar som går, men det är alltid 2st.swesysmgr skrev:Ok och det gick inte att se något mönster i vilken av huvudsäkringarna som gick utan det varierade? Om en viss tyristor var trasig tycker jag det borde vara samma fas som går hela tiden. Minns du vilken av de mindre säkringarna som gick samtidigt?
Jag tvivlar.swesysmgr skrev:Kanske får strömmätningsfelet styrningen att spåra ur och slå på tyristorer som borde vara av och därmed orsaka kortslutning?
Det finns både analog varvtalsmätare och analog spindeleffektsmätare.swesysmgr skrev:L01 går ut till vänster på första sidan tillsammans med TA1 som jag gissar har med varvtalsmätningen att göra, sitter det displayer eller visare på elskåpet som indikerar varvtal och spindelns belastning kanske det är signalerna till dessa?
Jag testade att göra en inbromsning från 3000r/m.daer skrev:BR verkar kopplas in m.h.a. kontaktor 2M.
Jag tog otydlig bild.swesysmgr skrev:Modellbeteckning på strömtransformatorn vore bra för att avgöra om gissningen är rätt eller fel, det finns fler sätt att mäta strömmen på där burkarna ser ungefär likadana ut.
Så här ser den ut.säter skrev:Sen kan man fundera vad den andra strömtransformatorn, "VD", gör för något?
Kan det även ha något med bromsningen att göra?swesysmgr skrev:jag gissar att VD ser till att styrningen inte övervarvar motorn om varvtalsåterkopplingen skulle gå sönder?
Så kan det mycket väl vara. Det skulle förklara en hel del frågetecken.Bromsmotståndet kanske är mer en säkerhetsgrej för att få stopp på spindeln rimligt snabbt om drivaren blir strömlös eller något går fel?
Du menar typ "motströmsbromsning"? Det är nog troligast.Bromsning under körning kan den väl göra aktivt genom att lägga spänning på DC-motorns båda poler via tyristorerna.
Nej, men jag skulle kunna öppna upp kabelkanalen och försöka följa kablarna.Vart kabel 408/409 som styr CR1 tar vägen hittades väl aldrig?
Det fungerar som en vanlig spänningsdelare alltså?praktiskt taget all spänning över motorn hamnar över R4
Det var krångligt att hitta några värden.Kan du se något värde för motstånd eller max effekt på BR eller R4? Går det att komma åt att mäta resistansen?