Hyperions saliga blandning
Re: Hyperions saliga blandning
Tyvärr finns inte ljusorgeln kvar. Varken gamla kitet eller den som jag fick ny runt -97. Vet inte vad det var för kit heller. Det var en blåaktig plastlåda, typiskt blå/grå 60/70-tals färg. Hade en sån gammal DIN högtalarkontakt för ingång och utgång (pass through) Det är allt jag kommer ihåg.
De röda axelstoppen är faktiskt helt nya. De som fanns när jag var liten och byggde technic lego var gråa. De kugghjul du nämner var före min tid men jag har sett på bilder hur dom ser ut.
De röda axelstoppen är faktiskt helt nya. De som fanns när jag var liten och byggde technic lego var gråa. De kugghjul du nämner var före min tid men jag har sett på bilder hur dom ser ut.
Re: Hyperions saliga blandning
Då jag använder labbplattor (breadboards) väldigt mycket så har jag gått och irriterat mig på att vanliga komponenter såsom kondingar, kristaller och motstånd är väldigt bökiga att använda på breadboards. Fel håldelning, långa rangliga ben, ont om plats brevid en MCU osv.
Det som dock fick mig att "bryta ihop" var när jag skulle börja labba med ett antal RGB-lysdioder och såklart ville att de skulle lysa med samma nyans och styrka och inte diffa för mycket från en LED till en annan. Satt bra länge och mätte på vanliga skruttiga motstånd för att försöka matcha ihop de värden jag behövde. Men nej, inte ens i närheten lika nyans vart det.
Så vad göra? Köpa massa dyra hålmonterade precisionsmotstånd som bara kommer användas i breadboards? Knappast!
Köpte på mig 100st Panasonic 1% tolerans motstånd i storleken 1210 för ett par år sedan, när jag precis börjat med hobbyn och tyckte att 1206/1210 var smått nog
De användes i princip aldrig då jag snabbt tyckte de var gigantiska
Så jag har spenderat lite tid med lödkolven idag och det blir riktigt najs.
0805 får precis plats mellan benen. Har lött dit ett gäng 0805 lysdioder och några 0.1uF kondingar i samma storlek på det viset.
1210 motstånden får precis plats så de ligger mot de fyrkantiga stiften vilket gör de ganska lätta att löda.
Och lysdioderna lyser numera betydligt jämnare
Det som dock fick mig att "bryta ihop" var när jag skulle börja labba med ett antal RGB-lysdioder och såklart ville att de skulle lysa med samma nyans och styrka och inte diffa för mycket från en LED till en annan. Satt bra länge och mätte på vanliga skruttiga motstånd för att försöka matcha ihop de värden jag behövde. Men nej, inte ens i närheten lika nyans vart det.
Så vad göra? Köpa massa dyra hålmonterade precisionsmotstånd som bara kommer användas i breadboards? Knappast!
Köpte på mig 100st Panasonic 1% tolerans motstånd i storleken 1210 för ett par år sedan, när jag precis börjat med hobbyn och tyckte att 1206/1210 var smått nog

De användes i princip aldrig då jag snabbt tyckte de var gigantiska

Så jag har spenderat lite tid med lödkolven idag och det blir riktigt najs.
0805 får precis plats mellan benen. Har lött dit ett gäng 0805 lysdioder och några 0.1uF kondingar i samma storlek på det viset.
1210 motstånden får precis plats så de ligger mot de fyrkantiga stiften vilket gör de ganska lätta att löda.
Och lysdioderna lyser numera betydligt jämnare

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hyperions saliga blandning
Ser ju galet vackert ut också! Men vad är det för hylslist du har som får ner sina ben i breadboard? De jag har sett och har hemma klarar det helt klart inte.. Kanske är det "arduino" längden på dem?
En stor
för allt jobb!
Har själv funderat något år på att göra detta, men jag har alltid tagit "vanliga" motstånd istället för att vara lite kreativ
Såg liknande för några år sen, fast vad jag kommer ihåg så var det inte lika stilrent som ditt försök!
En stor



Re: Hyperions saliga blandning
Tack,
Hylslisten jag använder som hållare (den som är 3 rader bred) är inte nertryckt i breadboarden utan står bara i/ovanpå hålen.
Den mindre hylslisten på bilden med lysdioderna är en vanlig 2x39 pin adapter med maskinpinnar i 0.300" delning.
Jag försöker komma på ett sätt att märka de små plastbitarna som en bygel/jumper är gjord utav (tillsammans med en metallbygel såklart)
Tanken är då att kunna limma fast bara plastdelen av en jumper och på så sätt lätt kunna greppa dom för att få ur dom ur plattorna. Motstånden är så pass stora att man faktiskt lätt kan läsa av värdet på dom men kondingar och lysdioder ser likadana ut så det blir svårt att hålla isär dom.
Hylslisten jag använder som hållare (den som är 3 rader bred) är inte nertryckt i breadboarden utan står bara i/ovanpå hålen.
Den mindre hylslisten på bilden med lysdioderna är en vanlig 2x39 pin adapter med maskinpinnar i 0.300" delning.
Jag försöker komma på ett sätt att märka de små plastbitarna som en bygel/jumper är gjord utav (tillsammans med en metallbygel såklart)
Tanken är då att kunna limma fast bara plastdelen av en jumper och på så sätt lätt kunna greppa dom för att få ur dom ur plattorna. Motstånden är så pass stora att man faktiskt lätt kan läsa av värdet på dom men kondingar och lysdioder ser likadana ut så det blir svårt att hålla isär dom.
Re: Hyperions saliga blandning
Nu förstod jag inte riktigt vad du menade, men går det inte att skära ut framsidan av en bygel likt med röda markeringen på bilden nedan, så du får hela sidor och baksida men öppet på framsidan. Det borde väl gå att trycka ner den över LED och konding jumprarna och limma fast dem?
Förstår du hur jag menar? Svårt att förklara när man är trött
hehe
Så den hylslistsom är 3 bred är inget du kopplar i, det är bara en hållare för de små?
Gillade även den mindre hylslisten på kretskort, bra spacing över mitten på breadboard och sen passar den ju perfekt för motstånd, LED och konding grejerna.. Är det något du designat själv eller går det att köpa dem?
Vad ska man kalla dem? Känns fel med "moduler".. jumper känns fel också, det känns mer som en ren kortslutning..
Har du något namn på dem?
Förstår du hur jag menar? Svårt att förklara när man är trött

Så den hylslistsom är 3 bred är inget du kopplar i, det är bara en hållare för de små?
Gillade även den mindre hylslisten på kretskort, bra spacing över mitten på breadboard och sen passar den ju perfekt för motstånd, LED och konding grejerna.. Är det något du designat själv eller går det att köpa dem?
Vad ska man kalla dem? Känns fel med "moduler".. jumper känns fel också, det känns mer som en ren kortslutning..

Har du något namn på dem?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hyperions saliga blandning
Visst kan man skära upp plasten så men jag skulle vilja ha plasten intakt och få någon text på plasten istället. Lysdioderna kan man ha plastpluttar på som är öppna i toppen.
Har hittat jumpers som jag tänker köpa och pilla ur metallbiten ur om jag kommer på hur jag ska kunna märka upp dom.
Den listen med 3 rader är tänkt till ett annat projekt som inte blivit av än så jag tog och använde en sån som hållare bara.
Adaptern har jag köpt men går lätt att göra själv också vilket jag gjorde en gång innan jag hittade dessa. Köpte 10st tror jag, så jag har. Smidigt med svarvade maskinpinnar istället för vanliga fyrkantiga pinnar. De är lätta att få i och ur plattan.
Vet inte vad man ska kalla dessa. SMD passive breadboard modules?
Har hittat jumpers som jag tänker köpa och pilla ur metallbiten ur om jag kommer på hur jag ska kunna märka upp dom.
Den listen med 3 rader är tänkt till ett annat projekt som inte blivit av än så jag tog och använde en sån som hållare bara.
Adaptern har jag köpt men går lätt att göra själv också vilket jag gjorde en gång innan jag hittade dessa. Köpte 10st tror jag, så jag har. Smidigt med svarvade maskinpinnar istället för vanliga fyrkantiga pinnar. De är lätta att få i och ur plattan.
Vet inte vad man ska kalla dessa. SMD passive breadboard modules?
-
- Inlägg: 96
- Blev medlem: 2 februari 2011, 13:16:32
- Kontakt:
Re: Hyperions saliga blandning
Spännande, du får visa när du är klar med lysdioderna och hur du nu ska lyckas på text på plasten
Jag har inga idéer alls för tillfället 
"SMD passive breadboard modules"? Lite för långt namn, eller?
hehe


"SMD passive breadboard modules"? Lite för långt namn, eller?

Re: Hyperions saliga blandning
Tackar Thomasloven.
Ja allt ska väl heta något-Duino, så SMDuino Pellets? SMBreadboard pebbles? SMDarlings? SMDodads?
Fixade ihop 15 RGB dioder till 3st TLC59116 igårkväll och fick det att fungera på första försöket vilket var skoj. Speciellt eftersom det var första gången jag kör mer än en I2C device på samma bus. Inte för att det är svårt men man brukar alltid missa något litet. Dock är det något galet med en lysdiod, nr14. Det är inte dioden det är fel på, och det är inte motstånden det är fel på heller så jag misstänker en dålig lödning på ett stift i 39-pin adaptern.
Man ser även en viss nyansskillnad mellan de olika dioderna, men mycket har att göra med att de sitter lite löst så betraktningsvinkeln inte är densamma (inte ens i närheten). Det vart mycket bättre när jag verkligen försökte få dom att linjera upp. Borde inte se så stor nyansskillnad när största motståndet är 470 Ohm vilket borde ge en diff på max 9,4 Ohm
Ja allt ska väl heta något-Duino, så SMDuino Pellets? SMBreadboard pebbles? SMDarlings? SMDodads?
Fixade ihop 15 RGB dioder till 3st TLC59116 igårkväll och fick det att fungera på första försöket vilket var skoj. Speciellt eftersom det var första gången jag kör mer än en I2C device på samma bus. Inte för att det är svårt men man brukar alltid missa något litet. Dock är det något galet med en lysdiod, nr14. Det är inte dioden det är fel på, och det är inte motstånden det är fel på heller så jag misstänker en dålig lödning på ett stift i 39-pin adaptern.
Man ser även en viss nyansskillnad mellan de olika dioderna, men mycket har att göra med att de sitter lite löst så betraktningsvinkeln inte är densamma (inte ens i närheten). Det vart mycket bättre när jag verkligen försökte få dom att linjera upp. Borde inte se så stor nyansskillnad när största motståndet är 470 Ohm vilket borde ge en diff på max 9,4 Ohm
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hyperions saliga blandning
Lödde ihop min senaste displaymodul idag. Denna gång är det en 1,3" 128x64 OLED. Koden är inte ändrad från när jag kör de mindre 128x32 displayerna, därför skriver den ut data på varannan rad och ser lite konstig ut just nu 
Sen väntar jag på att ännu ett mönsterkort skall dimpa ner i brevlådan (två olika om sanningen ska fram). Det är för ännu en OLED variant med SSD1306 kontroller. Denna gång i storleken 64x32 och ofantligt stora 0,49"
Fick själva displayerna idag iaf:

Sen väntar jag på att ännu ett mönsterkort skall dimpa ner i brevlådan (två olika om sanningen ska fram). Det är för ännu en OLED variant med SSD1306 kontroller. Denna gång i storleken 64x32 och ofantligt stora 0,49"

Fick själva displayerna idag iaf:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hyperions saliga blandning
Eftersom jag igår märkte att jag hade problem med fukt i mönsterkort till ett par adapterkort jag köpt så svängde jag idag ihop en liten värmelåda som jag valt att kalla "PCBake oven" 
Tog upp ett 40x40mm hål i baksidan av plåtlådan som är någon gammal myntlåda.
Sen monterade jag en liten kylfläns med fläkt från ett gammalt och litet grafikkort på insidan av lådan. Ett Peltier-element mot den kylflänsen, sen svarvade jag av en 15mm tjock bit stål i dimensionen 40x40mm som huserar mellan Peltier-elementet och yttre kylflänsen.
För isolering använde jag mig av lasern och skar ut en bit EVA skum. Vart två olika för att få till inställningarna.
Nästa steg blir att isolera resten av lådan och sen fixa någon form av termostatstyrning och display.

Tog upp ett 40x40mm hål i baksidan av plåtlådan som är någon gammal myntlåda.
Sen monterade jag en liten kylfläns med fläkt från ett gammalt och litet grafikkort på insidan av lådan. Ett Peltier-element mot den kylflänsen, sen svarvade jag av en 15mm tjock bit stål i dimensionen 40x40mm som huserar mellan Peltier-elementet och yttre kylflänsen.
För isolering använde jag mig av lasern och skar ut en bit EVA skum. Vart två olika för att få till inställningarna.
Nästa steg blir att isolera resten av lådan och sen fixa någon form av termostatstyrning och display.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hyperions saliga blandning
Har ju glömt att svara! Vilka vackra displayer, och så små!! Vad ska du ha den minsta till?
Men peltier-element.. är det inte meningen att man ska kyla varma sidan så du får ut en ordentlig kyla på kall-sidan? Hur blir "prestandan" eller hållbarheten på elementet om man istället värmer och skiter i kylan? Vad gör du med kylan förresten?
Jag har bara det gamla i huvudet, när folk satte dem på processorer för att få fina minusgrader och enorm överklockning
Men peltier-element.. är det inte meningen att man ska kyla varma sidan så du får ut en ordentlig kyla på kall-sidan? Hur blir "prestandan" eller hållbarheten på elementet om man istället värmer och skiter i kylan? Vad gör du med kylan förresten?
Jag har bara det gamla i huvudet, när folk satte dem på processorer för att få fina minusgrader och enorm överklockning

Re: Hyperions saliga blandning
Tack. Tänkte ha de till diverse saker. Bland annat som dynamiska "etiketter" över knappar och rattar t.ex.
Eftersom en sida av ett Peltier-element blir varmare och andra sidan blir kallare när man "kör" de så kan man använda dom till att kyla eller värma.
Men man kan inte bara kräma på med ström hur som helst inte, då överhettar varma sidan väldigt fort. Så det man får göra är att "kyla" varma sidan så pass att den håller den temperatur som man vill ha, i detta fall, inne i lådan. Eftersom lådans volym är väldigt liten så skulle temperaturen bli för hög om man inte hade någon form av temperaturreglering.
Kalla sidan är ju på utsidan av lådan och "dumpas" i rummet där lådan står och körs.
Eftersom en sida av ett Peltier-element blir varmare och andra sidan blir kallare när man "kör" de så kan man använda dom till att kyla eller värma.
Men man kan inte bara kräma på med ström hur som helst inte, då överhettar varma sidan väldigt fort. Så det man får göra är att "kyla" varma sidan så pass att den håller den temperatur som man vill ha, i detta fall, inne i lådan. Eftersom lådans volym är väldigt liten så skulle temperaturen bli för hög om man inte hade någon form av temperaturreglering.
Kalla sidan är ju på utsidan av lådan och "dumpas" i rummet där lådan står och körs.
Re: Hyperions saliga blandning
Aha då lär man sig något nytt
Så även om man vill värma så måste man kyla
hehe
Du får visa upp sen när du fått igång minsta skärmen också
Ska du ha den "större" till samma sak?


Du får visa upp sen när du fått igång minsta skärmen också

Re: Hyperions saliga blandning
Självklart.
Den större har jag inga direkta planer för faktiskt. Vi får se vad det blir. Det får plats med mycket info på den. 8 rader om man kör med liten text.
Den större har jag inga direkta planer för faktiskt. Vi får se vad det blir. Det får plats med mycket info på den. 8 rader om man kör med liten text.