AndLi bygger Boris 3B & rundmatningsbord från grunden (s10)
Re: AndLi bygger Boris 3B & rundmatningsbord från grunden (s
Jag har en hemmagjord 4e axel som drivs med stegmotor + kuggrem. Det funkar bra för mig men jag har mest gjort kugghjul i gjutjärn. Lite giv är det i remmen och stegmotorn är nog lite kraftigare än 2Nm men den drivs men en klen drivare.
Du har säkert rätt och kärnproblemet blir då att hitta en snäckväxel som är tillräckligt glappfri.AndLi skrev:Jo jag har också sett sånna lösningar, men det svarar inte på min fråga vad du menade.
Men vi släpper det, jag kommer anse att snäckväxeln ger mig mer hållmoment än en remdrift med samma motor och utväxling. Om någon anser något annat får de gärna motbevisa mig.
Köpte glappfri snäckväxel från HPC Gears. Stora drevet är "ställbart" och bör vara glappfritt.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=52941
Den säljtråden kom ju lite "olämpligt"..
"Sanyo denki servomotorer 3000RPM, 750W, IP55, 2000 pulser/V encoder säljes kompletta med drivsteg och kablage"
Det borde väll räcka som motor till en minisvarv?
3000RPM låter mycket för en svarv dock, kan ju växlas ner 2:1.
Eller kanske sätta den rakt på axeln? Blir ju mycket mindre mekanik imellan då...
Den säljtråden kom ju lite "olämpligt"..
"Sanyo denki servomotorer 3000RPM, 750W, IP55, 2000 pulser/V encoder säljes kompletta med drivsteg och kablage"
Det borde väll räcka som motor till en minisvarv?
3000RPM låter mycket för en svarv dock, kan ju växlas ner 2:1.
Eller kanske sätta den rakt på axeln? Blir ju mycket mindre mekanik imellan då...
Jag tänkte samma sak när jag såg det.
Själv fick jag tandremmar och hjul i brevlådan idag, tanken är att fästa ett hjul längst ut på axeln i växellådan i min svarv och sen
driva med en stegmotor.
Hur det kommer funka har jag ingen aning om med det är nog bra att testa lite innan man lägger massa pengar på nått bygge.
Stegmotorn kanske inte orkar hålla stilla med den utväxlingen jag ska testa med.
Själv fick jag tandremmar och hjul i brevlådan idag, tanken är att fästa ett hjul längst ut på axeln i växellådan i min svarv och sen
driva med en stegmotor.
Hur det kommer funka har jag ingen aning om med det är nog bra att testa lite innan man lägger massa pengar på nått bygge.
Stegmotorn kanske inte orkar hålla stilla med den utväxlingen jag ska testa med.
AndLi: 3000rpm som maxvarv låter ganska bra för en minisvarv, då det faktiskt ganska ofta är små diametrar som man arbetar med, tom fullstora svarvar brukar kunna ha ett maxvarv på 3000rpm.
Här ser man straffet för att ha höjt Z, måste köra med frässtålet långt ut för att nå ner, ytorna blir sådär.. Dags att höja bordet...

Liten fråga bara.
Jag har ju oxxo en Borisfräs och är sugen på att komplettera med en 4:e axel. Precis som du har jag höjt portalen för att få plats med lite skojsigt under...
Jag kör med en Gecko540 där jag styr Y från två utgångar för att kunna homea portalen och få den rak.. Hur har du löst styrningen till 4:e axeln? Separat p-port med separat driver, eller finns det någon bättre lösning? Finns ju inte så många pinnar över på porten som går till geckon...
Jag har ju oxxo en Borisfräs och är sugen på att komplettera med en 4:e axel. Precis som du har jag höjt portalen för att få plats med lite skojsigt under...
Jag kör med en Gecko540 där jag styr Y från två utgångar för att kunna homea portalen och få den rak.. Hur har du löst styrningen till 4:e axeln? Separat p-port med separat driver, eller finns det någon bättre lösning? Finns ju inte så många pinnar över på porten som går till geckon...
Jag kör Boris med en Smoothstepper som är 2,5 parallellportar, har en MPG med enkoder och några knappar men fortfarande en del linor kvar även om det börjar ta slut.
Jag har fuskat, kör bägge Y på samma pinne, men jag har inga limit/home givare heller..
Man ska inte fräsa för sällan, då tappar man känslan över vad som går...
Jag tyckte F1200 och 3mm i Z skulle väll en 3.175 fräs klara? Körde i PA6 /polyamid, fega lite och sänkte till F1000..
Men inte då, fräsen small av vid första X/Y rörelse... Det är iof en rätt lång fräs (swech 3.175 22 mm stack ut ungefär..)
Jag tyckte F1200 och 3mm i Z skulle väll en 3.175 fräs klara? Körde i PA6 /polyamid, fega lite och sänkte till F1000..
Men inte då, fräsen small av vid första X/Y rörelse... Det är iof en rätt lång fräs (swech 3.175 22 mm stack ut ungefär..)
- ghost_rider
Är jag osäker brukar jag ta halva diametern på stålet i Z och runt F800, det har funkat bra hittills
Nu har jag faktiskt varit så duktig att jag har ett dokument med vilka matningar och hastigheter som funkar per verktyg, mkt användbart!

Nu har jag faktiskt varit så duktig att jag har ett dokument med vilka matningar och hastigheter som funkar per verktyg, mkt användbart!
Jag började på en sådan lista med, och tänkte tanken innan dagens jobb att jag ska skriva ner alla körningar i en bok för framtida referenser...
Men det kräver ju att stålen håller en liten stund i alla fall
Men det kräver ju att stålen håller en liten stund i alla fall

Re: AndLi bygger Boris 3B CNC
Tack för denna anteckning, använde mig av detta ikväll när jag körde ut lite prylar i vad jag tror är Lexan(PC). Körde med en gammal rostig 1,8mm enskärig träfräs, 12000rpm, 1200mm/min och 1,5 djupt, ner till 6mm. Funkade kanon, jag hade säkert kunnat använda mindre kylning och istället blåst bort spånorna.AndLi skrev:Jag vill ha en verktygskarusell, eller i alla fall något snabbfäste för byte, som kommer ihåg höjden ...
Det hade säkert hindrat mig från att trycka ner 2mm fräsen 5mm lexan och sen mata på i 1200mm/min, den gick av efter en stund...
Lexan är väldigt mycket trevligare än plexi,
undra om damsugaren hade orkat suga bort spånorna som satte sig runt borren, de var inte smällta utan väldigt fluffiga och lätta att plocka av med fingrarna men lämnade endå märke på materialet.. Vilket bara hände på en av de tre bitar med 11 hål var jag borrade, lite skumt
Borrade med 13000 rpm på spindeln och 120mm/min på Z, alla 5 mm på ett tag, och kylning med vatten/diskmedel.
1.5mm lexan per varv var inga problem med 2mm fishtail fräsen, och mina vanliga 1200 i feed. (och vatten/diskmedel)
(Alla fräsdata hamnar här för att jag sen ska kunna kolla vad jag körde med och vad som funka)
Visst hade vi en tråd med skärdata för olika material nånstans?