Hyperions saliga blandning

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Henry

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av Henry »

Äh det är ju givetvis pitch inte mellanrummet det handlade om, får skylla på nubben..
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Hehe precis :) 0,5mm mellanrum hade ju varit väldigt trevligt ;)
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

2014 minskade jag min elförbrukning med 42% (jämfört mot min snittförbrukning 2010-2013)
Det finns mer att hämta så jag sätter ett ambitiöst mål på 20% sänkning för 2015.

http://www.level6.se/EL/el.html

Dock behöver jag skaffa mig ett jobb per omgående om det ska lyckats. Vart nämligen av med mitt precis innan jul och om jag går hemma om dagarna så blir det svårt att hålla elförbrukningen nere.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

You and me both! Blev också av med jobbet i December. Den absolut perfekta månaden för det också.. eller inte..

Wow dock med sänkt förbrukning, vad är det som är avstängt när du inte är hemma som gör skillnad? Nynäshamn, förmodar att du bor i hus? Då lär det väl vara värme och sådant?
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Ja precis, väldigt otrevlig överaskning 6 dagar innan julafton.

Jag bor faktiskt i lägenhet så min förbrukning var inte direkt hög från början, speciellt inte om man jämför med att bo i villa.

Snittförbrukningen de senaste 4 åren har varit 285 kWh/mån och snittet för 2014 var 165 kWh/mån.

Vad jag gjort för att sänka förbrukningen är att stänga av datorn och skärmen när jag inte ska använda den på minst 1 timme. Förr var den på dygnet runt. Dessutom kör jag endast en vanlig 3,5" hårddisk nu mot många fler förr. SSD drar inte så mycket.
Slutat använda mitt slutsteg som också stod på dygnet runt, nu kör jag små USB högtalare och hörlurar (nej inte samtidigt ;) ).
LED lampor istället för glödlampor/halogen.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

2015 började ganska hyggligt avseende energiförbrukning. 78kWh i januari. Är dock nyfiken på vad som förbrukat detta då jag inte varit hemma sedan 5/1 då det pågår stambyte och därmed är obeboeligt. I princip har det endast varit mitt lilla kylskåp som varit igång, plus några lampor medans de jobbat i lägenheten. Får undersöka vad kylen faktiskt drar när jag flyttar hem igen i helgen :)

http://www.level6.se/EL/el.html

Sen undrar jag om det är någon som har en 3D-scanner. Har en pryl jag skulle vilja ha som Solidworks-modell men den är för bökig för mig att mäta upp manuellt.
IMAG0221.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Ser ut som en legopryl?
Hade jag haft en 3D scanner hade jag fixat det direkt!

Men annars ser det ju ut som det ultimata objektet för att sitta och mäta och skapa i ett 3D program :D Inga direkta runda delar, allt är bara rakt och i linje. Vacker liten del ;)

Men.. Jag svarade aldrig på ditt förra inlägg, det är ju en riktigt fin besparing :)
Spännande även med kylskåpet, jag har ingen aning om vad vårt drar, det är nu 10 år gammalt tror jag det blir.. för vi fick nytt när vi flyttade in i den här lägenheten som vi bor i nu då de förra hyresgästerna hade totalt sabbat det förra. Hur man nu lyckas!?!

Dina stambytesgubbar verkar ju inte ha kört något tungt iaf, hos oss innan vi flyttade till denna lägenhet så gjorde de stambyte i förra lägenheten, vi bodde kvar då. Men då körde de luftavfuktare och luftrenare på vår el.. :P Fast jag har för mig att vi fick ersättning för det direkt efter..
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Ja det är helt riktigt en Lego-del. Klart det går att mäta manuellt men jag har ingen direkt lust. Det är en del till en Lego Technic Advance Control Center. Där själva utgångarna är monterade. Tänkte bygga en egen men använda så mycket som möjligt av originalets plastdelar. Tänkte fixa ett gäng programmerbara utgångar och lite annat skoj. Tyvärr hittar jag ingen färdig 3D modell av hela originalkontrollern.

De som gör stambytet har kört någon form av filterapparat enligt infon de skickade ut innan de började. Vad mer de kört vet jag inte. Mitt kylskåp är ett sånt där litet typ 160cm högt med liten frysdel (inte frysfack) högst upp. Köpt nytt för 1,5 år sedan. Därför är jag lite fundersam över att ändå ha 78kWh en månad då jag ej varit hemma.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Kollade upp teknisk data för min kyl och frys: http://www.elon.se/vitvaror/kyl-frys/ky ... a-kf1160-1

Energiklass A+ och angiven förbrukning på 236kWh/år borde innebära att mina 78kWh i januari inte enkom förbrukats utav kylen.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Haha nej det blir ju runt 20kWh :P
Men står det inget om ersättning? Du är kanske inte sån som skulle be om det, inte så, men jag tänkte bara om det står så bör du ju få ersättning när jobbet är klart.

Annars kanske man kan fråga om de tänkt någon ersättning?

Spännande, typ något liknande dessa fast för lego technics? http://controllino.cc/
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Nja någon ersättning har inte nämnts och jag tar inte upp det heller för så små belopp.

Och nej, någon PLC-liknande pryl kommer det inte bli. Vill bara ha ett litet men roligt projekt. Nackdelen med dessa gamla Lego kontrollers är att man bara kan köra motorerna av eller på (i båda riktningarna). Tänkte göra kanske 6-8 utgångar, 9V, alla med individuellt programmerbar PWM och display som visar -100% - 0 - 100% duty cycle.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Oj men det var ju ett ganska ambitiöst projekt ändå :P Skulle ju va skoj att få se sen när du kommer vidare med det :D
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Har äntligen fått igång 3D-printern efter att jag uppgraderat den och det första jag skrev ut var ena halvan av en DIY Lego-motor med planetväxel i metall och mycket vridmoment.
IMAG0233.jpg
IMAG0234.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Där kan man snacka om vilken unge som har coolaste föräldern. "Jag fick hemgjorda legodelar i födelsedagspresent". :)

(ja, det är ju inte helt fel att leka med Lego även om man är vuxen :wink: )
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Hehe ja nu har ju inte jag några barn så... Dock en brorson som jag hoppas ska få upp intresset för teknik men än sålänge verkar han ta efter sin far och tycker mer om att leka med färdigbyggda legot än att leta delar och bygga saker. Det visar sig, han fyller 6 i sommar.
Skriv svar