AndLi bygger Boris 3B & rundmatningsbord från grunden (s10)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: AndLi bygger Boris 3B & rundmatningsbord från grunden (s

Inlägg av AndLi »

Bråttom vet jag inte om jag har, men teorin var att gör jag projektet mindre, är det större chans att det blir klart :D

Kommer en stegmotor orka hålla emot om man bara kör kuggremdrift?

Tror jag kommer ta fram en prototyp i alu men där 8mm axeln är i någon stålvariant. När jag ser att allt passar ihop och funkar kan man fundera på att hitta någon som kan svarva ut nya delar till mig.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Går det inte att modefiera rundmatningsbordet du redan har?
Fint projekt för övrigt. :tumupp:
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Är innen på Canos linje, kan du inte återanvända topp-delen (med T-spår och allt) på det befintliga vridbordet och bara göra ett nytt hus med lagring och utväxling/drivning?

Sen är ju alternativet att göra en separat spindel där du fäster en standard svarvchuck. Då är det bara drivningen som skiljer om du ska använda den som vridbord eller svarv-spindel.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Kommer en stegmotor orka hålla emot om man bara kör kuggremdrift?
Det finns säkert andra som kan svara bättre på detta än jag men givet en viss utväxling på kuggremdriften så kommer väl rimligen en stegmotor som klarar att hålla 2 Nm ha samma egenskaper som en servomotor med samma hållmoment 2 Nm när det gäller själva hållmomentet.

Analogt med detta torde det bli samma hållmoment om man jämför samma utväxliggsförhållande mellan kuggremdrift och snäckväxel givet att inte remmen "sviktar".

Jag har sett en film på tuben som har kuggremdrivet rundmatningsbord med tillräcklig prestanda. Det kanske finns någon som kan utveckla resonemanget med hållmomentet lite mera än vad jag gjort ovan.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag skulle göra som så OM du anser att den lilla du har är tillräckligt stor är att se till att slipa in kuggarna och bli av med det som kärvar. Ett grisgöra men säkerligen genomförbart.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

cano: går går det säkert, idag är all lagring i det metall mot metall med olja imellan. Funderade på att man skulle kunna montera in lager i det, men utan maskiner för att bearbeta stål har jag svårt att se att jag kan göra något vettigt.

Andax: det befintliga bordet har ett stort hål i mitten, kräver väldigt stora lager om man ska använda det, har en 100mm 4hålalre svarvchuck som är tänkt sitta på plattan, så T spåren används bara för att fästa in den.

labmaster: Visst borde 2Nm vara 2Nm, har inte kollat vad en vanlig servomotor normalt klarar. Hur menar du med snäckväxeln? Snäckväxeln är ju självlåsande åt ena hållet. (Visst vid något moment går ju tänderna av, men förhoppningsvis vid bra mycket högre än 2Nm)

tecno: Storleksmässigt är den jag har helt tillräcklig (tror jag...), det är möjligt att den går att slipa in, kunskapen saknas, kändes bara som att för varje varv jag körde den och justera blev det mer glapp...

Ska ta lite bilder på hur den ser ut inuti så ni kan komma med kreativa ider :)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Precis 2 Nm hållmoment är 2 Nm oavsett om det är en servomotor eller en stegmotor. Behövs det 2 Nm hållmoment för att hålla chucken vid fräsning så spelar det ingen roll om det är stegmotor eller servomotor.

Jag antog att det du ritat med blå linje är en snäckväxel eftersom du skriver "Blått är Snäckhjul och snäckskruv". Dessa tillsammans blir ju en snäckväxel, låt vara att det är 1:1 men det går fortfarande att kalla den snäckväxel.

Om man inte har maskiner att bearbeta metall är det ju omöjligt att modifiera den befintliga lösningen om detta innebär att man måste maskinbearbeta om man skall få in ett lager. Även om man har maskiner är de ju inte säkert att godstjockleken räcker till där lagret skall sitta. Då kan det vara bättre att tillverka ett nytt hus. Om det finns möjlighet att använda bordet med T-spåren kan det vara ett alternativ men det kanske är lättare att göra ett nytt "bord" där man fäster chucken.

Jag skulle nog överväga att montera tillbaka prylarna på rundmatningsbordet och försöka sälja det i sitt originalskick till någon som behöver ett manuellt sådant istället för att böka med att modifiera konstruktionen för att uppnå tillfredställande lösning för ett CNC-styrt rundmatningsbord.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Jag har ett liknande rundmatningsbord som jag tänkte göra 4:e axel av. På det bordet verkar man kunna justera in glappet så att det blir acceptabelt, men det är i stället problem med axialt spel på snäckskruven vilket gör att det blir ett glapp i alla fall. Jag har en låsring som inte sitter fast riktigt och som gör att det blir ett axialt spel. Det är inget liknande problem på ditt bord?

Mitt bord är en vertex kopia tror jag. Det står inte vertex på det men det ser precis ut som ett.
Jag skall i alla fall försöka få till en axiell lagring så att jag kan minimera det glappet.
Sedan är det också som du verkar ha på ditt bord att drevet inte är riktigt runt och det kärvar på ett ställe och glappar på ett annat, men det verkar inte vara värre än att man kan leva med det om man justerar in spelet där det är som mest tight. Jag köpte mitt bord på OTD-tool.

--Per
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

labmaster skrev: Jag antog att det du ritat med blå linje är en snäckväxel eftersom du skriver "Blått är Snäckhjul och snäckskruv". Dessa tillsammans blir ju en snäckväxel, låt vara att det är 1:1 men det går fortfarande att kalla den snäckväxel.
labmaster skrev: Analogt med detta torde det bli samma hållmoment om man jämför samma utväxliggsförhållande mellan kuggremdrift och snäckväxel givet att inte remmen "sviktar".
Jag var visst lite otydlig i min fråga, jag menade inte att det inte var en snäckväxel. På den punkten verkar vi vara helt överrens.
Vad jag funderade på var vad du menade med att hållmomentet blir det samma med kuggrem och snäckväxel vid samma utväxling. Jag tycker snäckväxeln borde hjälpa till att hålla emot fräskrafterna. Snäckskruven låser snäckhjulet om man försöker rotera snäckhjulet, det är väll därför man använder snäckväxeln i detta läget?

Rundmatningsbordet borde jag säkert försöka sälja, än så länge är det bara borrat 4 hål i det för att hålla fast stegmotorn...

perra: mitt bord kommer också från OTD, det är 125 mm versionen. Jag har bara möjlighet att justera genom att trycka snäckskruven mer eller mindre hårt mot snäckhjulet. Vilket får snäckhjulet att skrapa mot väggarna, där är också ett axialt spel i bordet som jag inte kommer åt...
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Är inte så insatt i snäckväxlar, men är det inte så att dom är "självlåsande" (med citationstecken) p.g.a att det är så hög utväxling och dålig verkningsgrad?
Du kan nog få skapligt betalt för bordet fast du har borrat i det.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

wikipedia skrev:Direction of transmission
Unlike with ordinary gear trains, the direction of transmission (input shaft vs output shaft) is not reversible when using large reduction ratios, due to the greater friction involved between the worm and worm-wheel, when usually a single start (one spiral) worm is used. This can be an advantage when it is desired to eliminate any possibility of the output driving the input. If a multistart worm (multiple spirals) then the ratio reduces accordingly and the braking effect of a worm and worm-gear may need to be discounted as the gear may be able to drive the worm.
Worm gear configurations in which the gear can not drive the worm are said to be self-locking. Whether a worm and gear will be self-locking depends on the lead angle, the pressure angle, and the coefficient of friction; however, it is approximately correct to say that a worm and gear will be self-locking if the tangent of the lead angle is less than the coefficient of friction.
Senast redigerad av AndLi 17 augusti 2011, 21:30:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Ang stegmotorer så sjunker momentet ganska snabbt med varvtalet relativt det statiska hållmomentet.

Kan du inte använda en färdig spindel som kan ta en svarvchuck och/eller en "faceplate"

Spindel
chuckar
face plate
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Här har ni delarna.
Själva kroppen ska rakt över spindeln och sen ska den lilla svarta plattan i bakgrunden hålla ihop det hela.
DSC00299.jpg
Andax: Ska kolla lite på spindlarna , vid en första anblick ser de bara raka ut, och då är det upp till motorn att ta hela hållmomentet...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Som sagt
Det finns säkert andra som kan svara bättre på detta...
Jag har sett flera exempel på nätet där de använder stegmotor och kuggremdrift på en 4:de axel.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jo jag har också sett sånna lösningar, men det svarar inte på min fråga vad du menade.
Men vi släpper det, jag kommer anse att snäckväxeln ger mig mer hållmoment än en remdrift med samma motor och utväxling. Om någon anser något annat får de gärna motbevisa mig.
Skriv svar