Köpa Elbil från Kina!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag undrar med, bensinen är ju inte billig och dieseln likaså fast värre.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Vad har bilen kostat miljön i produktion? De är ju ändå Kina vi pratar om!

EDIT: Såg att dessa bilar säljs på blocket OCH ett kvarter från där jag bor så man kanske ska ta och provköra en! :D
http://www.blocket.se/vi/17252009.htm?ca=11_s
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Står inget om att den är reggad och man kan/får köra med den på allmäna vägar.
Kanske det är det dom menar med Går ej att jämföra med andra elbilar ! :D

Bara en Hotmail-adress är också väldigt förtroendegivande måste man säga. :roll:
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Kanske läge att kolla upp detta lite mer noggrant. Är det så att man kan ta in
en bil för ca 40 000:- så är ju jag mkt seriöst intresserad.

Någon som har kollat ngt mer på detta? trådskaparen verkar ju ha flytt fältet.

Om det inte är han som säljer på blocket förståss...

/ Tompa
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag skickade mail till han/hon på Blocket, men har inte fått något svar.

Hur gick det för gOry? Har du varit å tittat?
Sunken

Inlägg av Sunken »

Någon som lagt märke till att bilden på blocket är exakt samma som på länken i första inlägget i den här tråden?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Hmm.. enligt annonsen (som man ska ta med en nypa salt) klarar den att laddas 500 gånger och kan köras 13 mil på en laddning. Det skulle ge totalt 6500 mil på en uppsättning batterier. Om man räknar på inköpspriset 89.000:- och 6500 mil så blir det ~13,70:- per mil :roll: I princip skulle man alltså kunna köpa den och räkna det som att man köpt bensin för att komma 6500 mil, det blir då samma pris! Om man lyckas suga ur 6500 mil ur batterierna så är alltså bilen "gratis" (samtidigt som man sparat på miljön). Intressant... :humm:

Om man då kan få samma bil direkt från Kina för 60.000:- så har man 29.000 i budgeten för att skaffa nya batterier efter 6500 mil.

/PeterH
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Sparat på miljön? Hur? Möjligen har du fått bilen gratis, men miljön lär knappast vinna något på upplägget.

Det är inte bara förbränningen av bensin som belastar miljön... Tillverkningen i kina, transporten hit...
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

Utsläppen från transporten av en bil från kina är nog försvinnande små. Men tanke på hur lite soppa en containerbåt tar per kilo last per sjömil så
Dessutom hade ju en vanlig bensinbil belastat miljön lika mycket vid tillverkningen som elbilen. Dvs man sparar på miljön.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

PeterH, du får lägga till någon krona per mil för elen också... ...om du inte slangar den någon annanstans dvs! :wink:
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Dennis_F skrev: Dessutom hade ju en vanlig bensinbil belastat miljön lika mycket vid tillverkningen som elbilen.
Men en vanlig bil har inte den rejäla mängd bly som finns i elbilen ( nu utgår jag från att det sitter vanliga blybatteri i den, men vilket annat batterie som helst innehåller ju också mindre miljölämpliga ämnen)

En vanlig bil har inte heller en livslängd på 6500 mil innan skrot, våra två 850 har bägge rullat över 30 000 mil, (och ingen av dem kan anklagas för att vara pedantskötta)
Så miljöpåverkan av att bygga och skeppa hit 5 st elbilar tror jag är större än att bygga en 850 i sverige (fast att den är typ dubbelt så stor)
Hylsan

Inlägg av Hylsan »

vet inte riktigt vad du fick det där om att bilen var skrot efter 6500mil, det stod att man fick eventuellt byta batterier då... :roll:

Undrar om man kan fixa bara motorn styrningen o batterierna för en billig peng? :) annars är det iofs nästan lönt o köpa bilen o skrota den för att ta delar till en "riktig" bil :D

Sist jag kollade, för några år sedan, var sånt rätt dyrt nämligen...

/Hylsan
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag tolkade raden så...
Om man lyckas suga ur 6500 mil ur batterierna så är alltså bilen "gratis" (samtidigt som man sparat på miljön). Intressant... Humm
Men det är ju inte riktigt så det står, men bilen är ju inte körbar när batterierna är slut, altså delvis värdelös, det behövs då en ny miljöbelastning och kontantinsats för att få den körbar igen. Sannolikt är det inte värt det då och den hamnar på skroten, eftersom det då efter 5-6 år finns bilar med mycket bättre tekniker och längre räckvidd. (Eller så hoppas jag det i alla, eller så var peak oil bara en analytikermiss och bensin/diesel rasa ner till 7-8 kr igen)
exeqt

Inlägg av exeqt »

he he, den dagen vi har 7-8kr/l igen för bensinen, är den dagen geneme man kör med vatten.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

AndLi: Det är ju inte så att man kastar batterierna ut i naturen när man är klara med dom. Vet inte exakt hur återvinningen av blybatterier går till men det förefaller orimligt att det ska vara något större svinn. Allt finns ju "kvar i batteriets plast balja".

En vanligt bil måste även den har ganska omfattande kontantinsatser för att fungera. Då är 6500kr en droppe i havet.

Så är det ju bra om det kommer ny teknik för batterier, då är det ju bara att byta till den när det är dax. Troligen kommer det inte att komma någon ny typ av motor i alla fall.
Skriv svar