Jag lägger inte ner så mycket tid på enskilda detaljer innan alla lösningar är klara. blir så mycket ändringar fram och tillbaka
Den gamla vinkeln var 9°
Har ritat såhär så jag kan välja slag exakt:
Här har jag valt 5mm slag och får då 21,8° Ser rätt bra ut tycker jag
Hur stora kulor använder du?
Jo jag har funderat på expansionen men det är tydligen så man gör i svarvspindlar har jag läst. Får väl fixa vätskekylning av huset
Så här vart det med 5 mm slag: http://static.pici.se/pictures/JKnVjNlRy.jpg
Blev lite bättre marginal för bottningen utan att trycka sönder kulstoppen
Och 5 mm slag bör kräva ca 6000N istället. Hur mycket trycker din cylinder för att släppa verktyget?
Det är uträknat till 4500N men jag testade aldrig med fjädrarna stackade för "full kraft" men det bör stämma hyffsat. Dragkraften med verktyg i spindeln är precis som din ~3000N.
Det går så där skulle man kunna säga.... Jag var nära att lägga ner det helt och hållet då konan inte vart rakt slipad men jag beklagade mig lite för en arbetskamrat som sa att han kunde prova att slipa om den - hade ju inget att förlora och resultatet blev jävligt bra!
Jag har mindre en 1/100 kast i änden på ett verktyg med hållaren uppdragen i spindeln med en vanlig gängstång. MEN med den automatiska dragstången så får jag ett mycket större fel, vilket förbryllade mig ett bra tag. Till slut kom jag fram till att kulorna i grippern är så tighta mot dragtappen och den är (tydligen) inte 100% centrerad så grippern pressar gragtappen åt ena hållet och på så sätt 'bänder' hållaren ur läge.
Jag har ett par ideer på hur jag ska lösa det så kanske, kanske det kan bli en fungerande spindel i alla fall.
Jag vet...
Jag har inte lagt ner projektet men sen jag köpte Abene'n så är det inte längre lika aktuellt/prioriterar. Jag tror och hoppas att felet är hylsan som grippern löper i så en det jag behöver göra är att öppna up den ett par tiondelar till....
Det gick inte hamn för mig. Fick som sagt problem med att dragstången/grippern tryckte radiellt på dragtappen med oacceptabelt mycket kast som följd. Gjorde ett par försök att fixa det utan framgång. Sen sålde jag projektet till en forummedlem som nu säger sig ha fixat problemet jag hade och att den "går som en klocka". Jag har efterlyst projekttråd och bilder, hoppas det kommer.
Jag och en kompis var och kollade på Morgons maskin för ~2 månader sen. Vi ska nämligen bygga en CNC (snarare CNC konvertera en julafräs) och behövde lite kunskaper om mekanik, krafter osv. Morgons ställde då upp och visade hans maskin, jag tog lite bilder på den men insåg nu i efterhand att det var på tok för lite bilder. Vilket som så kan jag visa några bilder på spindeln.
IMG_8189.JPG
IMG_8191.JPG
IMG_8197.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.