Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Berätta om dina pågående projekt.
Prins Valiant

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av Prins Valiant »

Hittade denna länk.
https://vparts.se/se/tandspole-till-vol ... vkmbZxzAZ6
Kolla om den passar din bil. Betydligt billigare och V-parts säger att de levererar inom Norden. Får se hur de räknar Finland.
Verkar som om de levererar till Finland, jag hittade ett omdöme skrivet på finska.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag är ju ganska säker detta är problemet. Då jag tog av fördelarlocket föll rotorn lös, den sitter bara fast med en av tre skruvar...

Bild

Bild

Insidan av fördelarlocket annars:
Bild

Jag tror ju detta är hela felet egentligen och inget annat... Även om tändkablarna är från 1996 och sannolikt är mångt och mycket här original.

Jag drog ju åt dom hårt men det hjälpte inte verkar det som, får ta lite loctite.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Smutsen i locket lär ju inte underlätta iaf.

Funderar på om man kan använda en strömtrafo för att mäta tändpulserna och se skillnad på dem?

oscilloskop är ju rätt känsligt när det gäller tändningen, men man bör också kunna mäta på primären på tändspolen och se hur vågformen ser ut för de olika cylindrarna. Om jag fattat rätt så ska man kunna se att kurvan ändrar riktning när gnistan tänds, så därmed bör man kunna se om gnistan tänds lika snabbt för alla cylindrarna.

Vet inte hur det är på 850 men på S70/V70 så använde de olika styrbox osv beroende på om motorn har turbo eller inte, för de som inte är drive-by-wire. Det verkar som att antingen Volvo själva eller nån för mig okänd underleverenatör utvecklade styrbox osv, men gav upp och gick över till tror det är Bosch dels för alla med turbo, och dels för alla bilar med drive-by-wire. Vet inte om detta påverkar tändningen eller enbart insprutet dock.

Sidospår: Min S70 är extremt osugen på att starta när den stått, speciellt om det inte är sommarvärme. Har väl berättat tusen gånger om det, men värsta var när den stått ett par månader och var kanske -20 eller liknande, då jag fick separera kablarna till startmotor respektive resten av elsystemet och köra startkablar från två andra bilar, och det tog väl totalt en timme att få igång skiten. När den väl startat och gått nån minut så går den hyggligt.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag har använt loctite på rotorskruvarna och rengjort locket med WD40 och en trasa, sen monterade jag ihop och åkte på en teståkning och nu är allt hackande borta.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Gött!
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

DennisCA skrev: 28 november 2024, 16:54:44 Jag är ju ganska säker detta är problemet. Då jag tog av fördelarlocket föll rotorn lös, den sitter bara fast med en av tre skruvar...
Jag fattar inte, sitter inte rotorn i centrum?
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jo det gör den. Men tittar du på bilden så ser du tre skruvar på rotorn, men i bilderna är två av skruvarna lösa och rotorn halkat ner. Det gjorde den så fort jag plockade bort fördelarlocket. Med locket på plats har rotorn lyckats hållas mer eller mindre på plats, men den har uppenbarligen kunnat röra sig och det har orsakat tändningsproblemen.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Ok, då fattar jag.
Det var ju bra att du hittade ett uppenbart fel. :tumupp:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

DennisCA skrev: 28 november 2024, 11:03:36 volvo fördelarlock
Varför är det olika höjd på högspänningsuttagen?
Är det en 90 graders vinkel på tändkablarna som gör det trångt annars?
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Ja det vet jag inte riktigt, skulle jag gissa tror jag det har till syfte att säkerställa man endast kan dra tändkablarna på ett vis, längderna är så specifika att det bara går ihop på ett sätt, så det blir idiotsäkert. Om det verkligen är så vet jag inte. Men kanske.

Rotorn har ju också tre skruvar och de sitter i en triangel med olika längder så det går bara att skruva ihop på ett sätt.

Sen finns det också en liten "plastplupp" i mitten av rotorn som matchar ett hack i fästet, så man kan verkligen inte sätta den fel och skulle plastpluppen vara sönder så säkerställer skruvarnas osymmetriska geometri att den ändå kommer rätt.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Har kört med fläkten några dagar annars efter jag bytte kontakt och den har gått felfritt. Kablarna blir inte varma, det känns ine varmt då jag rör i kontaktstiftet.

Köpte nog en ny (begagnad) fläkt i onödan.
Användarvisningsbild
norlin

Inlägg av norlin »

Ett reservdelslager med "bra att ha" prylar som är vanligt att de går sönder är inte onödigt, det har även den effekten att delen där man har en reserv har en förmåga att aldrig gå sönder, vilket innebär att man slipper byta.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Förstås men jag funderade på att bygga en rökgasfläkt till svetsen av den ena.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

DennisCA skrev: 29 november 2024, 08:29:46Ja det vet jag inte riktigt, skulle jag gissa tror jag det har till syfte att säkerställa man endast kan dra tändkablarna på ett vis, längderna är så specifika att det bara går ihop på ett sätt, så det blir idiotsäkert. Om det verkligen är så vet jag inte. Men kanske.
Min reservdels-850 har om jag minns rätt "skammens tändkabeldragning" (i brist på bättre försvenskning av det engelska uttrycket "... of shame"), i form av att två kablar byter plats nära stiften för att de blivit felanslutna vid rotorn, så det verkar gå att sätta fel trots allt :D

Håller med om funderingen/gissningen att det är vinklade kontakter dock. Det här är ju en av de sista motorerna med gemensam tändspole, och bland de första där första målet var att motorn skulle ta så lite plats som möjligt och sen byggde de en bil som passar motorn/drivlinan, istället för den klassiska metoden att tillverka motorer/drivlinor i stort sett separat från bilarna.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Sitter fördelaren i änden på kamaxeln?
Skriv svar