Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
-
- Inlägg: 1423
- Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
- Ort: Kristianstad
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Hittade denna länk.
https://vparts.se/se/tandspole-till-vol ... vkmbZxzAZ6
Kolla om den passar din bil. Betydligt billigare och V-parts säger att de levererar inom Norden. Får se hur de räknar Finland.
Verkar som om de levererar till Finland, jag hittade ett omdöme skrivet på finska.
https://vparts.se/se/tandspole-till-vol ... vkmbZxzAZ6
Kolla om den passar din bil. Betydligt billigare och V-parts säger att de levererar inom Norden. Får se hur de räknar Finland.
Verkar som om de levererar till Finland, jag hittade ett omdöme skrivet på finska.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Jag är ju ganska säker detta är problemet. Då jag tog av fördelarlocket föll rotorn lös, den sitter bara fast med en av tre skruvar...


Insidan av fördelarlocket annars:

Jag tror ju detta är hela felet egentligen och inget annat... Även om tändkablarna är från 1996 och sannolikt är mångt och mycket här original.
Jag drog ju åt dom hårt men det hjälpte inte verkar det som, får ta lite loctite.


Insidan av fördelarlocket annars:

Jag tror ju detta är hela felet egentligen och inget annat... Även om tändkablarna är från 1996 och sannolikt är mångt och mycket här original.
Jag drog ju åt dom hårt men det hjälpte inte verkar det som, får ta lite loctite.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Smutsen i locket lär ju inte underlätta iaf.
Funderar på om man kan använda en strömtrafo för att mäta tändpulserna och se skillnad på dem?
oscilloskop är ju rätt känsligt när det gäller tändningen, men man bör också kunna mäta på primären på tändspolen och se hur vågformen ser ut för de olika cylindrarna. Om jag fattat rätt så ska man kunna se att kurvan ändrar riktning när gnistan tänds, så därmed bör man kunna se om gnistan tänds lika snabbt för alla cylindrarna.
Vet inte hur det är på 850 men på S70/V70 så använde de olika styrbox osv beroende på om motorn har turbo eller inte, för de som inte är drive-by-wire. Det verkar som att antingen Volvo själva eller nån för mig okänd underleverenatör utvecklade styrbox osv, men gav upp och gick över till tror det är Bosch dels för alla med turbo, och dels för alla bilar med drive-by-wire. Vet inte om detta påverkar tändningen eller enbart insprutet dock.
Sidospår: Min S70 är extremt osugen på att starta när den stått, speciellt om det inte är sommarvärme. Har väl berättat tusen gånger om det, men värsta var när den stått ett par månader och var kanske -20 eller liknande, då jag fick separera kablarna till startmotor respektive resten av elsystemet och köra startkablar från två andra bilar, och det tog väl totalt en timme att få igång skiten. När den väl startat och gått nån minut så går den hyggligt.
Funderar på om man kan använda en strömtrafo för att mäta tändpulserna och se skillnad på dem?
oscilloskop är ju rätt känsligt när det gäller tändningen, men man bör också kunna mäta på primären på tändspolen och se hur vågformen ser ut för de olika cylindrarna. Om jag fattat rätt så ska man kunna se att kurvan ändrar riktning när gnistan tänds, så därmed bör man kunna se om gnistan tänds lika snabbt för alla cylindrarna.
Vet inte hur det är på 850 men på S70/V70 så använde de olika styrbox osv beroende på om motorn har turbo eller inte, för de som inte är drive-by-wire. Det verkar som att antingen Volvo själva eller nån för mig okänd underleverenatör utvecklade styrbox osv, men gav upp och gick över till tror det är Bosch dels för alla med turbo, och dels för alla bilar med drive-by-wire. Vet inte om detta påverkar tändningen eller enbart insprutet dock.
Sidospår: Min S70 är extremt osugen på att starta när den stått, speciellt om det inte är sommarvärme. Har väl berättat tusen gånger om det, men värsta var när den stått ett par månader och var kanske -20 eller liknande, då jag fick separera kablarna till startmotor respektive resten av elsystemet och köra startkablar från två andra bilar, och det tog väl totalt en timme att få igång skiten. När den väl startat och gått nån minut så går den hyggligt.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Jag har använt loctite på rotorskruvarna och rengjort locket med WD40 och en trasa, sen monterade jag ihop och åkte på en teståkning och nu är allt hackande borta.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Jo det gör den. Men tittar du på bilden så ser du tre skruvar på rotorn, men i bilderna är två av skruvarna lösa och rotorn halkat ner. Det gjorde den så fort jag plockade bort fördelarlocket. Med locket på plats har rotorn lyckats hållas mer eller mindre på plats, men den har uppenbarligen kunnat röra sig och det har orsakat tändningsproblemen.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Ok, då fattar jag.
Det var ju bra att du hittade ett uppenbart fel.
Det var ju bra att du hittade ett uppenbart fel.

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Ja det vet jag inte riktigt, skulle jag gissa tror jag det har till syfte att säkerställa man endast kan dra tändkablarna på ett vis, längderna är så specifika att det bara går ihop på ett sätt, så det blir idiotsäkert. Om det verkligen är så vet jag inte. Men kanske.
Rotorn har ju också tre skruvar och de sitter i en triangel med olika längder så det går bara att skruva ihop på ett sätt.
Sen finns det också en liten "plastplupp" i mitten av rotorn som matchar ett hack i fästet, så man kan verkligen inte sätta den fel och skulle plastpluppen vara sönder så säkerställer skruvarnas osymmetriska geometri att den ändå kommer rätt.
Rotorn har ju också tre skruvar och de sitter i en triangel med olika längder så det går bara att skruva ihop på ett sätt.
Sen finns det också en liten "plastplupp" i mitten av rotorn som matchar ett hack i fästet, så man kan verkligen inte sätta den fel och skulle plastpluppen vara sönder så säkerställer skruvarnas osymmetriska geometri att den ändå kommer rätt.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Har kört med fläkten några dagar annars efter jag bytte kontakt och den har gått felfritt. Kablarna blir inte varma, det känns ine varmt då jag rör i kontaktstiftet.
Köpte nog en ny (begagnad) fläkt i onödan.
Köpte nog en ny (begagnad) fläkt i onödan.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Ett reservdelslager med "bra att ha" prylar som är vanligt att de går sönder är inte onödigt, det har även den effekten att delen där man har en reserv har en förmåga att aldrig gå sönder, vilket innebär att man slipper byta.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Förstås men jag funderade på att bygga en rökgasfläkt till svetsen av den ena.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Min reservdels-850 har om jag minns rätt "skammens tändkabeldragning" (i brist på bättre försvenskning av det engelska uttrycket "... of shame"), i form av att två kablar byter plats nära stiften för att de blivit felanslutna vid rotorn, så det verkar gå att sätta fel trots alltDennisCA skrev: ↑29 november 2024, 08:29:46Ja det vet jag inte riktigt, skulle jag gissa tror jag det har till syfte att säkerställa man endast kan dra tändkablarna på ett vis, längderna är så specifika att det bara går ihop på ett sätt, så det blir idiotsäkert. Om det verkligen är så vet jag inte. Men kanske.

Håller med om funderingen/gissningen att det är vinklade kontakter dock. Det här är ju en av de sista motorerna med gemensam tändspole, och bland de första där första målet var att motorn skulle ta så lite plats som möjligt och sen byggde de en bil som passar motorn/drivlinan, istället för den klassiska metoden att tillverka motorer/drivlinor i stort sett separat från bilarna.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Sitter fördelaren i änden på kamaxeln?