SueCia skrev:En annan fråga när jag ändå är igång.
Jag provkör en anläggning med en extremt lång markförlagd bus, kabeln är en 50x2x0,5 och har legat sedan 80talet.
Jag kör bussen i ett av paren (resten av kabeln är i stort sett oanvänd).
Resistansen är 86 Ohm, arean på den typen av kabel är väl 0.22 om jag inte har fel, då borde längden bli runt 1081/2 kabellängd 540 meter alltså. Än så länge verkar det fungera men jag ser detta mer som ett experiment och har budget för att göra en bättre lösning om detta visar sig inte fungera.
Är detta alldeles för hög resistans för en RS485 bus?

Resistansen (som ökar sakta med högre frekvens pga. skineffekt) tillsammans med dielektriska förluster står för signaldämpningen efter sträckan och slingresistansen är inte synlig som en del av impedansen längre vid 100 KHz och högre i frekvens då kabelns kapacitans och induktans nu blivit dominerande för impedansvärdet
ethernet_1000m_115200_baud.png
Rött drivsidan efter generatorimpedansen 100 Ohm, blått signalen vid mottagaren, 100 Ohm terminerat
En simulering CAT5-kabel 50 pF/m, 500nH/m, 0.166 Ohm/m på 1000 meters längd med 100 Ohm terminering på båda sidor och +/- 3V matning (0-3V per utgång differentiellt blir 6 Volt t_t)
nu får man inte med dielektriska förluster eller skineffekt eftersom simulatorn inte tar 'g' värdet i sin modell
hur eller hur så ser det ut som att på CAT5 bör 1000 meter inte vara ett problem vid 115200 Baud , 2000m är problem då svinget börja bli litet på mottagarsidan och det blir rätt besvärligt även med avancerade mottagare som ADSL-modem och förmodligen en slutlig gräns vid runt 4000 meter.
dämpningen är runt 6.9 dB vid 100 kHz, 14 dB vid 2000m, 27.8 dB vid 4000m - dvs runt 7 dB per 1000 meter tillagt, i verkligheten mer pga diektriska förluster och skineffekt som ökar med ökad frekvens.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.