Hur kan det bli en spänning här?
Re: Hur kan det bli en spänning här?
Tack för tipsen.
Men även om jag hittat felet så har jag inte löst det. Att ta bort dioderna tar bort möjlighet att köra på batteri, vilket begränsar flexibilitet så helst skulle jag vilja lösa det på annat sätt.
Men även om jag hittat felet så har jag inte löst det. Att ta bort dioderna tar bort möjlighet att köra på batteri, vilket begränsar flexibilitet så helst skulle jag vilja lösa det på annat sätt.
Vad är det för dioder då?
Har du räknat med deras läckström? Som tex kan variera stort med temperatur etc.
Har du räknat med deras läckström? Som tex kan variera stort med temperatur etc.
Inget bra val, reverse current vid 5V typ 0,5mA, max 1 mA om jag läst rätt i databladet
Aha.tack...där har vi förklaringen...
I första revisionen var spänning 0 - 3.3 V in på processor och då var inte 0.5 mA backström något problem. Men vid omtaget till transistor blev det mindre bra
I första revisionen var spänning 0 - 3.3 V in på processor och då var inte 0.5 mA backström något problem. Men vid omtaget till transistor blev det mindre bra
Fast om jag ökar R17 och R19 så borde detta minska spänningen på basen så transistorn slutar leda. Det är denna transistor:
http://se.farnell.com/infineon/bc847ce6 ... n%2Fsearch
http://se.farnell.com/infineon/bc847ce6 ... n%2Fsearch
Fast vid batteridrift vill du ju ha så små viloströmmar som möjligt.
.
.
BAT46 (hålmonterad) har läckström 0,5 microampere max. Måste finnas någon som är ytmonterad med motsvarande data.
BAT42 SOD80 tex
BAT42 SOD80 tex
Aha, schottkydioder... Alla har vi våra käpphästar när det kommer till elektronikdesign, undvika schottky är min 
Man kan lura sig och tro det är trevligt med lågt framspänningsfall men har man inte koll på diodtypens "nackdelar" såsom reverse current så kan det ge stora problem. Speciellt som det ofta också är väldigt temperaturberoende.
Schemat gav inte heller någon ledtråd till att det var något annat än standarddioder. Kan vara nog så viktigt att använda korrekta symboler när man ritar även enkla saker.

Man kan lura sig och tro det är trevligt med lågt framspänningsfall men har man inte koll på diodtypens "nackdelar" såsom reverse current så kan det ge stora problem. Speciellt som det ofta också är väldigt temperaturberoende.
Schemat gav inte heller någon ledtråd till att det var något annat än standarddioder. Kan vara nog så viktigt att använda korrekta symboler när man ritar även enkla saker.
- prototypen
Varför inte använda den nästan vanligaste, 1N4148.
Det är väl bara lite ström som ska väcka processorn så den kan slå på ström till sig själv men det är väl fruktansvärt overkill med en 3A diod. Läckströmmen är proportionerlig mot framströmmen.
Protte
Det är väl bara lite ström som ska väcka processorn så den kan slå på ström till sig själv men det är väl fruktansvärt overkill med en 3A diod. Läckströmmen är proportionerlig mot framströmmen.
Protte
Ja det stämmer. Dioderna är rejält överdimensionerad eftersom jag använder dem i andra delar av konstruktionen där 3 A behövs. Då var det smidigt att använda samma diod men det straffade sig...