I've got a dream

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tack för länken! Såg att motorerna inte kostar så mycket, så det vore nog enklast att köpa en sådan. Men ni gav en hel del bra idéer! :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Om du har en cd spelare som har minst 50x hastighet eller någonting sådant så finns det i dessa en väldigt bra motor som passar perekt till expempel lätta flygplan. Man tar bort den gamla mgneten som finns i rotorn och sätter i nya neodym magneter so mär betydligt starkare, lindar om spolarna och så har man en liten men lika stark (och ibland tom starkare) än dom man kan köpa som har samma storlek. Och den kostar inte mer än vad magneterna kostar, med andra ord en bit under 100:-.

Här är en motor som jag lindade om som jag (då) tänkte ha som direkt drivning till en helikopter som jag tänkt att köpa, men som nu är fram flyttat till någon gång när jag blir pensionär då jag inte har tid med det längre..

24-pols stator

Den är 5,6cm bred och 4mm tjock.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Hm, jag har några "överblivna" cd-enheter...

Du vet ingen sajt som visar hur spolarna är lindade?
Lämplig tjocklek på koppartråden?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har du sedan någon över så tar jag gärna och köper någon motor av dig. :) Har haft problem att få tag på några nämnligen.

Gjorde denna motor 2001 så jag kommer tyvärr inte ihåg sidorna jag var på. Men jag har dock allt i huvudet så bara fråga på om du vill. :) Skall se om jag kan hittar sidorna på någon av mina hårdiskar.

Alla lindningarna är lindade åt samma håll så att säga och det är en 3-fas motor så du behöver sen en kontroller till den såvida du inte kan använda den som finns i cd spelaren, men det vet jag inte hur bra det blir. Tjockleken på tråden är beroende på hur många varv du skall linda och hur mycket effekt som kommer att utvecklas men man skall sträva efter att alltid fylla hela utrymmet på statorn med tråd. Men till den jag gjorde passade 0.5 mm tråd perfekt och jag tror att det kan bli bra till din med. Gissar på att kanske en 15 varv per fas kan vara lagom men har sett att ner till 12 används i extrema fall med 0.7mm tråd. Skall den bara lyfta sig själv kan det också gå med 20varv 0.4 tråd och kanske tom några till då den drar mindre ström men ändå fortfarande är stark.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Låter ok. :)

Jag har ett projekt som snart är klart -och som borde bli det först.
Men det är alltid bra att få tips innan man ger sig på nästa projekt... :)
Användarvisningsbild
grapetonix

Inlägg av grapetonix »

Beroende på hur mycket jag får att göra kommer jag ha ett pseudoautonomt flygplan på gång i sommar. Med GPS-modul (billiga på ebay!) och fulhackade PMR-radios för lågbitrate långdistans kommunikation (status reports, köa upp kommandon osv). Skulle vara härligt att göra lite aerial photography.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

grapetonix:Skicka ett sådant över sverige och sen konkurrerar du ut lantmäteriet!

Fanns någon i USA som gjort JUST DETTA tyvärr ingen länk kvar men det var rätt sofistikerat. Ska försöka komma på vad jag sökte på när jag hittade den sidan. :?: [/b]
99nvbjed

Inlägg av 99nvbjed »

Ett sådant system används redan av bönder och skogsägare i sverige, man flyger ett modellplan med en kamera och en gps-mottagare över en skog/åker. Sen fixar ett företag ihop filmen till ett enormt flygfoto över området. Hade en föreläsning av killen som jobbar med det, han hade det som examensarbete på IT-programmet i Uppsala (som jag också går). Det var väldigt fascinerande!
Stefan_s
Kontakt:

Re: I've got a dream

Inlägg av Stefan_s »

brauer skrev:Hej!
Jag är modellflygare och vill utveckla min hobby. På nätet har jag sett en del projekt som är ganska tekniskt avancerade och vad man kan göra är ju riktigt häftigt!
Jag skulle vilja proppa en modell full med diverse häftiga grejer såsom nav.ljus, text2speech, loggning av olika värden (temp, höjd, fart etc), mao skapa en riktig liten värsting :)

NU till min fråga, är det lönt för mig att fortsätta läsa i FAQ, alla andra nybörjartrådar och datablad? Kommer jag överhuvudtaget kunna sätta ihop allt det där?
Jag är vän med lödkolven och har inte tummen på annan plats. Jag har programmerat VB.Net och läser fortfarande programmering.

Jag vill bara veta om jag ska lägga min tid på ngt annat än att studera digitalteknik på min fritid. :wink:

Ps! KANONTRÅDAR i FAQen. :tumupp: tack! Ds

Jag skulle köpa nån liten GPS enhet med ett RS232 interface. Koppal den till en PIC processor via en RS232 krets. Det är relativt lätt att läsa ur informationen ur en GPS då det är ett standardgränssnitt. Om du vill logga data kan du ju alltid hänga på något externt minne till PICen som lagrar din rutt. Vill du göra det lite mer avancerat ska du ju självklart kunna lägga in GPS positioner som ditt plan sedan följer!

Lite reglerteknik i PICen borde kunna fixa det

Väntar med spänning på resultatet :roll:

Mvh Stefan
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Det skulle vara kul att bygga ett VTOL RC-flyg, då med en feting motor för lyft och två små för balans och plan flygt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Såg någon på nätet som gjorde detta i form av en harrier liknande flygplanskropp (men ändå långt ifrån) med en modelljetmotor modell större i mitten pekandes nedåt. Det fungerade helt ok ända tills motorn la av på ca 50m höjd, och jag kan säga att dom hade väldigt fel när dom trodde att den skulle kunna glidflyga..

Om du vill ha en till att flyga exakt som ett harrier så är det var jag vet många som försökt men i slutändan så väger dom helt enkelt för mycket för att kunna starta vertikalt rakt upp utan dom måste ha fart först framåt så att vingarna lyfter dom, sen så blir dom nog också väldigt avancerade. Fläktarna måste vara så pass små så att dom får plats i flygplanskroppen men detta får då problem med att dom inte kan skyffla iväg lika mycket luft. Då måste varvtalet ökas och/eller motorn bli större och fler och tunga batterier behövs då, om man vill köra med el, så den blir helt enkelt för tung. Om det nu är någon som lyckats idag vet dock jag inte då det är något år sedan jag läste om detta problem med ett vtol modell flygplan. Skulle dock vara roligt att se när är någon som gör ett som fungerar exakt som en harrier.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

OT men svar till

Henry:Det finns faktist rätt gott om "nästan" VTOL plan iaf ultralätta. Har själv sett att man kan både landa och starta vertikalt. Dock skriver jag "nästan" eftersom det inte handlar om vinklingsbara propellrar utan bara att planet har mer dragkraft än vikt.

För den som inte förstår ovanstående så kan man ställa vingen på stabilisatorn och fenan (=det uppånervända "T:et" baktill på planet med rodren i) och därefter lyfta likt en raket. Samt om man är duktig landa på samma sätt.

Exempelvis dennahar jag sett göra detta.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tja jo iofs men detta är förstås ändå långt ifrån ett riktigt VTOL flygplan ala Harrier. :) Men visst kan man starta det på så sätt med lite skicklighet, jag har sett det göras på film och det ser riktigt roligt ut.

Sen är det dysor som håller en Harrier stabil och används även för driften framåt, den har sen endast en gigantisk motor som står för all kraft.

Det hade varit jäkligt roligt att bygga en fullt fungerande med just bara en motor så den hade varit en exakt kopia av en Harrier. :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

OT igen men...

Henry:Tyvärr är Harriern allt annat än stabil (kanske beroende på att den INTE styrs av µc(fly by wire)) och har en hög krashfaktor. Den kan bara hovra i 90 sekunder sen brinner motorn. Den "nya" harriern vad nu den heter som ska ersätta denna 70-talsmaskin är däremot helt datastyrd och därmed mycket lättflugen(som om jag visste :D) men den är inte i produktion än och vem vet när...

Finns en modell av harriern tyvärr varken mycket info eller bilder, varför jag tvekar att till att den fungerar.

Att bygga en vore enormt läckert Man kan ju börja med att kunna kontrollera en tiltsensor och med den och en µc styra dysorna, sen är bara resten kvar :)
offe

Inlägg av offe »

Passar på att haka på OT-trenden med dessa länkar:

http://rcpilot.sourceforge.net/
http://autopilot.sourceforge.net/

/offe
Skriv svar