Gammal 3.5" diskett station till usb. Möjligt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
X-IL
EF Sponsor

Re: Gammal 3.5" diskett station till usb. Möjligt?

Inlägg av X-IL »

Den AndLi länkar lär väl funka tycker jag. För datorn ser den ut som en floppy.

EDIT: Här finns en annan (kanske originalet? ) http://www.ipcas.com/products/usb-flopp ... o-udd.html
Findecanor

Inlägg av Findecanor »

Manicken på eBay borde ju fungera tycker man.

Det finns också adaptrar från IDE till SD-Card eller Compact Flash. De används mycket av retro-datorenthusiaster.
Mest praktiskt tror jag vore en sån, med bygel så att den går att montera i en expansionsplats bak på datorn.
Lite mer lagringutrymme än en floppy, men jag vet inte om det går att byta kort medans datorn är igång.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag googlade bara lite snabbt, jag utgick från att det var ett dubbelportat minne i princip.

Där man antingen kom åt minnet via ett diskettinterface kompatibelt med fysiska diskettstationer eller så komma åt minnet via USB från någon annan dator.
Alltså inget problem att Dos inte klarar USB då den datorn använder diskettinterfacet, INTE USB...
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

"stordator"? "dos-baserat"? - Är det en PC och MS-DOS eller är det något annat?

En gång i tiden vi råka ut för ett sådant behov, så körde vi dualboot Linux på maskinen (var en tidig Pentium iaf. tror jag). Varannan gång så boota den upp i Linux och borde backup över nätverket, sen boota den om till MS-DOS igen. Detta kräver ju en 486 eller högre iaf.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Inga problem att köra IP från DOS och mappa om A eller B till en nätverksmapp med SUBST om mjukvaran är låst till floppybokstäverna men en hårdvarulösning för $20 är nog billigare och enklare.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Det går att köra USB i DOS.
Men det förutsätter att moderkortet har USB-portar.
Panasonic har en 16-bits driver som kan laddas in i bl.a. DOS 6.22 och den heter USBASPI.SYS
Har gjort detta för nåt år sen och det funkar, men det tar ett tag att få rätt på alla parametrar.

Om moderkortet har IDE-hårddisk-anslutning kan du kanske sätta in en IDE-CF-adapter på ledig plats och använda ett CF-kort som extra hårddisk?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

swesysmgr skrev:Inga problem att köra IP från DOS och mappa om A eller B till en nätverksmapp med SUBST om mjukvaran är låst till floppybokstäverna men en hårdvarulösning för $20 är nog billigare och enklare.
wow... det var inte igår som man körde SUBST. Hardcore dos hackande.

Spontant skulle jag nog göra hela datorn till en virtuell maskin om det går. Sen kan man låta en raspberry pi vara server åt den.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ofta är väl anledningen att köra sådant gammalt att den styr nån slags hårdvara, och då kanske det är svårt att virtualisera.

Jag reagerade också på "stordator", en sådan kör förstås inte MSDOS, men jag antog att det snarare var namnet på PC'n i fråga.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

swesysmgr skrev:en hårdvarulösning för $20 är nog billigare och enklare.
Det där låter ju intressant.
Man kan alltså ersätta floppyn med denna enhet, och använda USB utan några drivrutiner eller liknande?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

säter: Jag tror faktiskt goteken kräver nån form av drivers original ? men jag har aldrig använt mina med original firmware.

Det finns flera olika alternativa firmwares dock, en komersiell som heter HxC som påstår sig stödja i princip allt, med den ska det bara vara att koppla in och köra på det mesta.

Ska nog köpa en HxC-licens och testa den vid tillfälle.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

The USB Floppy Emulator is suitable for all devices that currently use a legacy floppy disk drive.
No driver or configuration software required!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om hårddisken är modern nog att ha IDE så kan den ju tillfälligt kopplas till en IDE-USB-adapter och anslutas till en modernare dator för att ta backup på hela disken, och sen åter igen anslutas till den gamla datorn.

Jag skulle nog börjat med att försöka få tag på en fungerande diskettstation.

Sen om det är vanlig ISA-buss (eller någon annan buss det går att få tag på begagnade kort till) så skulle jag tryckt i ett nätverkskort, tagit backup på autoexec.bat/config.sys och sett till att ha en bootbar dos-diskett, och sen försökt installera någon av microsofts två olika klienter för vanligt SMB-nätverk ("windows fildelning"). De funkar direkt mot en server som kör Samba i Linux och med lite pill kan de köra mot en Windowsserver (eller Windowsdator i allmänhet om den delar ut någon disk/katalog). Sen är det "bara" att kopiera alla filer med till exempel xcopy /s /e c:\ x:\ (xcopy ingår i dos) om en nätverkskatalog är monterad som x:
Eftersom datorn är från 1996 så har den kanske också PCI-buss. Det finns lite olika problem som kan uppstå beroende på om man väljer ett ISA-kort eller PCI-kort. Oftast går det lättare att låta ett ISA-kort vara "osynligt" när nätverket inte är inladdat.

Om det är minst DOS 6.x så finns det inbyggt stöd för bootmeny i DOS. Då kan man ha två val, ett som laddar nätverksdrivrutinerna och ett som inte gör det. Då går det smidigt att köra utan nätverket ifall styrsystemet inte gillar nätverket.

En variant (som redan nämnts) på nätverk är boot-cd med något OS, t.ex. Linux eller Windows PE, som kan läsa burkens hårddisk och komma åt nätverket för att kopiera åt valfritt håll.

En annan variant:

Om det går att ha diskar på båda IDE-kanalerna så kan du koppla in en IDE-compactflash-adapter på den kanal som hårddisken inte sitter på. (om det sitter en CD så får du antagligen koppla ur den). Då är det riktigt smidigt att ta backup till CF-kortet. Börja med att partitionera och formattera kortet och kopiera sen alla filer (t.ex. xcopy c:\ d:\ /s /e ). Med burken avstängd så kan du ta ur CF-kortet och ansluta i en minneskortsläsare.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

säter skrev:
The USB Floppy Emulator is suitable for all devices that currently use a legacy floppy disk drive.
No driver or configuration software required!

Det kanske var så att man behövde speciell mjukvara för att administrera diskimagefilerna på minnet då, vet inte riktigt, nåt var det iaf.

Själv har jag bara använt gotek på Amigor, då med cortex-mjukvaran.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

säter skrev:
swesysmgr skrev:en hårdvarulösning för $20 är nog billigare och enklare.
Det där låter ju intressant.
Man kan alltså ersätta floppyn med denna enhet, och använda USB utan några drivrutiner eller liknande?
Ja men vissa modeller verkar skriva till floppy-images istället för direkt till USB-minnets filsystem, det blir en del mek i andra änden då om man skall sköta om 10st olika images framför allt om de kräver ett särskilt program på windowsmaskinen.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

La märke till en kontakt under floppy driven..
Kan det va nån alternativ lagringsmedia historia? Ser ut som en gammal mus/tangentbord kontakt eller sån S-video man hade i tvn för många är sedan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar