Få loss nylonskruv

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Re: Få loss nylonskruv

Inlägg av ensten »

Aceton?
John Eriksson

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Kul att det fungerade. Har själv inte provat detta utan satt och tänkte att det borde fungera då nylon är mjukare än de flesta metaller. Och man kan då borra med en mindre borr än vad gängan kräver.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
SM6XUN

Inlägg av SM6XUN »

Japp, gängan är M5 och det passade bäst med 4mm borr så den gick fri även om jag inte lyckades centrera perfekt, sen var det "bara" att pilla ut resterna.
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Sådana skruvar brukar jag ta ur med en insexnyckel.
Ta en nyckel som är så stor som hålet tillåter.
Värm upp den tills den är orange.
Pressa in den så långt det går. Ev. kan man behöva dra ut den och värma igen. Den skall ända ner till botten av skruven.
Låt det kallna ORDENTLIGT. Detta är det viktiga. Forcera inte avkylningen utan låt den gärna sitta någon timme innan du lossar skruven.
Detta ger ett så bra grepp att om skruven inte lossnar så beror det antingen på att den spricker i småbitar eller att insexnyckeln går av.
Användarvisningsbild
SM6XUN

Inlägg av SM6XUN »

Jag tänkte berätta hur det slutade, åtta avskjuvade skruvar skulle avlägsnas från en kylfläns,
de verkade sitta med låsvätska och flänsen har en långsmal öppning utefter skruvens längd som gjorde det besvärligt.

Det hela slutade med att jag försiktigt borrade ut resterna av skruvarna med ett 4.5mm borr och efter att pillat bort resterna så gott det gick avslutade jag med att rensa gängorna med en M5 skruv som jag slitsat med en Dremel kapskiva, efter lite lirkande så fick jag rensat gängan och nu är de nya skruvarna på plats :)

Bild
Skriv svar