Byte av elcentral, att tänka på??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Re: Byte av elcentral, att tänka på??

Inlägg av Purre »

Värme hade jag aldrig lågt på en jfb öht. Finns inget krav på det och om jag nu skulle känna tvång på jfb hade jag valt en på 300mA (brandskydd). Bastu lägger man också utanför jfb om du nu har sådan eller har planer på att skaffa.

Ang priset kolla med elbutik och se vad du själv får ge för pengar.
Välj Häger som tillverkare så får du bra saker.

Sen hade jag valt 3-polig säkring till värme, spis och om du har någon mer 3-fas belastning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Eller också skippar du JFB på Kyl/Frys.
Och som tidigare nämnts även på värme och liknande.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Tomas, hur är det numera, tror inte det är tillåtet att lämna något uttag utanför JFB.

Protte
Zenon88

Inlägg av Zenon88 »

Som jag fattat det så är det inte tillåtet att lämna något utanför jfb, ska kolla upp fabrik på grejerna, fick en offert på 10 000kr av en annan firma idag :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

gkar skrev:Z kostar mycket mer / pol.
Hittade du Z på Biltema?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, det har med riskanalysen, man talar i regelverket enbart om tillräckligt skydd mot elchock, hur man skyddar är en annan sak.
Dock är kraven sådana att, kan barn komma åt vägguttaget skall det finnas jordfelsskydd.
4 § För anläggningar i byggnader som inrymmer bostäder, grundskolor, förskolor, fritids-
eller daghem och där det i enlighet med bestämmelserna i 3 kap. 2 § behövs skydd
mot elchock vid indirekt beröring gäller följande.
I den del av byggnaden, som används till ändamål som avses i första stycket, ska det
finnas tilläggsskydd för uttag med högst 16 A märkström. Tilläggsskyddet ska bestå av
jordfelsbrytare med högst 30 mA märkutlösningsström. Jordfelsbrytaren ska skydda mot
fel i de grundläggande skyddsåtgärderna eller vid ovarsamhet hos användaren. Om avbrott i ett
uttag skulle medföra allvarliga konsekvenser, får dock uttaget undantas från tilläggsskyddet.
Se den sista meningen i citatet ovan.
Detta är från ELSÄKFS 2008:1
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Så kyl, frys , VP , VVB(eventuellt) på 300mA jfbrytare för ökat brandskydd.

Kyl och frys sitter ju ofta på uttag som är svåra att komma åt oavsiktligt. De är jordade.
VvB och VP sitter på fast installation för det mesta.

Resten av uttagen kör man på en jordfelabrytare för personskydd, ev flera (exempelvis utomhus placerade uttag)

En bra taktik?

(har precis köpt hus , där bara golvvärmen i ett badrum är på jordfelsbrytare, orginal diazed proppcentral, ungefär som för TS)
qx5

Inlägg av qx5 »

Om det enligt 4 § är en anläggning i en bostad och det enligt 3 kap 2 § skall skyddas mot elshock:
3 kap. 2 § Grundläggande säkerhetskrav skrev:2 § En starkströmsanläggning ska vara utförd så, att personer och husdjur skyddas mot elchock som kan uppstå vid direkt beröring av spänningsförande delar eller av utsatta delar som blivit spänningsförande genom ett fel, det vill säga indirekt beröring.
Och eftersom uttaget är kopplat till t.ex ett kylskåp som ofta har stora metallytor som via fel kan bli strömförande så borde då även JFB kopplas in där?

Tankegång:
Anläggning i bostad.
Skydd mot elshock.
Vägguttag kopplas till kylskåp.
Kylskåp har metallyta som kan bli strömförande vid fel.
Detta skall då JFB skyddas.
Konsekvens är att man kan få maten upptinad vid JFB fel.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Så som jag lärt mig så är vitala delaar som inte behöver jfb (värmeanläggning är sådan eftersom skadorna blir betydligt större om det stängs av en längre tid) och bastu.
Resten måste ha inkl kyl och frys. Är man med i facket har man många ggr Folksam som hemförsäkring och där finns möjlighet att få ersättning för förstörd mat i kyl och frys vid strömavbrott.

Dessutom idag behöver man inte vara orolig över att jfb löser ut utan anledning vill jag påstå. Under mina år med jfb har dom aldrig löst ut utan anledning hux flux.
Senast redigerad av Purre 10 november 2015, 20:54:22, redigerad totalt 1 gång.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Kylskåp ansluts till jordade uttag. Både för att i kök måste det vara jordade uttag (sedan urminnes tider) och de har metallhölje och är garanterat inte dubbelisolerade.

Brott i PE ledaren skyddar de ju inte mot, men det är en av anledningarna till att man inte skall fucka med denna, eller försöka göra fulhack. FAs, Nolla en sak. PE en helt annan division.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Varför skulle ett kylskåp inte vara dubbelisolerat?
QX, läs den sista raden i ccitatet i mitt tidigare inlägg.
Man kan faktiskt undanta till exempel kylskåp, om man vill.

Beträffande bastu, elvärme, värmepumpar mm, har de rätt ofta så höga läckströmmar mot jord, så att normala JFB löser.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Kyl och frys är inte allvarliga konsekvenser. Värmeanläggning som slutar fungera med sönderfrusen vattenledning är det.

Dessutom kyl och frys är jordade, med andra ord inte dubbelisolerade. Är en produkt dubbelisolerad saknar den jord per automatik.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Allvarliga konsekvenser, tja det är ju upp till ägaren att bedöma detta.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Snarare upp till försäkringsbolag och myndigheter så som Elsäkerhetsverket.

http://www.elsakerhetsverket.se/Fragor- ... sbrytare1/
Säger också sitt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det där vad som är "allvarlig konsekvens" framstår för mig som rätt godtyckligt.

Det borde finnas någon regel som säger att "allvarlig konsekvens" (och för den delen även termer såsom "ringa värde" o.s.v.) ska kunna viktas mot inkomst och tillgångar hos berörd(a) person(er).
Skriv svar