Logo är dock inte i närheten av deras S7 system skulle jag säga så man får inget gratis på den vägen.
Annars har jag provat Schneider Electric Zelio Logic lite snabbt på jobbet och den tyckte jag var enkel att komma igång med då man kan välja ett grafiskt gränssnitt.
Crouzet Millenium 3 vs Siemens LOGO!
Re: Crouzet Millenium 3 vs Siemens LOGO!
Jag kan starkt rekomendera xlogic, basversionen tillåter 512 grindar, medans logo till låter 56 eller nått sånt. Miljön i xLogic är snarlik logo, typ kopierat. Men xLogic har många fler funktioner och flera olika sorters expansionsmoduler. Har använt xlogic i flera år och de funkar till enklare funktioner, bra är även att det finns tid ur i den, så man kan styra saker efter datum och klockslag.Al_Bundy skrev:Hittade återförsäljaren till xLogic! Det verkar vara nästan som LOGO!. Jag tror jag ska kika lite mera på xLogic. Man får lite mera för samma pris som en LOGO!.
-
Jag skulle i första hand välja Millenium3. Först för att det känns stabilare än de andra samt att deras sekvensstyrning är väldigt enkel och bra att jobba med.
Andra hand Logo.
Xlogic har jag använt men har slutat med det pga att det inte känns stabilt och att programmeringsverktyget gör lite grann som helst. Linjerna flyttar sig hit och dit och man får ingen överblick över hur programmet hänger ihop. För väldigt små program känns det ok men när programmen blir lite större störs jag av att hela tiden måste flytta linjer för att se hur det hänger samman.
De andra reläersättarna har jag använt väldigt lite. S7 skulle jag också rekommendera om du ska fortsätta som automationsingenjör. Men för att göra mindre system känns Millenium bra för mig.
Andra hand Logo.
Xlogic har jag använt men har slutat med det pga att det inte känns stabilt och att programmeringsverktyget gör lite grann som helst. Linjerna flyttar sig hit och dit och man får ingen överblick över hur programmet hänger ihop. För väldigt små program känns det ok men när programmen blir lite större störs jag av att hela tiden måste flytta linjer för att se hur det hänger samman.
De andra reläersättarna har jag använt väldigt lite. S7 skulle jag också rekommendera om du ska fortsätta som automationsingenjör. Men för att göra mindre system känns Millenium bra för mig.
Om det är ett projekt som du ska göra genom skolan kanske de kan hjälpa dig att köpa ett Siemens S7-1200 skolpaket.
Har för mig att ett paket med PLC + ett års licens av TIA portalen kostar 6000:- + moms eller nått sånt. Vi har 16st av dessa paket på gymnasieskolan där jag jobbar. Riktigt skoj att leka med
Vi har 10st Crouzet och några Logo! också men vi brukar också kalla dem för programmerbara relän mer än PLC. Iaf här uppe i Norrbotten används dessa och Logo! mestadels inbyggda i större maskiner av olika slag. Då man styr processer i fabriker m.m. används Siemens S7 eller liknande.
Har för mig att ett paket med PLC + ett års licens av TIA portalen kostar 6000:- + moms eller nått sånt. Vi har 16st av dessa paket på gymnasieskolan där jag jobbar. Riktigt skoj att leka med

Vi har 10st Crouzet och några Logo! också men vi brukar också kalla dem för programmerbara relän mer än PLC. Iaf här uppe i Norrbotten används dessa och Logo! mestadels inbyggda i större maskiner av olika slag. Då man styr processer i fabriker m.m. används Siemens S7 eller liknande.
Hej.
Det kanske blir en crouzet. Men samtidigt känns det mer lockande att programmera AVR via Simulink.
En PLC känns ju dock bara dyr.
Det kanske blir en crouzet. Men samtidigt känns det mer lockande att programmera AVR via Simulink.
En PLC känns ju dock bara dyr.