Mr3D - Project Tatami (datorchassi från scratch)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av Mizzarrogh »

Skulle kanske gå om man fräste en tjock panel med flänsar på en sida tex och drog några heatpipes, men nu skall vi inte döda hans motivation här... :D :D
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

matteeee skrev:Det där blir ju grymt snyggt. Vad tror du chassit kostat dig när du är klar? =)
Tekko skrev:Åt helvete för mycket skulle jag tro, troligen lika mycket äller mer än ett likvärdigt byggt lian li chassi.
Mizzarrogh skrev:Men mindre än ett CaseLabs gissar jag. :)
(om man inte räknar med jobbet då... 8) )
Just nu har jag lagt 2700kr på aluminium. Jag har inga prisuppgifter än, så bara uppskattningar, men vattenskärning av plåtarna går nog på ~3000kr, sen tippar jag på att anodisering(om jag ska ha 2 olika färger) kommer gå på runt ~5000kr. Eventuellt om jag behöver lite polykarbonat och övriga grejjer, säg 1300kr.

Det blir cirkus 12000kr. Men som sagt, mycket av det är bara uppskattningar, känns som rimliga priser dock. Det är ju bara för chassit i fråga, där är inga komponenter eller nått annat medräknat.

totteflash skrev:Snacka om fräs-excess...
Ska du fräsa ut täckplåtarna också?
:roll:
Nah. De ska vattenskäras på lokala vattanskärningsfirman.

hyperion skrev:PORR! Strunt samma vad det kostar! Att ha kul och göra vad man vill = Priceless
Håller med! Med tanke på antalet timmar och hur "ofta" jag bygger en ny dator får det kosta vad det kostar. Har jag råd är det ju bara att vänta en extra månad på nästa löning. :P

svanted skrev:varför inte skippa fläktarna!!
om du har en burk i massiv aluminium så koppla alla varma kretsar termiskt till själva skalet och fräs kylflänsar på utsidan,
det finns ju inget 3vligare än en HELT ljudlös dator...
Tror dock inte det är praktiskt på något vis. Hade det gällt en dator på 50w eller så hade det ju varit ok, men om man trycker på med 4-500w eller så blir det lite jobbigare...
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Jag håller med om att priset kan få vara av mindre betydelse och verkar hittills såklart värt det, men ändå intressant att få veta vad det handlar om.

Jag är imponerad och hoppas vi får se slutresultatet här :) Kämpa på!
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

39.JPG
40.JPG
Var iväg till vattenskäraren i fredags. Blev jäkligt bra faktiskt!

Om ni undrar varför det finns en borstad och en oborstad plåt är för han först körde fram en i borstad aluminium, men vi såg sen att baksidan såg hemsk ut(var några fula märken då den bara var borstad på ena sidan, så han körde fram en till, som dock var oborstad.

Den borstade är dock galet snygg! Håller på att överväga om man kanske ska använda den ändå men försöka fixa till skadorna på baksidan. Men det är ett senare problem.

41.JPG
42.JPG
Moderkortsplåten ska försänkas in i stommen så det påbörjades så fort jag var tillbaka.

Efter några timmars jobb så var det äntligen klart! Det snea staget har jag med kört klart. Det var även några smågrejjer kvar på vissa delar till stommen som jag körde klart.

Såvida jag inte går och ändrar något(vilket jag troligen kommer göra om jag känner mig själv rätt) så är stommen helt klar i NC-bearbetning. Det är ju en massa putsjobb och liknande jobb relaterade till ytan, men det är det sista jag gör innan anodisering.

43.JPG
När stagena ändå var isär passade jag på att fila till hörnena på stagen.

Innan så var det hörnet vasst, vilket såg hemskt ut. Jag tog fram diamantfilen och fasade till hörnet, så även det hörnet passade perfekt med de resterande faserna!

44.JPG
45.JPG
46.JPG
Försänkningen av moderkortsplåten var inte det enda jag han med.

Båda shrouds bearbetade jag på andra sidan. Dock så är de inte klara än på länge.

47.JPG
48.JPG
49.JPG
50.JPG
51.JPG
Jag måste bara älska test-monteringar! Man känner sig så nöjd då!

Jag kände dock det att shroudsen måste tas mer på höjden. När stommen skruvades ihop så förspänns hela sammanställningen för mycket. Så genom att jag fräser av några tiondelar på shroudsen så minskar jag den förspänningen vilket kommer leda till bättre vibrationsupptagning.

IMG_0660.JPG
IMG_0666.JPG
IMG_0667.JPG
Vad är ett bygge utan lite gnistning? Körde fram några elektroder som ska gnista ur shrouden så man får plats med skruv där. Så shroudsen kan skruvas fast på radiatorn.

Det var allt för denna gång. Nästa helg blir det nya tag!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Detta är ren porr :)
MrIzoard

Inlägg av MrIzoard »

Mycket snyggt!
Fortsätt på din inslagna väg och giv oss många bilder.

//U
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Tårögd så vackert :)

Kunde du inte gnistat ut shroudsen så allt det fina aluminiumet kunde användas :)
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Tackar tackar! :D

swapper: Att trådgnista i aluminium är inte bra för maskinen... Dels måste man ställa om massa olika värden och sen gnistdammet bildar nån äcklig hinna på maskinen som är svår att få bort.(Jag trådgnistar inte, men trådgnistaren har sagt det till mig) Sänkgnista i alu verkar dock inte vara några problem. Jag gissar på att det beror på att fotogen används istället för vatten som i en trådgnist.
meconer
EF Sponsor

Inlägg av meconer »

Jag trådgnistar i aluminium ibland. Jag undviker det dock och om jag måste så sätter jag i en uppsättning filter som jag bara har när jag gnistar aluminium. Jag blandar INTE! Gör jag det så sätter det igen filtren blixtsnabbt.

I övrigt går det väldigt bra att gnista alu. Man kan avverkar fortare än något annat material jag har kört. Gnistbildningen blir också mycket kraftigare. Det är ibland så att man får ta på sig hörselskydd för oljudet som uppstår.
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Så det är så det ligger till! :)

Hehe, kommer bli skoj att sänkgnista alu isåfall... Skrotelektroden jag har, har ett undermått på 0.5mm/sida så kommer kunna bränna på rätt bra med den isåfall. :D
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Fick hem moderkortet till bygget för några dagar sen! Det blev ett GIGABYTE GA-X99M Gaming 5.
IMG_4698.JPG
IMG_4699.JPG
Jäkligt trevligt moderkort måste jag säga! Jag har inte startat det än(kan inte då jag inte har processor och minnen) men rent hårdvarumässigt känns det som ett gediget moderkort. Det är dock några småsaker jag måste göra med det för att det ska bli perfekt. Mer om det senare!

IMG_4708.JPG
Originalkylaren? Nej den behövs inte!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

POST kod är alltid trevligt.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag har aldrig förstårr hur cpu tillverkarna kan veta om man använder orginalkylaren eller ej, då de skriver på förpackningen att använda en eftermarknadskylare häver garantin, har de nåt spec ämne i kylpastan som de genom pastarester kan ta reda på om man använt orginalkylaren eller ej ?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

:shock: Vill ha din verkstad!
Tekko

Inlägg av Tekko »

Är säkert på jobbet på raster och "after hours" :P Tvivlar starkt på att han har dessa maskiner i egen ägo.
Skriv svar