Pulse jet styrsystem!
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 28 januari 2015, 17:47:50
Re: Pulse jet styrsystem!
Tack för svaren LaRdA och Icecap, ska köpa in lite nya komponenter och hör av mig så får ni se hur det gått!
SeniorLemuren, om du vill se filmer på pulsejetmotorer finns dem på youtube. Frågan var inte specifikt angående byggandet av en pulsejet utan ett tändsystem.
SeniorLemuren, om du vill se filmer på pulsejetmotorer finns dem på youtube. Frågan var inte specifikt angående byggandet av en pulsejet utan ett tändsystem.
Re: Pulse jet styrsystem!
Även sådana med kopparkärna ?Icecap skrev: Detta innebär såklart också att vanliga tändkablar är oanvändbara, deras motstånd är för hög och varierar alldeles för mycket.
Re: Pulse jet styrsystem!
Jag ringde till NKT och frågade efter kopparkärna med tjock isolering. Detta fanns inte i sortimentet längre men killen jag pratade med hade ett par halva rullar hemma i garaget så om han kunde få min adress ville de komma på posten...!
Sagt och gjort.
Sedan monterade jag det 4,7k högspänningsmotstånd jag skulle ha i ledningen från tändspolen med krympflex över osv.
Då fick jag rätt impedans och allt trillade väldigt bra. Att jag hade gjort en mindre designmiss fick jag snabbt åtgärdad:
Jag hade en timeout på tändningen med en retriggable timer (4538) så om jag hade tändningen på utan motorvarv stängde tändspolen av efter 3,8 sek. Tyvärr blev avladdningsströmmen för mycket för transistorn så vid ett tillfälle kunde jag starta motorn varefter den körde 3,8 sek - och sedan dog tändningen.
Lösningen för att halta hem var att köra tändningen av-på var 3,5 sek, det var bara ung. halvmilen hem. För att maximera sträckan per 3,5 sek gasade jag duktigt.
Ett byte av krets och ett litet seriemotstånd senare var allt OK.
Min tanke med tändsystemet var att skaffa 4 tändspolar och skippa strömfördelaren helt.
Sagt och gjort.
Sedan monterade jag det 4,7k högspänningsmotstånd jag skulle ha i ledningen från tändspolen med krympflex över osv.
Då fick jag rätt impedans och allt trillade väldigt bra. Att jag hade gjort en mindre designmiss fick jag snabbt åtgärdad:
Jag hade en timeout på tändningen med en retriggable timer (4538) så om jag hade tändningen på utan motorvarv stängde tändspolen av efter 3,8 sek. Tyvärr blev avladdningsströmmen för mycket för transistorn så vid ett tillfälle kunde jag starta motorn varefter den körde 3,8 sek - och sedan dog tändningen.
Lösningen för att halta hem var att köra tändningen av-på var 3,5 sek, det var bara ung. halvmilen hem. För att maximera sträckan per 3,5 sek gasade jag duktigt.
Ett byte av krets och ett litet seriemotstånd senare var allt OK.
Min tanke med tändsystemet var att skaffa 4 tändspolar och skippa strömfördelaren helt.
Re: Pulse jet styrsystem!
Skulle man kunna få se hur du gjorde runt tändspolen på båda sidorna?
Re: Pulse jet styrsystem!
Orkar inte rita men:
HT-delen:
Tändspole-utgång ===>
4,7k högspänningsmotstånd ===>
Strömfördelare
===> Tändstift 1
===> Tändstift 2
===> Tändstift 3
===> Tändstift 4
=== betyder tändkabeltjockt (7mm?) kopparkabel. Finns att köpa med klar PVC-isolering men är skit, det svåra är att skaffa med gummiisolering.
Dock finns dessa kablar i en skärmat utförande till flyg, de kostar möjligen "en aning" mer än vanliga kablar...
Drivningen av tändspolen var utan någon form för snubber och med 3 st parallellkopplat N-MOSFET som tål 1200V - vilket ju ger högre Rdson varför jag parallellkopplade 3 st.
Körde med Beru-X tändstift och justerade inget på 600 mil. Hade ingen problem, varken med start, kyla, fukt eller annat, inte ens vid standardtesten: öppna gasen helt vid låga varv. Kontrollmätning av gnistgapet visade runt 1,3mm då jag bytte tändstift.
HT-delen:
Tändspole-utgång ===>
4,7k högspänningsmotstånd ===>
Strömfördelare
===> Tändstift 1
===> Tändstift 2
===> Tändstift 3
===> Tändstift 4
=== betyder tändkabeltjockt (7mm?) kopparkabel. Finns att köpa med klar PVC-isolering men är skit, det svåra är att skaffa med gummiisolering.
Dock finns dessa kablar i en skärmat utförande till flyg, de kostar möjligen "en aning" mer än vanliga kablar...
Drivningen av tändspolen var utan någon form för snubber och med 3 st parallellkopplat N-MOSFET som tål 1200V - vilket ju ger högre Rdson varför jag parallellkopplade 3 st.
Körde med Beru-X tändstift och justerade inget på 600 mil. Hade ingen problem, varken med start, kyla, fukt eller annat, inte ens vid standardtesten: öppna gasen helt vid låga varv. Kontrollmätning av gnistgapet visade runt 1,3mm då jag bytte tändstift.
Re: Pulse jet styrsystem!
Tackar
På LV-sidan, var det bara 12V->3 st 3 st parallellkopplade N-MOSFET->Tändspole->Jord ?
"3 st parallellkopplat N-MOSFET som tål 1200V", kommer du ihåg vad det var för modell?

På LV-sidan, var det bara 12V->3 st 3 st parallellkopplade N-MOSFET->Tändspole->Jord ?
"3 st parallellkopplat N-MOSFET som tål 1200V", kommer du ihåg vad det var för modell?
Re: Pulse jet styrsystem!
Det var bara 3 st N-MOSFET, några IRF-nånting. Ingen snubber, ingen dioder, ingenting. Exakt vilka typer är likgiltigt, det var 1986(ungefär) och det har helt säkert kommit nyare och bättre med lägre Rdson.
Re: Pulse jet styrsystem!
Tyvärr inte. Hade dock tekniken klar men funderade på att göra en analog tändningsstyrning som utgick från kamaxeln. Detta tog en del tid och störningarna gjorde att jag gav upp. Jag hade dock planerat att ta samma skiva som jag fick pulser från kamaxeln med och lägga in ett binärt mönster för val av tändspole.
Självklart kunde jag köra en sekvens och sedan ha en "noll-puls" men jag ville ha binära data att leka med.
Självklart kunde jag köra en sekvens och sedan ha en "noll-puls" men jag ville ha binära data att leka med.
Re: Pulse jet styrsystem!
"4,7k högspänningsmotstånd" är det något färdigt du hittade, eller universal?
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 28 januari 2015, 17:47:50
Re: Pulse jet styrsystem!
Hej igen!
Har nu bestämt mig för att pröva denna:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... S14C40LPBF
Vad tror ni om att köra med en sådan?
Har nu bestämt mig för att pröva denna:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... S14C40LPBF
Vad tror ni om att köra med en sådan?
Re: Pulse jet styrsystem!
Det var väll den jag länkade till på första sidan?
Så den ska fungera bra tror jag!
Så den ska fungera bra tror jag!
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 28 januari 2015, 17:47:50
Re: Pulse jet styrsystem!
Japp! Det är samma.
Man blir bara lite fundersam när det nämns 4st parallellkopplade 1200V Mosfets. :/
Men en IRGS14C40LPBF borde ju fungera.. Jag har inte testat spolen för vilken spänning den kommer upp i men inte borde det vara så mycket att man behöver 4st 1200V?
Man blir bara lite fundersam när det nämns 4st parallellkopplade 1200V Mosfets. :/
Men en IRGS14C40LPBF borde ju fungera.. Jag har inte testat spolen för vilken spänning den kommer upp i men inte borde det vara så mycket att man behöver 4st 1200V?
Re: Pulse jet styrsystem!
Det är värt att tänka på att det har hänt endel på transistor-fronten på 30år.
Om man läser databladet så kan man se att denna transistorn har en inbyggd "funktion" som begränsar spänningen över transistorn till en säker nivå,"High self-clamped inductive switching Energy" (400v som den begränsar till räcker rätt bra då den spänningen ökas med 100x eller så av tändspolen, dvs ~40kv ut.)
Den är typad att klara en viss ström vid en viss induktans hos tändspolen, ju högre induktans ju lägre ström (titta på sida 2).

Om man läser databladet så kan man se att denna transistorn har en inbyggd "funktion" som begränsar spänningen över transistorn till en säker nivå,"High self-clamped inductive switching Energy" (400v som den begränsar till räcker rätt bra då den spänningen ökas med 100x eller så av tändspolen, dvs ~40kv ut.)
Den är typad att klara en viss ström vid en viss induktans hos tändspolen, ju högre induktans ju lägre ström (titta på sida 2).