Fråga ang. lön!

Nerre

Re: Fråga ang. lön!

Inlägg av Nerre »

danei skrev:Lönen baseras väl helt på vilket jobb man förväntas utföra i framtiden. Länen sätts ju innan arbetet är utfört. Att de förväntningarna sedan baseras på vad man gjort tidigare är en annan sak.
Ingångslönen sätts i förväg, baserat på tillgång och efterfrågan, sen revideras ju lönen regelbundet och då brukar man ju titta på vad man har presterat.

Det här med att ingångslönen sätts baserat på tillgång och efterfrågan gjorde att jag ett tag jobbade med att lära upp nyanställda som hade högre lön är vad jag hade... Jag vet inte om jag "kom ikapp" dem eftersom de slutade redan inom ett par år.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Vänta lite. Stod inte byggbranschen i TV och klagade på brist på byggarbetare?

Hur mycket praktik måste du ha?

Totalt outbildad personal på restaurang (diskplockare) har ju 18500kr i månaden och det är den lägsta lön enligt kollektivavtal som finns i Sverige.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

1600timmar är lärling på sen första års montör, andra års och sen blir man fullbetald.
Rooobin123

Inlägg av Rooobin123 »

Ja, som sagt. Jag har god koll på stegen och hur det fungerar med timmar, år mm.
Det som jag är nyfiken på är just vad som brukar vara vanligt bland de som börjar vid lite äldre ålder. (Vilket kanske inte är så vanligt, men de måste ju finnas några som börjat lite senare).

Som endel här säger så är ju inte 13000 ens mänsklig för en vuxen som hunnit jobba lite och knappast något man ens kan säga upp ett fast jobb för. Att man inte är fullt kompetent rent "elektriskt" innebär ju inte att man är helt oduglig när det t.ex. Gäller övriga sysslor som t.ex. Sätta kabelrännor, dosor, uttag, hämta material mm.
Lite "skitgöra" kan man ju och ska man ju givetvis göra samtidigt som man måste få lära sig annat också.

Jag har som sagt haft endel andra jobb förut som egentligen varit "likartade" som eljobb fast i andra branscher och varit absolut helt på 0 när de gäller kunnande men har nog aldrig haft en lön på under 18-20 000.
grottan

Inlägg av grottan »

Det här med lärlingsgrejen måste väl vara en rent facklig grej vilket känns förlegat år 2015?

Ponera att TS är svin-vass på t.ex drivsystem, automation eller helgrym på felsökning så att en tilltänkt arbetsgivare kan sätta honom i arbete direkt och dra in bra pengar och skapa nöjda kunder, helt enkelt en kille som är eftertraktad på arbetsmarknaden. Måste han då för att inte få fackets onda öga på sig först träla genom massa najande av VP rör och spika dosor på valv på nått storbygge innan han får börja nere från botten på lönetrappan?

Rent behörighetsmässigt skall det ju e.g inte spela någon roll då det är upp till den som sitter på behörigheten att avgöra delegeringsordningen.

Tompa?
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

TomasL skrev:Och det är till syvende och sist avtalet mellan Arbetsgivaren och det lokala facket som avgör.

Till sist är det väl vad arbetsgivaren och arbetstagaren skriver under på... ;)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Så snart facket är inblandat så blir det bara pannkaka av allting!
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

TomasL skrev:Nja, det är knappast någon äldre som skolar om sig till ett hantverksyrke.
Men visst, 15k är ju lite tufft naturligtvis, men så är det, och så skall det naturligtvis vara.

Det skulle jag säga är fel, men det beror ju på vad man menar med äldre...

Vi har haft en 25+ och tre 30+ som gått på Nercia. Gjorde sex veckor praktik, sen började de som lärlingar.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Du får väl se det som en del i din utbildning. Jag tjänade bra som 20-årig programmerare utan utbildning, en bra bit över 20 k i månaden. Ändå satte jag mig i skolbänken 5 år med studielån på ca 7000:- istället. Visst är det tufft när man lärt sig leva på det tredubbla, men såhär i efterhand är jag rätt glad. Även om det kommer ta mig till jag är 40 innan jag är ifatt t ex en elektriker i livsinkomst.

Klara sig utan bil och bo i en lite sunkigare lägenhet ett år är väl ett ok pris att betala för en stabil arbetsmarknad resten av livet.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Har man lite buffert och en partner med normal inkomst är inte så svårt.
Min fru pluggar nu, dock inte heltid så hon drar ju fortfarande in en del pengar. Men att det inte går att gå ner i inkomst en period är fel.
Rooobin123

Inlägg av Rooobin123 »

Lite svårt att veta vad som folk svarar på när det inte är citerat.

För att tillägga så är jag redan klar med utb. Och har gått tillbaka till mitt gamla jobb eftersom min ledighet för studier är slut. Varit i kontakt med lite elfirmor men har inte fått något konkret, det ju varit mycket helger och jag avslutade utbildningen precis innan helgerna.

Givetvis går det att gå ner i lön, det handlar iaf för min del inte bara om det. Det var något jag var medveten om innan. Dock är det lättare att säga än att faktiskt göra känner jag. Lätt att säga när det inte är dags att fatta beslutet.

Sen tycker jag faktiskt fortf. att lärlingslönen är skamligt låg OM man nu kliver in med absolut lägsta lönen. Yrket handlar ju inte enbart om det rent elektriska. Det är ju kundvemötande, ansvar och en massa massa Annat som ett arbete medför som man ju har lite i bagaget efter några år på arb. Marknaden.

Tillsist måste jag säga att diskussionen här Faktiskt blivit riktigt intressant.
Dock var det inte exakt det jag var nyfiken på, men den får gärna fortsätta :) Det vore dock intressant om det fylls på med information om folk som tagit jobb som elektriker som varit lite äldre, löner man fått osv. Osv!
Tackar för era svar!
LarryXz

Inlägg av LarryXz »

TomasL skrev:Nja, det är knappast någon äldre som skolar om sig till ett hantverksyrke.
En som gick i min klass fyllde 50 samma år och skolade om sig från musiklärare.
Användarvisningsbild
ojz0r

Inlägg av ojz0r »

grottan skrev:Ponera att TS är svin-vass på t.ex drivsystem, automation eller helgrym på felsökning så att en tilltänkt arbetsgivare kan sätta honom i arbete direkt och dra in bra pengar och skapa nöjda kunder
I det fallet så vore det nog lämpligare att inte jobba åt en "elfirma" utan gå på industrin direkt då dessa ofta har egna el/instrument/automationsavdelningar.
Dessa industrier brukar gissningsvis inte implementera lärlingslöner. Dock kollektivavtal inom industri snarare än el eller tjänstemän.
grottan

Inlägg av grottan »

Min erfarenhet är att industrierna i största möjliga mån drar ned på egna avdelningar och lägger ut det mesta på entreprenad, både nyproduktion och underhåll.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

grottan skrev:Det här med lärlingsgrejen måste väl vara en rent facklig grej vilket känns förlegat år 2015?

Ponera att TS är svin-vass på t.ex drivsystem, automation eller helgrym på felsökning så att en tilltänkt arbetsgivare kan sätta honom i arbete direkt och dra in bra pengar och skapa nöjda kunder, helt enkelt en kille som är eftertraktad på arbetsmarknaden. Måste han då för att inte få fackets onda öga på sig först träla genom massa najande av VP rör och spika dosor på valv på nått storbygge innan han får börja nere från botten på lönetrappan?

Rent behörighetsmässigt skall det ju e.g inte spela någon roll då det är upp till den som sitter på behörigheten att avgöra delegeringsordningen.

Tompa?
Då har han valt fel yrke, eftersom man måste kunna spika kabel för att få el-behörighet, vilket är målet för utbildningen och yrkesvalet.
Skriv svar