Något som han är cool på oxo är ju hur kan kopplar ihop chippen rent fysiskt. (Dessutom tar han väldigt bra närbilder på sina saker. Belysningen är ju i det närmaste perfekt.)
Jag brukar använda virtråd och löda med när det är mycket som ska in på ett kort, men virtråden måste klippas till i lagoma längder och avisoleras innan den kan lödas. Och det är ganska så bökigt, och inte blir det helt snyggt heller.
Han använder någon ännu tunnare tråd som är belagd med polyuretanlack som tydligen inte nöts bort vid normal användning, men man kan löda rakt igenom den. Mycket praktiskt.
gvs skrev:Säg att du har en kurva i två dimensioner, ex: x^2 den ser ju ut som ett "U" om du ritar den. Om man deriverar den så får man lutningen på kurvan x^2, allstå om man beräknar derivatan i punkten x=2 så får man 4 ty d(x^2)=2x. med x=2 ger det 2*2=4 alltså: i punkten x=2 ökar kurvan med 4 enheter i y-riktning för varje enhet i x-riktning.
Hmm, okej, förstår lite... Tack för hjälpen!
Får nog vänta till jag gått matte C som nån sa, inan jag kan förstå mig på den till 100%... Men jag förstår lite...
Det var över huvud taget mycket snygga byggen. Smart användning med tråden och ytmonterade kretsar. Tråden är mycket troligt sådan som man lindar spolar med, därav dess isolationsförmåga samt att den kan lödas utan att avisoleras.
Japp. Elfa har sådan tråd verkar det som. 360 meter av 0.2mm varianten kostar 32 kr så det är något som jag definitivt tänker köpa nästa gång jag beställer något.
Förmodligen ska man nog passapå att köpa en lite grövre variant samtidigt (fast <0.9 mm så att det fortfarande är lödbar direkt utan avskrapning) för att använda för att distribuera ut matningsspänningen och jorden.
matseng skrev:Japp. Elfa har sådan tråd verkar det som. 360 meter av 0.2mm varianten kostar 32 kr så det är något som jag definitivt tänker köpa nästa gång jag beställer något.
Förmodligen ska man nog passapå att köpa en lite grövre variant samtidigt (fast <0.9 mm så att det fortfarande är lödbar direkt utan avskrapning) för att använda för att distribuera ut matningsspänningen och jorden.
Jag har testat lite med den 0.2mm tråden. Det är lite jobbigt för man måste nämligen skrapa av lacken innan man löder, jag använde en tång och skalpell. Dock är lacken tålig vilket är väldigt bra.
Så här blev det (har ingen scanner så jag tog bilderna med digitalkameran):
De första lödningarna jag gjorde var de längst till vänster, de var kanske inte så fina men de blev bättre och bättre. På undre bilden ser man de senare lödningarna som blev helt ok. Jag köpte även flussmedel på doseringspenna som underlättade väldigt mycket!