Chip amp med prylar från skrotlådan
-
- Kontakt:
Re: Chip amp med prylar från skrotlådan
Jag förstår inte riktigt vilka funktioner fjärren har? Mute och standby? Ingen volymkontroll?
- Electricguy
Mute och standby säger sig väl lite självt?
Stänga av och på ljudet, och slå av/på själva förstärkaren.
Ingen volymkontroll än. Jag vet inte ens om jag kommer att få plats med en motoriserad pot i lådan, då det sitter en trafo bakom.
Sen är inte direkt fjärkontrollerad volym något jag direkt använder. Även om det finns på en anläggning så tenderar jag ändå att vilja använda ratten rakt i lådan istället.
Stänga av och på ljudet, och slå av/på själva förstärkaren.
Ingen volymkontroll än. Jag vet inte ens om jag kommer att få plats med en motoriserad pot i lådan, då det sitter en trafo bakom.
Sen är inte direkt fjärkontrollerad volym något jag direkt använder. Även om det finns på en anläggning så tenderar jag ändå att vilja använda ratten rakt i lådan istället.
-
- Kontakt:
Tack. Nu när jag är hemma och kan se bilderna (jobbet blockerar imgur) så var texten helt förståelig också.
- Electricguy
Kul att se ett projekt med TDA 7294.
Har ett liknande liggande sedan ett gäng år tillbaka.
Ett riktigt lågbudget bygge från tiden som student.
Durkaluminium från egna skrothögen, trafo från skrotad förstärkare osv.
Även isoleringen runt likriktaren var billig.
Elecricguy: har du byggt efter det enklaste schemat från databladet?
Någon som vet var man kan få tag i ett snyggt kretskort till TDA 7294?
Har nämligen 8st kvar i en låda som kanske förtjänar ett bättre öde.
/Stark
Har ett liknande liggande sedan ett gäng år tillbaka.
Ett riktigt lågbudget bygge från tiden som student.
Durkaluminium från egna skrothögen, trafo från skrotad förstärkare osv.
Även isoleringen runt likriktaren var billig.

Elecricguy: har du byggt efter det enklaste schemat från databladet?
Någon som vet var man kan få tag i ett snyggt kretskort till TDA 7294?
Har nämligen 8st kvar i en låda som kanske förtjänar ett bättre öde.
/Stark
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Electricguy
Haha se där! Riktigt lökigt och bra bygge!
Jag har byggt efter denna kopplingen:
[Här var det tänkt att en bild på kopplingen skulle postas. Men jag hittar så klart inte bilden längre. Men det var enklast tänkbara koppling. Fungerar bra dock.
Det kan hända att jag har det avritat på ett papper någonstans..]
EDIT: Found it! Ritat i EGCAD (tm) med kopparpasta-plugin nere till vänster.

Jag har byggt efter denna kopplingen:
[Här var det tänkt att en bild på kopplingen skulle postas. Men jag hittar så klart inte bilden längre. Men det var enklast tänkbara koppling. Fungerar bra dock.
Det kan hända att jag har det avritat på ett papper någonstans..]

EDIT: Found it! Ritat i EGCAD (tm) med kopparpasta-plugin nere till vänster.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Stark: Du kanske kan bygga själv efter exemplet i databladet? Där visas komponentsidan av kortet. Eller är du ute efter ett färdigt kort?
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... 1243_e.pdf
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... 1243_e.pdf
opampen: sedan man skaffade hus och två barn så har möjligheterna lägga tid på hobbyn minskat
.
Därför var jag på jakt efter färdiga kort fast omonterade och utan komponenter för jag har nog redan allt på hyllan. Lite tidsoptimering helt enkelt.
Annars hade nog gått att lösa utan alltför stora problem exempelvis så som du föreslog. Tror de korten jag redan har etsades hos någon polare efter att ha exponerats mha. overheadfilm som kopierades från någon tidning.
Alldeles för tidskrävande idag när jag dessutom inte har några sådana grejor kvar.

Därför var jag på jakt efter färdiga kort fast omonterade och utan komponenter för jag har nog redan allt på hyllan. Lite tidsoptimering helt enkelt.
Annars hade nog gått att lösa utan alltför stora problem exempelvis så som du föreslog. Tror de korten jag redan har etsades hos någon polare efter att ha exponerats mha. overheadfilm som kopierades från någon tidning.
Alldeles för tidskrävande idag när jag dessutom inte har några sådana grejor kvar.
- Electricguy
Sådär.. Har grejat lite mer med förstärkaren. Dock inget som direkt förtjänar en bild. Jag har bytt 5V nätdelen till standby funktionen, då den förra kvittrade lite vid låg belastning. Och så har jag programmerat in så att mute reläet dras innan förstärkaren slås till, det hålls draget en sekund och släpps sedan när förstärkaren verkligen är igång som den ska. Det känns lite trevligare så.
Det är lite roligt att ha en programmerbar förstärkare..
Det är lite roligt att ha en programmerbar förstärkare..

Stark: Förstår att tiden är begränsad. Men hoppas att du hittar några färdiga kort. Allt om elektronik hade en del man kunde köpa färdigt från olika byggen. Om du kan hitta någon som kan ha eller om det finns att köpa?
Electicguy: Det verkar jätterbra med de små justeringarna du har gjort. En sekund är lagom för att stärkaren ska stabilisera sig.
- Electricguy
Jo jag tyckte att det blev rätt lagom.
En till funktion jag har insett att det kan vara bra att ha är att den går ur mute läge om man tar den ur standby, om den sattes i standby med mute aktiverat.
Jag trot nästan att jag får stoppa dit en programmeringskontakt.. för det börjar bli tråkigt att skruva av de 10 skruvarna som håller i locket nu..
En till funktion jag har insett att det kan vara bra att ha är att den går ur mute läge om man tar den ur standby, om den sattes i standby med mute aktiverat.
Jag trot nästan att jag får stoppa dit en programmeringskontakt.. för det börjar bli tråkigt att skruva av de 10 skruvarna som håller i locket nu..