Komma igång med Arduino

Berätta om dina pågående projekt.
Xoffis
Kontakt:

Re: Komma igång med Arduino

Inlägg av Xoffis »

Har inte lusläst allt, men jag råkade se att du skriver att det inte finns tillräckligt med utgångar, det finns ju fler kort än just UNO (om det är ett sådant du har) ett mega tex har ju 54 digitala + 16 analoga (som går att använda som digitala)
Användarvisningsbild
)ExecutoR(

Inlägg av )ExecutoR( »

Japp! Har kollat lite på det, blir antagligen en sån i framtiden när jag fått slut på I/O portar. I praktiken har jag inte kommit dit ännu, så har inte varit ett problem.

Idag kom HopeRF-prylarna från Australien. Riktigt små och smidiga. Lödningarna kanske har lite att önska men det ser ändå okej ut. Får se om jag kan löda egna sen, egentligen är det bara ett par kondensatorer som man behöver ha mellan Radiokretsen och arduinon som jag förstått det. Har precis flyttat så Arduinoprojekten är inte högsta prio just nu.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(

Inlägg av )ExecutoR( »

Ny update!

Har precis fått kommunikation mellan två av Arduinos med HopeRF-kretsar. Det tog lite tid, och har jag otur har jag bränt en eller så var den DOA. Programmet rapporterar Initiation failed.

I vilket fall så har jag nu länk! Räckvidden med lägsta effekt och de billigaste spiralantennerna klarade nästan tvärs igenom lägenheten, vilket är lite bättre än jag nånsin fick till envägs med de billiga RF-kretsarna.

Fick använda motstånd för att sänka arduinons 5V output till 3.3V för RF-kretsen.

Första testsetuppen:
WP_20141218_001.jpg
Till nästa kom jag på att jag kunde montera alla motstånd direkt på kretsen för att göra det smidigare. Jag misstänker även att den kretsen som inte vill kanske dött av att en pulldown-resistor glappat i breadboarden så spänningen på ingången blivit för hög.
WP_20141218_002.jpg
Jag kopplade enligt följande:

First side:

NC is not connected.
NSS is an input for RFM69 so I use a voltage divider and connect to Nano328 D10
MOSI is an input for RFM69 so I use a voltage divider and connect to Nano328 D11
MISO is an otput for RFM69 so I don't use a voltage divider and connect to Nano328 D12
SCK is an input for RFM69 so I use a voltage divider and connect to Nano328 D13
GND is not directly connected to the Nano as it's connect to the other GND
Antenna to a 16,5 cm antenna as I use a 433MHz
GND is connected to Nano ground

Second side:

Reset is not connected .
DI00 is an input for RFM69 so I use a voltage divider and connect to Nano328 D12 D2
DI01&02&03&04&05 are not connected
3.3V is connected to Nano 3.3V

Snabbt och fel. Såg längre ner i tråden jag hittade infon att DI00 är en utgång och därför inte behöver några motstånd, men det verkar fungera ändå. Ytterligare att tänka på är att Arduinon (ivf Uno) bara ger 50mA på 3,3V och HW-kretsen kan dra upp till 130mA vid full effekt, så man behöver en extern strömkälla för RF-kretsen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar