Renovera el- moppe

Berätta om dina pågående projekt.
Anders_gbg

Re: Renovera el- moppe

Inlägg av Anders_gbg »

Icecap:Att ha tekniskt rätt är det enda som spelar roll. :doh: (så detså)
Jag vet hur batterier fungerar och att vid hård belastning blir dom varma, om nu någon har någon gång mätt
ett batteri under längre tid struntar jag fullständigt i. Nog om det nu.

:!: Jag repeterar "Detta var inte min frågoställning. Jag undrar hur laddnings balanseringen enklast/bäst kan lösas." :!:

Sverige:
Reklam är inte tillåtet i forumet :(
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Märkningen är baserad på en längre urladdnings tid. Sedan är inte alla batterier avsedda för så höga strömmar som 1C. Jag tänker speciellt på zinkluft. Men även andra celler som är optimerade för långa urladdningstider.

Att säga var man köpt något är helt okej på forumet. Även att tipsa om produkter som man har intresse i, bara man är öppen med det. Men inlägg som dyker upp enbart i marknadsföringssyfte är inte okej. Det är förhållandevis högt i tak här. Även kunskapsnivån är relativt hög. Det verkar vara saker du inte är riktigt van vid.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

För att i någon mån svara på din fråga: Skaffa en kraftig laddare för batterier avsedda för radiostyrda "leksaker", dessa
har balansering inbyggt. Den du isåfall skaffar måste ha stöd för din typ av batterier (LiPo, Li-Ion, LiFe o.s.v.).

Denna är bara tagen på måfå och kanske inte alls uppfyller dina krav: men som exempel:

http://www.habohobby.se/sv/produkter/ra ... atand.html

En enkelt påstående: Om du har en blyackumulator på 12V 10Ah och tar ut 120W (10A eller 1C om man så vill) så kommer blyacken bli varm p.g.a. 10A genom den interna resistansen, denna värme är en energiförlust som inte hamnar i din förbrukare.
Värmen uppstår inte om du tar ut säg 1A istället. == Ah-kapactiteten stämmer sämre ju högre strömmar man tar ur.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Den laddaren funkar inte, laddar bara upp till 6s (sex celler seriekopplade).

Länkade en som funkar bra, iCharger 1010B...

http://www.kullagergrossisten.se/produc ... 030ac87dcd
Anders_gbg

Inlägg av Anders_gbg »

adent:
Förvisso går små mängder bort i värme(några enstaka %) men så länge man håller sig innom tolleranserna är det försummbart.

Ingen som har ett kopplings chema för ett batteri pack med balanseringen på?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Fel igen. Om man laddar ur en blyackumulator med 1C så får man ut ca halva energimängden enligt Peukerts lag. Det är ett typvärde och det finns säkert bättre batterier än så. Men du tycks ju tro att 1C är lågt i sammanhanget. Startbatterier är ofta märkta med strömmar i storleksordningen av 10C. Så det är absolut inte utanför spec.

50% ser jag inte som någon enstaka procent.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Balanseringskablar kopplas såhär...

Bild

Det här "verktyget" går bara upp till 5s3p, men man förstår principen...

https://www.commonsenserc.com/page.php? ... iring.html

Varifrån kommer batterierna?
Anders_gbg

Inlägg av Anders_gbg »

Om jag läser chemat rätt är det 1 "extra" tråd per batteri utom det sista i serien som har 2.
Är balanseringen inte inkopplad samtidigt som laddare eller förbrukare? :humm: Det verkar som det skulle bli korttis då.
Har någon byggt en diy balanserare, och kan tippsa om hur?

Ok, ni bad om det,här är länken till sidan.

http://www.miniinthebox.com/sv/icr-5000 ... om=sysmail
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du verkar ha svårt att läsa schema också...

Balanceringskretsen är i grunden ganska enkel.
Man har en motståndsstega mellan + och GND, antal celler kretsen styr avgör antal motstånd, alltså ett antal identiska motstånd i serie mellan GND och +.

Sedan har man en avkänning av den faktiska spänning (från ledningen till cellen) och den spänning som borde finnas (från motståndsstegen). Skillnaden förstärks lagom och styr en utgång som belastar den specifika cellen mer eller mindre.

Alltså styrs spänningen över varje cell av den cell som har lägst spänning.
Anders_gbg

Inlägg av Anders_gbg »

Icecap:
Din attetyd är inte välkommet på min tråd.Du är "bannad"! :tumner:

Jag vill bara höra från sakliga och kunniga människor tack.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

"Attityd", inte "attetyd". Och det ska en dansk berätta för dig???!

Och om du vill ha kunniga och sakliga folk här tror jag faktisk att du får hoppa av!

Du fick en bra och kunnig förklaring på hur en lastbalancering fungerar, förstår du den inte kan du ju fråga.
Problemet är nog att anpassa balanceringen om det ä många steg som ska balanceras, inte omöjligt men när spänningsskillnaden når ett visst nivå blir det besvärligt men op-amp som klarar spänningarna osv.

Det går såklart att lösa - men man kan ta en genväg och dela upp i fler delar som överlappar lite. Då kan spänningsskillnaden stanna inom vettiga nivåer och designen blir enklare.
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Om man kollar på länken och läser recensionerna så ser man att batterierna inte alls är på 5000mAh. De som testat berättar att dom snarast är på mellan 1000 och 2000 mAh.

Så tyvärr blir du nog lurad om du tror du ska få ut så mycket ur de cellerna. Det kommer ge en väldigt mycket sämre räckvidd än du räknar med. Och det är väl inte så kul att få slut "bränsle" halvvägs hem...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

icecap har varit saklig och korrekt genom hela tråden och det var otrevligt att läsa den där :tumner:

att välja bra batterier är viktigt, och med dom nya li+något så gäller det att ladda dom rätt, annars är dom snart kasserade

tyvärr förekommer det mycket mygel eftersom folk har svårt för att mäta upp dom på ett vettigt sätt
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Anders_gbg skrev:Icecap:
Din attetyd är inte välkommet på min tråd.Du är "bannad"! :tumner:
Det här är ett forum där tanken är att alla ska ta del av informationen, det är inte din tråd mer än någon annans.
Om någon har problem med attityden så är det då inte Icecap
Anders_gbg skrev: Jag vill bara höra från sakliga och kunniga människor tack.
Du har fått väldigt många sakliga och korrekta svar här. Även om inte alla svar är vad du tänkt dig. Icecap är absolut en av de besitter en hel del kunskap på det här forumet.

Att du inte fått länkar till DIY BMS beror nog på vilken kunskapsnivå du har visat. Har man problem med att koppla in en färdig BMS så ska man nog inte ge sig på att bygga en.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Anders_gbg: jag har inte sett att du är forumsägaren så att försöka banna mig från denna tråd tror jag redan att du kan se är ganska omoget.

Sedan är det ju ganska klart att de ackumulatorer du planerar på håller kanske 20% av den energimängd du antar att de har, inget bra.

MEN: det finns definitivt mer energitäthet i LiIon än i blyackumulatorer och räknat till vikt är det ingen tvekan om vad som vinner. Kruxet är bara att inse att du måste handla ung. lika många LiIon-ackumulatorer som det går att få plats med när de gamla ackumulatorar åker ut.

Det sparar en del vikt och kan ge längre räckvidd samtidig.

Laddningen kan skötas med ett antal laddare med balancering, balanceringen behöver inte att vara total för paketet men istället för varje laddare som kan ladda var sin del av det totala paket. Det blir dock knasigt med många kontaktdon osv.

Sedan har jag en generell fråga till alla om detta med balanceringen: Att man "avleder" ström från en cell är ju klart men hur stor %-del av laddströmmen kan det röra sig om? Alltså som mest?
Skriv svar