Lite Pneumatikfrågor. Kompressor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
PTC

Re: Lite Pneumatikfrågor. Kompressor

Inlägg av PTC »

Rekommenderar den typ av reducerare jag länkade till tidigare i tråden och på den sätter du en snabbkoppling :)

JAg har nån liggandes om du är intresserad av nån sådan
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag hadde hellre kunna ställa trycket på pressostaen

att köra högt tryck för att senare ställa ner det är dyrt

men en bra regulator för finliret däremot är inte fel
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det är sant att det blir dyrt om man är en storförbrukare av luft, dock med tillräckligt fet regulator så har man större reserv på luft med högre tryck i tanken om man har intermittent förbrukning som vida överstiger kompressorns kapacitet.

En viktig åtgärd att spara elkostnad för kompressor är att laga och täta alla läckor som en tryckluftsystem med lite ålder alltid brukar ha och det pyser lite här och var. Med tätt menar jag att kompressorn helst inte skall behöva starta på några dagar om det inte finns en valid luftförbrukare...
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Nu börjar ni använda för fina ord tycker jag :P

Kompressorn tappar nog 0.5bar på 1-2 dar så anser att systemet är tätt i den mån. Ska dit med nya packningar i klokopplingarna annars bör det vara tätt.

Jag har ett bekymmer och det är att den pumpar oerhörda mängder med vatten. Stod och slipade i 1½ timme idag och jag fick öppna botten kraven 2-3 gånger för att släppa ut luft och vatten. Kom en bra stråle och att man märker när verktygen tar vatten då de blir märkbart slöare.

Jag vill gärna ha systemet i max tryck dvs 8-10 bar. kör ganska mycket med slipverktyg och ska köra blästerskåp mm så luft måste finnas.

Jag är ganska borta på området vad man ska ha osv. Men antar att det är bra med dimsmöjning till verktygen och att man isf ha något filter för att få bort vattnet? och sen en anslutning där man inte har smörjning på för att tex blåsa rent eller blästa mm.

Elen betalar jag just nu inte (ingår i hyran) men framöver så kan det vara bra att tänka på. 7,5kw är ganska saftigt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

är det hög luftfuktighet så kommer det massor av vatten i tanken

avfuktning av luften behöver gå i flera steg för att funka
ex, kompressorn bör ha en kylare mellan sig och tanken, brukar inte vara så
ju kallare man får luften i tanken ju mera släpper den ifrån sig vattnet
helst ska inte luften kunna gå rakt igenom tanken, utan det bör vara en plåt mellan in och utlopp, som är i var sin ände av tanken
sedan kan man ha olika sorters avfuktare efer tanken, beror på vad man vill ha
dela upp dom i tre normala sorter, dom med kyler luften , dom med absorverande och mekaniska

normalt sett så för mekverkstad så brukar mekaniska räcka, dom finns att köpa, men är inte så effektiva
ofta finns dom ihop med en avfuktare och tryckregulator, en del har en oljesmörjare med
en sak med smörjare, ha djävligt bra koll på vilka slangar som har kört oljig luft i och vilka som är "rena", måla med en som varit olja i och du kommer ha kul efteråt

jag hadde börjat med tryckluftstanken, fått i en enkel mellanväg, och att man har så långt mellan in och utlopp som möjligt, och att luften inte kan gå raka vägen igenom utan måste ändra riktning i tanken
xxargs

Inlägg av xxargs »

20 gradig luft kan vid 100% Rh hålla max 17.3 gram fukt per kubikmeter insugen luft och pumpar man upp det till 9 Bar och det får kylas igen till 20 grader C så kommer det bli 15.6 gram vatten kvar i flytande form i tanken. Är det 50% Rh , ungefär halva mängden vatten

30 gradig sommaluft kan ha upp till 30.5 gram vatten per kubikmeter och vid pumpning till 9 Bar så kommer upp till 90% att bli kvar som vatten i tanken och som dimma i tryckluften om det inte torkas innan

vid större luftflöden så hinner inte luften och den bildade vattenångan att sätta sig på väggarna och en del följer med ut som dimma - vid trycksänkning så blir det också temperatursänkning [1] och luften i tanken blir omedelbart dimmig då luften i en tryckluftstank (med kondens och vatten i botten) är alltid 100% Rh fuktig.

man får tänka på att vattenavskiljaren vid tex tryckregulatorn bara tar de sista resterna av dimman i tryckluften - annars skulle dess dl-stora uppsamlingskopp bli fylld med vatten redan inom 10 insugna och pumpade kubikmeter luft... mao. resten har blivit kvar i tryckluftstanken eller blir vatten i rören...

[1) och det är den värmemängden motsvarande nedkylningen i tankens luftmängd som gör jobbet i form att accelerera luften i renblåsningspistol vilket gör att luften genom renblåsnings heller inte blir kyld när den går igenom munstycket, för nedkylningen gjordes redan i tanken, medans expanderar luften i en lamellmotor så kan utgående luften bli jättekall i och med att ett mekanisk arbete utfördes och huvuddelen av expansionen skedde lokalt i verktygets motor
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Nu har jag bekymmer :P Hehe.

vart ute i garaget och körde drygt en timme.
Slipade konstant så den gick igång massa gånger. iaf. Den drog manöversäkringen. efter att ha tittat lite så slår jag upp den igen och den tuffar vidare. Detta symtom inträffade vid uppstart från Y till D kopplingen. körde vidare och den startade glatt 2-3 gånger. Sen kom samma fel igen. Drog ut 3fas handsken till motorn (ingen spänning för utom manöver i skåpet) den kör Y kontaktorn och räknar ner tills den ska slå över till D. 1sec senare så går säkringen igen. Vafalls? Kontaktorn som börjar ge sig antar jag :P Öppnade locket till motorn och visst. det kanske var 2-3 droppar med vatten där. men den har stått i 4-5år utan att ha varit startad. Nu har den ju ändå rullat en 50? uppstarter utan bekymmer.

Lite fundersam att manöversäkringen går. hmm.
Får kanske rota fram någon ny kontaktor och byta och felsöka lite först.

Bild
Bild

Ledsen över den soldränkta bilden.

Någon har lossat kabel för manuell körning från vredet. Hmm.
PTC

Inlägg av PTC »

Kolla gärna så inte nån kontaktor har "klibbat" så när den slår om blir det kortis.
Detta fenomen har jag sett förr.
Nån kontakt i en av kontaktorerna har bränt fast.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Men om det bara är manövern som drar och ingen last finns. Dvs kabeln urdragen som styr motorn genom kontaktorerna. Hur kan då en tunga som fastnat etc då dra säkringen? Det är ju helt åtskilda och har ingen kontakt med varandra. eller kanske det är så att tungan i Y kontaktorn inte släpper förens D kontaktor drar och orsakar kortis?

Att felsöka det är inga bekymmer eller byta. Bara funderar varför manöversäkringen går när det bara är manöver som är till i skåpet och inte lasten.
Skriv svar