Ställbar drivning till LEDs
Re: Ställbar drivning till LEDs
Nej nej, ska ha en av varje. Anledningen till att jag har 3 röda var att de sålde just den röda + kylfläns och optik super billigt på ebay när jag kollade på det senast. Gav under 200kr för 3 set jämfört med 45€ stycket för LEDsen på Mouser då.frownlayer skrev:stopstopstop... ska du ha mer än en LED av varje?

Liten update, har lyckats få tag i LEDs nu via ebay för klart bättre pris än Mouser så väntar bara på att allt ska komma hem nu så kan projektet återupptas sen 

Jag har nu fått hem grejerna men får inget livstecken från LEDsen.
Först ut lite bilder på vad som kom hem dock.

Det är inkopplat till ett normalt ATX nätagg från en PC enligt följande:

Följande mätningar har jag gjort om det kan hjälpa någon att se om jag fått något uppenbart hjärnsläpp som jag inte kommer på själv..
Jag mäter upp 12V mellan punkt 1 och 2 så agget ger spänning även om det inte körs med last på 5V vilket annars verkar kunna vara ett problem.
När Vredet är i botten mäter jag upp 0V mellan punkt 3 och 4.
När Vredet inte är i botten möter jag upp samma spänning mellan 3 och 4 som över 7 och 8. Samtidigt mäter jag upp 0V över resistorn.
Koppar jag ur LEDen så punkt 6 går direkt till punkt 4 får jag ett spänningsfall på 12V över resistorn och den blir snabbt varm.
Jag har testat med 3 LEDs, 1 PT-54 röd. 1 PT-39 röd och 1 PT-39 blå får olika spänningsfall över de olika LEDsen men det är klart högre än det borde enligt

Jag har inte fått någon "magisk" rök från någon av LEDsen.
Kontakten till själva LEDen ska vara korrekt inkopplad med Plus till pin 3-5 och negativ till pin 6-8 enligt sidan 7 http://www.mouser.com/ds/2/245/pt39phla ... 202583.pdf, dock är det bara samma modell och inte identisk PCB men antar att kontakten kör med samma pinnar ändå?
Sist har jag bara vanliga pin probar och inga klämmer så får inga värden när jag kopplar in multimetern i serie för att mäta strömmen som går i kretsen. Jag vet dock att där går ström när inte LEDen är inkopplad i alla fall då resistorn blir varm i det fallet.
Är där något uppenbart jag missat? Eller någon mer mätning som behöver göras för att se var problemet kan ligga?
Först ut lite bilder på vad som kom hem dock.

Det är inkopplat till ett normalt ATX nätagg från en PC enligt följande:

Följande mätningar har jag gjort om det kan hjälpa någon att se om jag fått något uppenbart hjärnsläpp som jag inte kommer på själv..
Jag mäter upp 12V mellan punkt 1 och 2 så agget ger spänning även om det inte körs med last på 5V vilket annars verkar kunna vara ett problem.
När Vredet är i botten mäter jag upp 0V mellan punkt 3 och 4.
När Vredet inte är i botten möter jag upp samma spänning mellan 3 och 4 som över 7 och 8. Samtidigt mäter jag upp 0V över resistorn.
Koppar jag ur LEDen så punkt 6 går direkt till punkt 4 får jag ett spänningsfall på 12V över resistorn och den blir snabbt varm.
Jag har testat med 3 LEDs, 1 PT-54 röd. 1 PT-39 röd och 1 PT-39 blå får olika spänningsfall över de olika LEDsen men det är klart högre än det borde enligt

Jag har inte fått någon "magisk" rök från någon av LEDsen.
Kontakten till själva LEDen ska vara korrekt inkopplad med Plus till pin 3-5 och negativ till pin 6-8 enligt sidan 7 http://www.mouser.com/ds/2/245/pt39phla ... 202583.pdf, dock är det bara samma modell och inte identisk PCB men antar att kontakten kör med samma pinnar ändå?
Sist har jag bara vanliga pin probar och inga klämmer så får inga värden när jag kopplar in multimetern i serie för att mäta strömmen som går i kretsen. Jag vet dock att där går ström när inte LEDen är inkopplad i alla fall då resistorn blir varm i det fallet.
Är där något uppenbart jag missat? Eller någon mer mätning som behöver göras för att se var problemet kan ligga?
- frownlayer
det brukar finnas ett läge på multimetern som är ett diod-tecken. det ska du välja. efter det ska du testa att mäta på din LED när den inte är inkopplad. tänk på polariteten. du bör få din led att lysa svagt om du mäter på rätt sätt.
testa även utan din dimmer. alltså med LED-en + resistor direkt mot 12v. fungerar det så är det dimmern som felar. annars så har du gjort ett dåligt köp på ebay.
EDIT: du bör titta här: http://www.cpfmarketplace.com/mp/showth ... Shipped-US
de har gjort anslutningen tvärt emot vad du säger.
EDIT2: sätt på multimetern så den piper vid kortslutning. sätt en sida på den ena stora guldplätterade ytan vid sidan av lysdioden. och den andra på där plus eller minus borde vara. på det sättet kan du lista ut om det är fel på kopplingen.
testa även utan din dimmer. alltså med LED-en + resistor direkt mot 12v. fungerar det så är det dimmern som felar. annars så har du gjort ett dåligt köp på ebay.
EDIT2: sätt på multimetern så den piper vid kortslutning. sätt en sida på den ena stora guldplätterade ytan vid sidan av lysdioden. och den andra på där plus eller minus borde vara. på det sättet kan du lista ut om det är fel på kopplingen.
Senast redigerad av frownlayer 30 juni 2014, 22:54:21, redigerad totalt 1 gång.
- frownlayer
Ja det står en punkt framför siffran. MEN tittar man på länken jag gav tidigare så ska den klara 96W. och då stämmer det bättre med 8A. så det är inte därför det inte fungerar.
Riktigt märkligt att det är fel i deras egna PRODUCT DATA SHEET med vilken pin som ska vara plus och minus men det verkar som det är så.frownlayer skrev:det brukar finnas ett läge på multimetern som är ett diod-tecken. det ska du välja. efter det ska du testa att mäta på din LED när den inte är inkopplad. tänk på polariteten. du bör få din led att lysa svagt om du mäter på rätt sätt.
Detta med diod funktionen på multimetern var nytt men visst lös den när jag vände på polerna, ska bli mycket intressant att se resultatet med full styrka när jag Lödat om kretsen!
EDIT, har Lödat om kretsen nu och det funkar, den lyser verkligen sjukt starkt!
Dock blir Resistorn varm, väldigt varm. Kollade på Ebay där jag köpt den men de säger bara High temperature resistant, hur högt vågar man köra den?
EDIT2: Stort tack för hjälpen ytterligare en gång, den är guld värd

-
Är det en RGB-led du provar på bilden du visade, så är inte bara polariteten fel utan även inkopplingen med de olika dioderna parallellkopplade. Vid RGB-led bör du ha en resistor för varje färg.
Mäter du strömmen så att du har koll på den?
Är resistorn på bilden 1,2 ohm och du släpper ut 12V så kommer du att skicka ut ca 7,5A till en röd LED. Det kommer den inte att klara så värst länge.
I det läget kommer resistorn att få runt 70 W att värma bort. Resistorn är tänkt att den ska monteras på en kyfläns som hjälper till att transportera bort värmen. Därför bör du skruva fast den på något som ökar kylytan för den. 100 W ger en väldans massa värme så det ska bli varmt. Om du inte monterar resistorn som det är tänkt kommer du att riskera att den går för varm.
Är resistorn på bilden 1,2 ohm och du släpper ut 12V så kommer du att skicka ut ca 7,5A till en röd LED. Det kommer den inte att klara så värst länge.
I det läget kommer resistorn att få runt 70 W att värma bort. Resistorn är tänkt att den ska monteras på en kyfläns som hjälper till att transportera bort värmen. Därför bör du skruva fast den på något som ökar kylytan för den. 100 W ger en väldans massa värme så det ska bli varmt. Om du inte monterar resistorn som det är tänkt kommer du att riskera att den går för varm.
Tack för varningarna men tror inget av det du nämner ska vara något problem.Mindmapper skrev:Är det en RGB-led du provar på bilden du visade, så är inte bara polariteten fel utan även inkopplingen med de olika dioderna parallellkopplade. Vid RGB-led bör du ha en resistor för varje färg.
Läser du mitt senaste inlägg och kollar på bilderna så ser du att det inte är RBG LEDs utan 3 separata LEDs, en för varje färg så bör inte vara något problem med inkoppling.
Kollar du på kopplingen så är de kopplade till en LED-dimmer, alltså en ström begränsare. Så jag kan justera mellan 0-8A till LEDsen. Dessutom är LEDsen designade för en ström på 8.1A så inte ens max på dimmern ska bränna dom. Uträkningarna för motstånden ser du på förra sidan och jag tror dom är korrekta för utan motstånd (testade med en röd då jag har 6st sådana) så blev det magisk rök.
Angående resistorn så är det mitt största frågetecken också. Redan på låg ström (1/3 på dimmers..då jag inte lyckas mäta strömmen med min multimeter) vilket borde motsvara ~3A och knappt 10W över motståndet så blir de snabbt varma så får fixa en läsning till att hålla de inom rimlig temp. LEDsen sitter de redan monterade på en hyfsad fläns som mest troligt kommer kylas ytterligare av en fläkt vid behov.
-
Gick på databladet du hade länkat till i inlägget med bilden.
8,1A förutsätter att du använder forcerad kylning om du ska kunna använda dom någon längre stund. Använd termistorn som sitter på chipet för att stänga av om det går för hett.
8,1A förutsätter att du använder forcerad kylning om du ska kunna använda dom någon längre stund. Använd termistorn som sitter på chipet för att stänga av om det går för hett.