Få fart på gammalt sågverk
Re: K: Bränslepump
Det behövs inga 0.4bar eller 4 meter.
Det räcker att insprutningspumpen slipper att suga.
Enklast är att sätta dit en billig lågtryckspump.
Det förenklar luftningen avsevärt också med en elpump.
Det räcker att insprutningspumpen slipper att suga.
Enklast är att sätta dit en billig lågtryckspump.
Det förenklar luftningen avsevärt också med en elpump.
Re: K: Bränslepump
En sak att tänka på är att back växeln ofta är mycket svagare än övriga växlar i växellådan.
Re: K: Bränslepump
Jag fördrar att inte tänka på det.
Den bör för övrigt ha gått bra mycket mindre på backen än växlarna framåt.
Jag ska se om jag kan göra ett startförsök i helgen.

Jag ska se om jag kan göra ett startförsök i helgen.
Re: K: Bränslepump
Här hittade jag en fil på en såg som verkar vara av samma typ.
Det kanske är läge att flytta den här tråden snart. Den är på väg att bli mer projekttråd än köpes tråd.
Det kanske är läge att flytta den här tråden snart. Den är på väg att bli mer projekttråd än köpes tråd.
Re: K: Bränslepump
Det kanske är en Säterbänk?
http://www.blocket.se/osby/Stocksag_elm ... 533960.htm
http://www.blocket.se/osby/Stocksag_elm ... 533960.htm
Re: K: Bränslepump
Captain Obvious hälsar att det vore antagligen en rätt bra idé med nån slags skyddskåpa över klingan.danei skrev:Här hittade jag en fil på en såg som verkar vara av samma typ.

Re: K: Bränslepump
Att få till något bättre än den de har i filmen är nog svårt på den här typen av såg.
Re: K: Bränslepump
Kåpa som hänger i nån slags arm, och helt manuell justering av höjden (kanske med nån ratt/spak på framsidan av sågen)?
Re: K: Bränslepump
Det har den ju. MAn justerar med längden på kedjan. Den här har dessutom en mentalbygel för att man inte ska komma för nära. På den jag vill ha fart på vet jag inte om det är justerbart, och metallbygeln finns inte. Så det kan nog bli bättre, men samtidigt får det inte vara i vägen för mycket.
Re: K: Bränslepump
Nu har jag fått fart på motorn. Det blev hävert in från dunken. Nu blev det helt plötsligt lite roligare. Började även att smörja upp mekaniken lite och röja av sågbänken från gammal bråte.
Det fanns en märk plåt.
A-K Andersson
Snickeri och Mekaniska
Västerås.
1931
Det är från minnet så det kan vara något fel där. Men det var lite nyare än jag trodde.
Så nu ska det byggas en kontrollpanel till motorn, nu är det två knappar i en oljefilters kartong.
Mer städning och smörjning.
Spånsugen måste fixas till och få ett rör som räcker utanför fasaden.
Huset ska fixas till så att stöttan som sitter mitt i timmer intaget kan tas bort.
Klingan behöver slipas
Det hela blev mycket roligare när saker faktisk rör på sig.
Det fanns en märk plåt.
A-K Andersson
Snickeri och Mekaniska
Västerås.
1931
Det är från minnet så det kan vara något fel där. Men det var lite nyare än jag trodde.
Så nu ska det byggas en kontrollpanel till motorn, nu är det två knappar i en oljefilters kartong.
Mer städning och smörjning.
Spånsugen måste fixas till och få ett rör som räcker utanför fasaden.
Huset ska fixas till så att stöttan som sitter mitt i timmer intaget kan tas bort.
Klingan behöver slipas
Det hela blev mycket roligare när saker faktisk rör på sig.
Re: K: Bränslepump
Åh, hävert från dunken, "jag vann"
Bra att bygga en vettig kontrollpanel. Gör inte klassikern att vänta med att koppla in diverse varningslampor å sånt.
Det kan nog till och med vara läge att låta oljetryckvarningsgivaren driva ett relä som i sin tur driver nån/några lite större lampor. Det är ju inte så att man står framför en styrpanel för själva förbränningsmotorn hela tiden man kör sågen, antar jag.
(Jag känner till nåt fall där folk som tävlade i motorsport inte hade fixat nån oljevarningslampa varpå en motor skar för dem. Det var visserligen folkrace så ingen blev ruinerad, men ändå surt. När de bytt motor så monterade de som oljevarning typ en 21W-lampa riktad rakt i ansiktet på föraren).
Andra varningslampor kan kanske också vara bra, vet inte vad mer som finns på en sån motor.
En bra idé kan väl kanske också vara att skaffa nån batteriladdare som fungerar att ha permanent ansluten (och inte tar stryk av att startmotorn körs).

Bra att bygga en vettig kontrollpanel. Gör inte klassikern att vänta med att koppla in diverse varningslampor å sånt.


Det kan nog till och med vara läge att låta oljetryckvarningsgivaren driva ett relä som i sin tur driver nån/några lite större lampor. Det är ju inte så att man står framför en styrpanel för själva förbränningsmotorn hela tiden man kör sågen, antar jag.
(Jag känner till nåt fall där folk som tävlade i motorsport inte hade fixat nån oljevarningslampa varpå en motor skar för dem. Det var visserligen folkrace så ingen blev ruinerad, men ändå surt. När de bytt motor så monterade de som oljevarning typ en 21W-lampa riktad rakt i ansiktet på föraren).
Andra varningslampor kan kanske också vara bra, vet inte vad mer som finns på en sån motor.
En bra idé kan väl kanske också vara att skaffa nån batteriladdare som fungerar att ha permanent ansluten (och inte tar stryk av att startmotorn körs).
Re: K: Bränslepump
Jo jag har en lämplig laddare som kan få bo där. Efter som jag körde med mitt nyligen kasserade startbatteri så körde jag prallelt med mitt 30A nätaggregat för att kunna ladda i snabbt mellan startförsöken.
Man kan ju även koppla oljetrycksgivaren till dödaren. En vettig tempvarning är nog inte heller fel, jag är inte helt säker på att kylningen räcker om man kör lite hårt med den som den är installerad nu.
Men det som jag tro att jag vill ha:
Nyckelbrytare
On/off brytare
Startknapp
Glödning
Laddlampa
Voltmeter (har en bilmätare liggande annars skulle den nog inte finnas med)
Varvräknare (har en liggande, men för ottomotor)
Nödstopp. Även en lina att rycka i över bänken.
Indikering av utlöst nödstopp.
Tempmätare och/eller lampa (har en bilmätare men utan givare)
Växelindikator (Backlampa)
Bränslemätare skulle inte vara fel, men till en jeepdunk blir det lite bökigt. En våg kanske. Men den blir nog inget.
Jag har haft planer på att dra fram en kopplingspedal, men det verkar inte vara något problem att starta med sågen inkopplad. Är det kallt kan man ju starta utan växel för att varmköra lite.
Kan någon moderator flytta tråden till en bättre kategori, det känns inte som en köpes tråd längre.
Man kan ju även koppla oljetrycksgivaren till dödaren. En vettig tempvarning är nog inte heller fel, jag är inte helt säker på att kylningen räcker om man kör lite hårt med den som den är installerad nu.
Men det som jag tro att jag vill ha:
Nyckelbrytare
On/off brytare
Startknapp
Glödning
Laddlampa
Voltmeter (har en bilmätare liggande annars skulle den nog inte finnas med)
Varvräknare (har en liggande, men för ottomotor)
Nödstopp. Även en lina att rycka i över bänken.
Indikering av utlöst nödstopp.
Tempmätare och/eller lampa (har en bilmätare men utan givare)
Växelindikator (Backlampa)
Bränslemätare skulle inte vara fel, men till en jeepdunk blir det lite bökigt. En våg kanske. Men den blir nog inget.
Jag har haft planer på att dra fram en kopplingspedal, men det verkar inte vara något problem att starta med sågen inkopplad. Är det kallt kan man ju starta utan växel för att varmköra lite.
Kan någon moderator flytta tråden till en bättre kategori, det känns inte som en köpes tråd längre.
Re: K: Bränslepump
Jag fortsätter i den här tråden även om den ligger i fel kategori.
Jag tänkte snurra igång grejerna lite försiktigt i dag, men det gick inte som jag tänkte mig. Först gick remmen till bänkdrivningen av. En gammal plattrem som nog sett sina bästa dagar. Ja ja, jag snurrar väl igång klingan i alla fall. Men så fort motorn tände så gick svetsen till kardanaxeln av. Uppenbarligen var den lösningen ingen bra lösning. Brottytan så porös ut. Det är väl helt enkelt så att det inte funkar bra att svetsa mot gjutjärn men en vanlig liten MAG svets med bra resultat. Så frågan är hur jag ska göra i stället. Jag skulle tro att det enda vettiga är att motera bort remskivan, även om det innebär att det måste göras med vinkelslip. Sedan går det nog att svetsa i axeln, eller ännu bättre i ett rör som passar på axeln och kan bultas ihop med den. Alternativt slitsat och klämmas om axeln. Är det någon som har andra bra ideer. Det här är inte riktigt mitt hemma område.
Jag tänkte snurra igång grejerna lite försiktigt i dag, men det gick inte som jag tänkte mig. Först gick remmen till bänkdrivningen av. En gammal plattrem som nog sett sina bästa dagar. Ja ja, jag snurrar väl igång klingan i alla fall. Men så fort motorn tände så gick svetsen till kardanaxeln av. Uppenbarligen var den lösningen ingen bra lösning. Brottytan så porös ut. Det är väl helt enkelt så att det inte funkar bra att svetsa mot gjutjärn men en vanlig liten MAG svets med bra resultat. Så frågan är hur jag ska göra i stället. Jag skulle tro att det enda vettiga är att motera bort remskivan, även om det innebär att det måste göras med vinkelslip. Sedan går det nog att svetsa i axeln, eller ännu bättre i ett rör som passar på axeln och kan bultas ihop med den. Alternativt slitsat och klämmas om axeln. Är det någon som har andra bra ideer. Det här är inte riktigt mitt hemma område.