Skadligt att jorda chassi?
Re: Skadligt att jorda chassi?
Jag har ju dragit en ganska grov (16mm2) kabel till mitt säkringsblock, kan deta vara en för grov kabel?
jag använde en 4mm2 kabel när jag körde roboten med mina två 10ah batterier.
jag använde en 4mm2 kabel när jag körde roboten med mina två 10ah batterier.
Kablarna kan inte vara för grova i alla fall, däremot tycker jag pressningen av dina gula kabelskor ser "sådär" ut. Skaffa dig en riktig presstång med utväxling (finns prisvärda på Classe t.ex) så behöver du i alla fall inte funbdera på om det är dålig kontakt i kabelskorna.
Kablarna sitter bra med god kontakt, men jag hade en riktigt gammal crimptång.
Exakt hur skall två 12v batterier kopplas ihop efter konstens alla regler? Nu har jag kopplat ihop plus och minuspolarna med riktiga terminaler samt ca 5cm 16mm2 kabel.
Exakt hur skall två 12v batterier kopplas ihop efter konstens alla regler? Nu har jag kopplat ihop plus och minuspolarna med riktiga terminaler samt ca 5cm 16mm2 kabel.
Du kan ju enkelt kolla ifall du har dålig kontakt någonstans. Det är bara att mäta spänningen på plinten på kretskortet.
Spänningen har varit exakt lika överallt vad jag kan se, direkt på batteri, i kopplingaplinten, vid sabertoothen... Överallt :/
Du skulle kunna diodmäta H-bryggorna för att se ifall dom brunnit. Koppla lossa allt från Sabertooth, och diodmät sedan med multimeterns röda kabel mot jord, och svarta kabeln mot vardera utgång, en i taget (4 st). Mät sedan med multimeterns svarta kabel mot plus, och röda kabeln mot vardera utgång. Alla 8 mätningar ska visa samma värde ungefär (någonstans mellan 0,1V och 1V, typ 0,5V). Detta förutsätter att H-bryggorna inte har resistorer/spänningsdelare/liknande på utgångarna, för då kommer multimetern visa andra värden. Jag har inte sett något schema på Sabertooth, så jag vet inte om det sitter några extra komponenter på utgångarna.
"tyvärr" har jag redan skickat in sabertoothen för reparation... men här är en bild som jag tagit över hur allt är dragit... sladdarna från/till sabertoothen har jag bara lagt dit.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Enligt beskrivningen så ska ju Sabertoothen vara skyddad mot överbelastning och ha skydd på utgångarna
. Din koppling ser ju ut att vara i sin ordning enligt bilden.
http://www.electrokit.com/sabertooth-2x25-v2.45424

http://www.electrokit.com/sabertooth-2x25-v2.45424
Du har minus i chassiet? Vad är det för material i höljet på sabertoothen? Om det är metall i den kan det ju vara så enkelt att den är kopplad till en egen minus, jord eller tom plus via kretsar i enheten. Så kanske kan vara något sådant som spökar?
Jag har kört med jordat chassi hela tiden, så jag tycker inte det skall vara problemet, sabertooth själva skriver i manualen att man skall skruva fast enheten i chassit, plåt etc. För ökad kylning.
Okay
Har du haft denna setupen med alla dessa kort hela tiden? För ser ut som att du får 5 volt från det där extra lilla kortet också, men du har inbyggd 1A 5V BEC för att driva mottagaren redan i Sabertoothen...
Edit: Öhm kom på att det antagligen är att styra skopan eller bladet... never mind! Strunta i kommentaren ovan, men kolla ändå så du inte får hög spänning in till den på 5-volt linan
Funkar R/C länken som den ska? Även med den extra satelliten?
Har du haft denna setupen med alla dessa kort hela tiden? För ser ut som att du får 5 volt från det där extra lilla kortet också, men du har inbyggd 1A 5V BEC för att driva mottagaren redan i Sabertoothen...
Edit: Öhm kom på att det antagligen är att styra skopan eller bladet... never mind! Strunta i kommentaren ovan, men kolla ändå så du inte får hög spänning in till den på 5-volt linan
Funkar R/C länken som den ska? Även med den extra satelliten?
Motorerna har jag inte mätt upp, tänkte du på hur mkt de drar som mest?
5v ut gav sabertoothen sist jag mätte, men jag vet inte hur jag skall testa R/C mottagaren för att se hur den mår, däremot kopplade jag in den till min fungerande SyRen på ett av de mindre 12v batterierna och då fungerade den som den skulle.
5v ut gav sabertoothen sist jag mätte, men jag vet inte hur jag skall testa R/C mottagaren för att se hur den mår, däremot kopplade jag in den till min fungerande SyRen på ett av de mindre 12v batterierna och då fungerade den som den skulle.
Tänkte mer på utesluta att någon motor drar för mycket ström så den överbelastar Sabertoothen och förstör den tillslut. Kan ju vara så att dina motorer ligger på gränsen till vad din Sabertooth klarar av? Har du överbelastat din "robot" på något sett? Försökt sitta på den och åka med eller liknande? Det blir ganska lätt stora strömmar om motorerna får jobba lite!
Aha, nej det skall inte var någon fara, kortet har överhettningsskydd och när jag körde med roboten med de mindre batterierna så kunde jag sitta på och köra så den stegrade utan problem... först när jag körde in roboten i en vägg med mig på så stallade motorerna, ca 2sek senare stängdes sabertoothen av i protection mode, 5 sek senare kunde jag köra som vanligt igen.
Däremot så undrar jag hur det är att dra jord genom ramen... kan det vara idé att dra en jordkabel hela vägen fram till drivkortet och skippa att jorda ramen öht.?
Däremot så undrar jag hur det är att dra jord genom ramen... kan det vara idé att dra en jordkabel hela vägen fram till drivkortet och skippa att jorda ramen öht.?