Handtagsvärmare till motorcykeln.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Re: Handtagsvärmare till motorcykeln.

Inlägg av BEEP »

Jag vet att det finns handtagsvärmare till motorcykel, tror ni att jag är född igår :)

"Snabb fråga bara, när du värmer styret inifrån, hur fungerar det på gas-sidan? "
"Gashanden kommer fungera väldigt dåligt :mrgreen: - det handlar ju om glapp på 1mm och så."

Jag ska testa det ikväll och förhoppningsvis så behöver jag inte värma så mycket att plasten smälter :evil:
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Jag tror nog du får elda på ganska bra där under - skotrar och så med tummgas kan det ju vara en lösning på.
Sen har du ju att uppvärmingstiden blir väldigt lång i jmf mot folie varianten.

Sen på en mc så kanske man inte har så mycket pulver i generatorn , då skall man ju spara på det.

Man hittar dom här foliena på nätet ganska billigt för övrigt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Är det inte bara att dra avgaserna genom styret? :)
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Haha - ja kanske - kylvätska skulle ju iaf vara möjligt
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Jag vill inte ha folie, jag vill inte ha folie, jag vill inte ha folie :wall:
Slutsnackat :)

Gashandtag: 20 watt i 20 minuter.
DSCN3910.JPG
chart.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Gashandtag i kylskåp med kramande hanskbeklädd hand :)
0 km/h, 30-10 watt, 20 minuter.
chart2.jpg
x axel - tid, y axel - temperatur och effekt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Klart du inte ska ha folie, roligare att bygga själv!
Ser ju ändå ut att få en hel del värme ut genom handtaget, över förväntan!

Finns faktiskt en stor del med denna lösning jämfört med folie på just gas-sidan. Har du folie på gashandtaget kommer matarkabeln att böjas och vridas varje gång du rör på gashandtaget. Har inte haft någon lösning med folie eller gummihandtag som hållit någon längre tid utan kablarna nöts/böjs av och det blir glapp... och då får man inte så bra värmeeffekt på gashanden ändå.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Fick ut värme , jag trodde att det skulle ta mycket längre tid med tanke på plastrullen som ju har lite glapp mot styret.
Det är säkert varmt för lilla motståndet :mrgreen:

Hur gör du regleringen - nån steglös/flerstegs eller on/off med startboostfunktion för snabb upphettning?

Jag fått folievärmare och hålla så inga probs , skall man dra kablar i och till kläder så är det ju silikonisolerad som gäller.
Även som värmetråd om man virkar in värme själv.

Skall man köpa handtagsvärmare så är tung kvalite dom från Oxford med pwm regualtor - dom håller - allt annat iaf i det billigaste segmentet är skit.
Finns kopior men dom verkar vara från "nattskiftet" i den fabriken och då har det rökts opium och skit under produktion
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Just nu så styr jag effekten med nätagget och sedan vid första utomhus testet med 10 ohms motstånd så blir det av eller på med en provisorisk strömbrytare på styret. När allt är klart med uppvärmningen så hade jag tänkt att bygga något med en µC (AVR eller Propeller).
Seroster

Inlägg av Seroster »

Tänk om man hade haft någon sorts vindtät låda runt kroppen så att man inte blev så avkyld av vinden...
Men det blir ganska vingligt och tungt, så man får nog lägga till två extra hjul som stöd, och sätta i en större motor.
Och vipps har man plats till ett par säten för passagerare.... :mrgreen:
Everest159

Inlägg av Everest159 »

Kul projekt, hoppas det blir bra. Om du inte hinner bygga klart innan det blir för kallt kan du testa de batteridrivna handskarna från clas ohlsson.
http://m.clasohlson.com/se/Handske-med- ... r314817002
Blev mobil länken då jag skriver från plattan...
Lycka till!
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Biker skrev:Skall man köpa handtagsvärmare så är tung kvalite dom från Oxford med pwm regualtor - dom håller - allt annat iaf i det billigaste segmentet är skit.
Finns kopior men dom verkar vara från "nattskiftet" i den fabriken och då har det rökts opium och skit under produktion
Jag kör med billiga 30-kronors foliebitar från eBay, och det fungerar klockrent på skotern.. men där har man ju tumgas och inte samma nötning.
Visst, det är bara frågan om att löda dit kablar som tål påfrestningen, eller så sätter man värmen inuti handtaget som TS gör. Alla sätt är bra ... som dom säger. ;)
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Jag är väldigt intresserad av detta! Har själv detta på min lista av projekt jag ska fixa. Själv hade jag tänkt köpa polly heaters och sedan koncentrera mig på själva styrningen. Har en tanke om att få till en styrning som tar hänsyn till utomhus temp och hastighet för att uppnå en så stabil "upplevd temperatur" som möjligt då det verkar vara bristen som ALLA värmesystem lider av, att man får manuellt fippla med inställningar beroende på hur fort man kör och hur kallt det är. Alltid för varmt eller för kallt.

Systemet bör även "lära sig" så den anpassas utefter förarens tycke och smak. Då kan man även styra höger och vänster individuellt.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

På grund av en förkylning som inte ville släppa så blev aldrig någon provkörning med handtagsvärmarna. Jag kommer att göra en provkörning i vår så fort all salt har spolats bort av regn.

hyperion, det är precis vad jag hade tänkt göra med en rotationsgivare med strömställare vid instrumenten. Man vrider för att ställa in värmen och trycker på den om värdet ska lagras. Vill man bara ändra på värmen på ett handtag så vrider man efter knapptryckning medurs eller moturs för att välja handtag.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Mu var det ju inte nån vinter och snacka om....jag kör inte ens med värmarna om det är noll eller över...

Förkylning som inte ville ville släppa??...kolla så inte det är borrelia eller Tbe...du vet fästingrelaterat...kan vara obra...var också förkyld...lite molande huvudvärk ett år...
Skriv svar